Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 41 till 47 av 47

Ämne: Växlingsteknik

  1. #41
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av BeSt Visa inlägg
    Tack för det RymdBörje !

    Jo, jag har kollat in alla kurserna i SMC:s regi, och det blir att anmäla sej till några av dom så fort datum släpps. Har insett att skall man lära sej framöver så bör det vara rätt input från början, så att man slipper att lära om felaktigt beteende.
    När vi gjorde Risk 2:an så höll vi till på en gokartbana utanför stan, och ett ord räcker för att beskriva det - SKITKUL !
    Så jag planerar att köra många kurser, på asfalt men även på grus....
    Låter mycket förståndigt tycker jag. Det bästa är nog att du funderar på gruskurs. Anser nog att kan man inte behärska grus så kan man inte köra hoj ordentligt.
    Inte svårt att bara hålla sig på asfalten, men vad händer då med lite grus på den??? Kan bli väldigt pinsamt.

  2. #42
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Låter mycket förståndigt tycker jag. Det bästa är nog att du funderar på gruskurs. Anser nog att kan man inte behärska grus så kan man inte köra hoj ordentligt.
    Inte svårt att bara hålla sig på asfalten, men vad händer då med lite grus på den??? Kan bli väldigt pinsamt.
    Hej Olle !
    Kul att jag får mina mc-tankar bekräftade, angående att köra på grus
    När jag väl, hastigt och lustigt, bestämt mej för att det skulle bli både hoj å mc-kort så var valet av hoj en spretig historia tankemässigt. Och en hojtyp som höll fast sej länge var en sk "äventyrshoj", just av anledning att köra på grusväg, och lära mej det.
    Nu blev det en asfalthoj, som nog kan tåla lite sämre väg, men det är absolut inte någon grusmaskin.
    Jag är nöjd med hojen (även om tankarna ibland far iväg till nästa ;-) ..... och tycker att det mest optimala vore att ha en hoj till, som komplement.

    En träningshoj för motionskörning/lärande och den skall i så fall vara en ren offroad, eller enduro. Dock måste den vara reggad för landsväg. En tanke som kanske inte är helt fel ?

    Sen var det ju det här med stålarna , får bli en plan på sikt.....

    Rättelse: det absolut allra mest optimala hoj-ägandet vore ju 2 st sk träningshojar - 1 offroad/enduro och 1 banhoj.
    Små, lätta å rappa...... :-))
    Senast redigerat av BeSt den 2014-10-24 klockan 10:21.

  3. #43
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    [QUOTE=BeSt;97356]Hej Olle !
    Kul att jag får mina mc-tankar bekräftade, angående att köra på grus
    När jag väl, hastigt och lustigt, bestämt mej för att det skulle bli både hoj å mc-kort så var valet av hoj en spretig historia tankemässigt. Och en hojtyp som höll fast sej länge var en sk "äventyrshoj", just av anledning att köra på grusväg, och lära mej det.
    Nu blev det en asfalthoj, som nog kan tåla lite sämre väg, men det är absolut inte någon grusmaskin.
    Jag är nöjd med hojen (även om tankarna ibland far iväg till nästa ;-) ..... och tycker att det mest optimala vore att ha en hoj till, som komplement.

    En träningshoj för motionskörning/lärande och den skall i så fall vara en ren offroad, eller enduro. Dock måste den vara reggad för landsväg. En tanke som kanske inte är helt fel ?

    Sen var det ju det här med stålarna , får bli en plan på sikt.....

    Rättelse: det absolut allra mest optimala hoj-ägandet vore ju 2 st sk träningshojar - 1 offroad/enduro och 1 banhoj.
    Små, lätta å rappa...... :-))[/QUOTE


    Tror du kan hitta en gammal Honda Dominator för en ganska billig peng. Den är jäkligt bra att öva med. Dessutom är det väldigt stryktålig om man vurpar och motorn är i det närmste oförstörbar

  4. #44
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    [QUOTE=Olle Å;97368]
    Citat Ursprungligen postat av BeSt Visa inlägg
    Hej Olle !
    Kul att jag får mina mc-tankar bekräftade, angående att köra på grus
    När jag väl, hastigt och lustigt, bestämt mej för att det skulle bli både hoj å mc-kort så var valet av hoj en spretig historia tankemässigt. Och en hojtyp som höll fast sej länge var en sk "äventyrshoj", just av anledning att köra på grusväg, och lära mej det.
    Nu blev det en asfalthoj, som nog kan tåla lite sämre väg, men det är absolut inte någon grusmaskin.
    Jag är nöjd med hojen (även om tankarna ibland far iväg till nästa ;-) ..... och tycker att det mest optimala vore att ha en hoj till, som komplement.

    En träningshoj för motionskörning/lärande och den skall i så fall vara en ren offroad, eller enduro. Dock måste den vara reggad för landsväg. En tanke som kanske inte är helt fel ?

    Sen var det ju det här med stålarna , får bli en plan på sikt.....

    Rättelse: det absolut allra mest optimala hoj-ägandet vore ju 2 st sk träningshojar - 1 offroad/enduro och 1 banhoj.
    Små, lätta å rappa...... :-))[/QUOTE


    Tror du kan hitta en gammal Honda Dominator för en ganska billig peng. Den är jäkligt bra att öva med. Dessutom är det väldigt stryktålig om man vurpar och motorn är i det närmste oförstörbar
    Ja bara man undviker högre varv en längre tid,det tål dom ej

  5. #45
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Är den inte ganska tung ?
    Mina första tankar på en offroadare hamnar på en hoj mellan 250-500 cc. Men som vanligt spretar tankarna, både hit å dit. En tyngre hoj kan kanske vara en större utmaning, den orkar du inte "brotta" ner utan man får ta kommandot med bra tänk å körteknik..... (?)
    Sen åt andra hållet - är en 125-150 kubikare alldeles för smått, över tid ?
    I början så är ju vilken hoj som helst en first-time-ever, men det skall ju helst vara lika kul när som.
    En generell tanke är att om/när jag får till det med en offroad så skall den få finnas till hos mej över lång tid...... ;-)

  6. #46
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    BeST
    Har du läst mejlet ?
    //Håkan

  7. #47
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    BeST
    Har du läst mejlet ?
    //Håkan
    Nu har jag läst det, och svarat

    Är ju ny på detta forum, så du får ursäkta att jag inte var vaken där......

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •