Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 47

Ämne: Växlingsteknik

  1. #1
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96

    Växlingsteknik

    En fråga från en gröngöling till alla rutinerade rävar, å övriga....
    Vad anser ni vara rätt teknik för smidiga uppväxlingar ?
    Tycker det är lite knepigt, ibland, att vid acceleration få till den där smidiga växlingen.
    Eftersom jag är nybörjare och vill lära mej så växlar jag mycket nu när jag är ute å kör mina rundor. Blir många, kan tyckas, onödiga växlingar men jag vill verkligen få till det. Skall sätta i ryggmärgen, för alltid. Vore då olyckligt om jag lägger mej till med en felaktig teknik.....

  2. #2
    Jag har fått lära mig följande och det funkar för mig. Jag lägger tryck på växelspaken släpper lite på gasen samtidigt som jag snabbt drar in kopplingen släpper direkt. Växlarna går in väldigt lätt helt utan något klonkande.
    Jan-Olov

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag har fått lära mig följande och det funkar för mig. Jag lägger tryck på växelspaken släpper lite på gasen samtidigt som jag snabbt drar in kopplingen släpper direkt. Växlarna går in väldigt lätt helt utan något klonkande.

  4. #4
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag har fått lära mig följande och det funkar för mig. Jag lägger tryck på växelspaken släpper lite på gasen samtidigt som jag snabbt drar in kopplingen släpper direkt. Växlarna går in väldigt lätt helt utan något klonkande.

    Ok, då måste jag testa det.
    Nu rör jag inte växelspaken förrän kopplingen är indragen. Känns väl rätt naturligt att göra så, men problemet som dyker upp emellanåt är att växeln inte går i (?).