Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 47

Ämne: Växlingsteknik

  1. #21
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Viktigt att släppa växelpedalen till utgångsläge mellan växlingar annars blir pedalen stum.
    Tack för svar !
    Ja, det tror jag nog att jag gör.
    Men skall vara uppmärksam på det vid nästa tur. Kanske jag är slarvig där och inte släpper ner foten helt, så att växelspaken hamnar i utgångsläget......

  2. #22
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Viktigt att släppa växelpedalen till utgångsläge mellan växlingar annars blir pedalen stum.
    Tänkte just skriva det, verkar som att du (TS) ibland inte släpper tillbaka spaken helt mellan växlingar. Så får man precis det problemet. Beror oftast på att spaken sitter lite fel (för lågt).

    Skickat från min Xperia V via Tapatalk

  3. #23
    Jåke
    Gäst
    ... sen kan det ju fortfarande faktiskt vara något fel på lådan. Även om det är ovanligt.

    Skickat från min Xperia V via Tapatalk

  4. #24
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    ... sen kan det ju fortfarande faktiskt vara något fel på lådan. Även om det är ovanligt.

    Skickat från min Xperia V via Tapatalk
    Det får jag hoppas att det inte är.
    Men ju mer jag tänker på det desto mer tror jag att det är så, att jag inte släpper tillbaka växelpedalen tillräckligt. Och det i sin tur kan ju bero på en justeringssak. Känns som om 100-milaservicen kommer lägligt......
    Under dom återstående milen upp till 100, ungefär, skall jag vara uppmärksam på hur jag gör med pedalen efter varje växling och samtidigt försöka bilda mej en uppfattning om den behöver justeras.
    Detta har satt sej på hjärnan under de sista rundorna och känts olustigt eftersom det gnager en tanke om något maskinellt fel.
    Om det är handhavandefel så har jag inga problem med det, sånt kan man arbeta bort

    Jag tackar för alla råd och tips om denna "bagatell" !

  5. #25
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Sedan kan det ju skilja på hoj med,vissa är klonkiga och tröga i lådan och andra silkeslena,typ Yamaha,Ktm

  6. #26
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Sedan kan det ju skilja på hoj med,vissa är klonkiga och tröga i lådan och andra silkeslena,typ Yamaha,Ktm
    I detta fall är det nog jag som är trög....

  7. #27
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av BeSt Visa inlägg
    I detta fall är det nog jag som är trög....
    Tror jag inte

  8. #28
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    För några år sedan köpte jag grova offroadstövlar å fick växlingsproblem. Ett hack upp med växelspaken löste problemet.
    Jan

  9. #29
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    För några år sedan köpte jag grova offroadstövlar å fick växlingsproblem. Ett hack upp med växelspaken löste problemet.
    Det är ju inte utan att man är otålig att komma ut på hojen för att testa/känna hur foten å växelspaken lirar ihop. Nu när jag har lite att gå på, med er hjälp...

    Tyvärr så blir det ju allt fortare mörkt på kvällarna nu, annars hade det varit givet med en runda någon kväll. Mellan skurarna, skall tilläggas.
    Hade tur i lördags, regnet hängde i luften från morgon till kväll, men lyckades få till en bra runda innan mörkret slog till

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av BeSt Visa inlägg
    Det är ju inte utan att man är otålig att komma ut på hojen för att testa/känna hur foten å växelspaken lirar ihop. Nu när jag har lite att gå på, med er hjälp...
    När du lagt lite tryck på spaken och släppt lite på gasen kommer du nog plötsligt att märka att växel bara gled in - utan koppling. Gäller till högre växel, när man växlar ner ska man nog helst använda kopplingen.
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •