Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 47

Ämne: Växlingsteknik

  1. #11
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    En viktig sak är att trycka till ordentligt så att växeln verkligen går i och att man inte hamnar mellan två växlar eller att den hoppar ur.




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  2. #12
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Håller med,funkar kanon utan koppling.Men det gäller att inte fega då..Annars kan man ju montera Quick Shifter,bara att hålla fullt och mata i växlarna.

  3. #13
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Jag tackar för tipset att ha tryck på växelspaken innan växling.
    Att växla utan att frikoppla - nja, det låter liiite för spännande, lär iaf dröja innan det testas.... ;-)
    Senast redigerat av BeSt den 2014-10-19 klockan 19:24.

  4. #14
    Tog inte alls lång tid att få till denna teknik, uppväxling utan att använda kopplingen.
    handlar om att tima det rätt bara, funkar klockrent.

    youtube exempel av RJ: (då han kör sin husqvarna nuda 900)
    https://www.youtube.com/watch?v=Q5zw5No_lI4

  5. #15
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av BeSt Visa inlägg
    Jag tackar för tipset att ha tryck på växelspaken innan växling.
    Att växla utan att frikoppla - nja, det låter liiite för spännande, lär iaf dröja innan det testas.... ;-)
    Skall du växla upp utan att koppla så skaffa en quickshifter. Rätt inställd så blir uppväxlingar utan koppling löjligt enkla och snabba. Det finns en hel del mer att läsa i ämnet.

    För vardagsbruk så betvivlar jag att det är värt att riskera växellådan genom att manuellt växla utan att koppla. Visst, det går att träna på och det kan gå bra.

    Quickshiftern är mest till nytta på bana men ett tillfälle på landsväg då den är väldigt trevlig att ha är under omkörningar. Vrid på gas, under omkörning sikta åt "rätt håll" och lyft i växlarna...en sak mindre att tänka på.

    Om det är något som jag i stället skulle göra, men det är en smaksak, så är det att vända på växlarna så det blir 1 upp resten neråt. Det minskar risken att missa växlar. Sittställningen funkar bättre med foten ovanpå pedalen o.s.v

    Apropå missa växlar...någon skrev
    En viktig sak är att trycka till ordentligt så att växeln verkligen går i och att man inte hamnar mellan två växlar eller att den hoppar ur.
    om man tolkar det som att vara tydlig och distinkt så håller jag med.
    Anpassar farten efter omständigheterna.

  6. #16
    Jåke
    Gäst
    I Felaktig teknik? Släpp av gasen, dra samtidigt in kopplingen. Lyft i nästa växel med foten och släpp sedan mjukt ut kopplingen igen samtidigt som du möter med gasen.

    Växlingen i sig är inte det svåra, det handlar mer om tajming koppling/gas och att inte bara tvärt släppa, åtminstone inte i lägre fart.

    Lite tryck på pinnen före kan underlätta som många skriver, beroende på vad du har för hoj.

    Det enda fel du kan göra egentligen är ju att inte få till tajming rätt, men det är ju inte hela världen så länge du inte petar i växel innan du drar in kopplingen. Mjukheten kommer med vana och det kommer aldrig vara som automatlådan i en bil, eller ens som manuell. Det är lite olika konstruktion.

    Vända växlarna funkar jättebra, främst på bana och när man vill ha i högre växel. I stadstrafik eller andra tillfällen när man ofta måste ner flera växlar är det faktisk krångligare, man måste ha in foten under spaken samtidigt som man håller på att stanna. Men det funkar, och jag själv föredrar det oftast bara för att slippa skifta.

    Växla upp utan koppling är inget problem, åtminstone inte på de flesta flercylindriga hojar. Brukar faktiskt vara enklare ju mer acceleration man har, tippa av snabbt på gasen så trycket i lådan släpper och peta i nästa växel. Någorlunda rätt gjort skadar det inte ens lådan, men känns ganska onödigt för vanlig gatkörning.

    Skickat från min Xperia V via Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2014-10-20 klockan 07:25.

  7. #17
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    [QUOTE=Jåke;97255]I Felaktig teknik? Släpp av gasen, dra samtidigt in kopplingen. Lyft i nästa växel med foten och släpp sedan mjukt ut kopplingen igen samtidigt som du möter med gasen.

    Växlingen i sig är inte det svåra, det handlar mer om tajming koppling/gas och att inte bara tvärt släppa, åtminstone inte i lägre fart.

    Lite tryck på pinnen före kan underlätta som många skriver, beroende på vad du har för hoj.


    Jo, det tycker jag att jag har bra koll på. Det "kom tillbaka" förvånansvärt snabbt från den tid då det var moppe som gällde, för lite drygt 35 år sedan .....
    Kruxet är att när jag gör detta, enligt skolboken, så händer det titt som tätt att växeln inte går i. Växelspaken är helt stum. Har en tanke om att jag inte håller foten rakt fram när jag lyfter (?). Jaha, hur dum får man vara, tänker kanske gemene man ! Men det kan vara så att detta är något som sitter i från landsvägscyklingen, som jag håller/hållit på med sedan -97. Sitter du på en racercykel så skall man vara slimmad, inga kroppsdelar som sticker ut... och fotställningen skall vara lite svagt vinklad inåt
    Känns lite onaturligt nu på hojen att foten tom pekar en aning svagt utåt ?
    Kan ni följa mitt tänk där ?
    Men å andra sidan - man skall väl kunna växla oavsett ? En växel skall väl kunna petas i, i stort när som helst, obehindrat ?
    Eller lådan är helt enkelt fortfarande kärv, då hojen till dags dato rullat c:a 85 mil (?)

  8. #18
    Jåke
    Gäst
    Jovisst, känner igen det du beskriver och utifrån det tror jag inte du gör nåt fel utan snarare att hojen är lite felinställd. (såvida du inte lyfter hela foten när du växlar, du ska bara vicka på den inte flytta den helt från fotpinnen):

    1. Växelpinnen sitter felvinklad i förhållande till din fot vilket gör att du inte rör den tillräckligt långt. De flesta petar utåt med fötterna när de sitter på hojen så det är inget konstigt eller hinder.
    2. Hojen har gått 85 mil. Det lär ta ett antal hundra till och minst ett oljebyte innan växellådan är inkörd riktigt.
    3. Du ska inte hålla foten horisontellt och vinklad inåt, du ska sitta naturligt. Som du skriver är inte detta någon trampcykel
    Även på din Versys kommer det att vara snett neråt/utåt med tårna (eller inåt med hälen om du så vill) och då hamnar främre delen av foten utanför/under växelpedalen. Se punkt 1 och min inledningstext.

    Angående fotposition: Nu är inte följande video alldeles riktigt samma körning, men skillnaden i fotposition är egentligen bara att jag här har fotpinnen under tårna istället för under foten. Hälen är ändå högre än tårna, och längre in mot hojen. Jag försöker inte hålla foten rakt fram, eller inåt som när jag cyklar (kör lite MTB och har även en racer).

    http://www.youtube.com/watch?v=kLlMH_B4YX8
    Senast redigerat av Jåke den 2014-10-20 klockan 08:49.

  9. #19
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    [QUOTE=Jåke;97257]Jovisst, känner igen det du beskriver och utifrån det tror jag inte du gör nåt fel utan snarare att hojen är lite felinställd. (såvida du inte lyfter hela foten när du växlar, du ska bara vicka på den inte flytta den helt från fotpinnen):

    1. Växelpinnen sitter felvinklad i förhållande till din fot vilket gör att du inte rör den tillräckligt långt. De flesta petar utåt med fötterna när de sitter på hojen så det är inget konstigt eller hinder.
    2. Hojen har gått 85 mil. Det lär ta ett antal hundra till och minst ett oljebyte innan växellådan är inkörd riktigt.
    3. Du ska inte hålla foten horisontellt och vinklad inåt, du ska sitta naturligt. Som du skriver är inte detta någon trampcykel
    Även på din Versys kommer det att vara snett neråt/utåt med tårna (eller inåt med hälen om du så vill) och då hamnar främre delen av foten utanför/under växelpedalen. Se punkt 1 och min inledningstext.

    Angående fotposition: Nu är inte följande video alldeles riktigt samma körning, men skillnaden i fotposition är egentligen bara att jag här har fotpinnen under tårna istället för under foten. Hälen är ändå högre än tårna, och längre in mot hojen. Jag försöker inte hålla foten rakt fram, eller inåt som när jag cyklar (kör lite MTB och har även en racer).


    Tack för svar !
    Känns lite som att mina funderingar/frågor är på gränsen till för korkade - att växla, hur svårt kan det vara/var är problemet.....

    Jo, jag gör som du säger, foten är på fotpinnen och det är bara med vristen jag flyttar främre delen, upp eller ner. Oftast är "klacken" den del som foten hänger i (nedåt).

    Det som är det märkliga i hela kråksången är växelspaken som vid olika tillfälle, spridda skurar, är helt stum då jag trycker spaken uppåt ? Därav mina funderingar om det är fotpositionen som spökar..... Släpper jag kopplingen å gör om proceduren, ja då kommer nästa växel. Och jag tycker att detta händer vid lugna/långsamma växlingar likväl som vid lite snabbare.
    Ett bestämt tryck uppåt för att växla - ja, det skall väl alltid funka, oavsett långsamt eller snabbt ?
    Kan ett tryck på växelspaken precis innan frikopplingen, göra att växeln enklare trillar dit ?

    Får nästan be om ursäkt för detta - verkar ju sanslöst dumt.
    Men jag utgår kallt från att "felet" ligger hos mej, hojen är ju ny !

  10. #20
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Viktigt att släppa växelpedalen till utgångsläge mellan växlingar annars blir pedalen stum.
    Jan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •