Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 47

Ämne: Växlingsteknik

  1. #1
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96

    Växlingsteknik

    En fråga från en gröngöling till alla rutinerade rävar, å övriga....
    Vad anser ni vara rätt teknik för smidiga uppväxlingar ?
    Tycker det är lite knepigt, ibland, att vid acceleration få till den där smidiga växlingen.
    Eftersom jag är nybörjare och vill lära mej så växlar jag mycket nu när jag är ute å kör mina rundor. Blir många, kan tyckas, onödiga växlingar men jag vill verkligen få till det. Skall sätta i ryggmärgen, för alltid. Vore då olyckligt om jag lägger mej till med en felaktig teknik.....

  2. #2
    Jag har fått lära mig följande och det funkar för mig. Jag lägger tryck på växelspaken släpper lite på gasen samtidigt som jag snabbt drar in kopplingen släpper direkt. Växlarna går in väldigt lätt helt utan något klonkande.
    Jan-Olov

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag har fått lära mig följande och det funkar för mig. Jag lägger tryck på växelspaken släpper lite på gasen samtidigt som jag snabbt drar in kopplingen släpper direkt. Växlarna går in väldigt lätt helt utan något klonkande.

  4. #4
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag har fått lära mig följande och det funkar för mig. Jag lägger tryck på växelspaken släpper lite på gasen samtidigt som jag snabbt drar in kopplingen släpper direkt. Växlarna går in väldigt lätt helt utan något klonkande.

    Ok, då måste jag testa det.
    Nu rör jag inte växelspaken förrän kopplingen är indragen. Känns väl rätt naturligt att göra så, men problemet som dyker upp emellanåt är att växeln inte går i (?).
    Bir att jag får "ta om" och då kommer den. Kan hända oavsett varv på motorn.

    En annan sak som också hänger ihop med växlingen, lite grann.
    Hur håller ni fötterna, eller egentligen växlingsfoten, på fotpinnen ? Vilar klacken/hålfoten mot pinnen eller har ni foten placerad med fotbladet på pinnen ? Beror kanske hur och var man kör. Ligger man i samma tempo utan ständiga växlingar så kan väl foten vara både här å där, för att byta läge och vinkel på benen....
    När jag växlar vill jag nog vila mot klacken/hålfoten och bara låta foten röra sej, resten av benet är stilla.

    Skall kanske tillägga att hojen nu har rullat c:a 85 mil, sedan ny. Så en viss kärvhet är väl normalt innan saker å ting slitit till sej... (?)
    Man kan väl anse att den snart är inkörd, då 100-mila servicen närmar sej.
    Senast redigerat av BeSt den 2014-10-19 klockan 10:34. Anledning: Inkörning

  5. #5
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag har fått lära mig följande och det funkar för mig. Jag lägger tryck på växelspaken släpper lite på gasen samtidigt som jag snabbt drar in kopplingen släpper direkt. Växlarna går in väldigt lätt helt utan något klonkande.
    Funkar bra.
    Jan

  6. #6
    glidare
    Gäst
    Är det en bmw teknik det där eller?

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av glidare Visa inlägg
    Är det en bmw teknik det där eller?
    Funkar även på Suzuki och Kawasaki.
    Ove

  8. #8
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av glidare Visa inlägg
    Är det en bmw teknik det där eller?
    Stämmer. Gamla BMW va viktigt med förspänd växelspak för att få "klonkfri" växling.
    Jan

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag har fått lära mig följande och det funkar för mig. Jag lägger tryck på växelspaken släpper lite på gasen samtidigt som jag snabbt drar in kopplingen släpper direkt. Växlarna går in väldigt lätt helt utan något klonkande.
    Om du tränar lite behöver du inte använda kopplingen alls.

  10. #10
    Jag vet det, och har testat men vill inte riskera något på lek. Det går även göra på bilen om man synkar varvet rätt innan växling, även att växla ner funkar. Jag har varit utför att huvudcylindern till kopplingen har pajat, starta med växel i och hålla gott avstånd till framförvarande.
    Jan-Olov

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •