Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 47

Ämne: Växlingsteknik

  1. #31
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    När du lagt lite tryck på spaken och släppt lite på gasen kommer du nog plötsligt att märka att växel bara gled in - utan koppling. Gäller till högre växel, när man växlar ner ska man nog helst använda kopplingen.

    Det vore ju kanon om det "hände av sej själv"....... annars lär jag få samla mod till mej, under lååång tid....

    Men först får jag se till att Dojan & Spaken blir allra bästa polare !

  2. #32
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av BeSt Visa inlägg
    ...
    Detta har satt sej på hjärnan under de sista rundorna och känts olustigt eftersom det gnager en tanke om något maskinellt fel....
    Har du ingen bekant med hojvana som kan provköra och se om han/hon märker något problem med lådan?
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  3. #33
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av swedan Visa inlägg
    Har du ingen bekant med hojvana som kan provköra och se om han/hon märker något problem med lådan?
    Tack för omtanken !

    Vill först bara komma till klarhet om det är "skit bakom kolven" (handhavandefel).
    Och hoppas därför på att det förbannade regnandet kan sluta så jag kan ut å testa, antigen nu under veckan eller kommande helg.
    I och med några kommande testrundor så lär jag hamna i läge för 100-milaservicen och om problemet kvarstår så kan dom kolla på det då.

  4. #34
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Är det nån hoj som inte har raka drev i växellådan? För är det raka drev så är det som i rallylådorna och då kan man misshandla dom rätt ordentligt innan nått går sönder. Är det snedskurna drev får man va lite mer försiktig

    /TC

  5. #35
    Jåke
    Gäst
    Nej, det tror jag inte. Har varit raka i alla jag sett åtminstone.

    Skickat från min Xperia V via Tapatalk

  6. #36
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Är det nån hoj som inte har raka drev i växellådan? För är det raka drev så är det som i rallylådorna och då kan man misshandla dom rätt ordentligt innan nått går sönder. Är det snedskurna drev får man va lite mer försiktig

    /TC
    Nu är det inte kuggskärningen i sig som är problemet...även om en låda med snedskurna drev är rätt så mycket tystare. En motorcykel låda med snedskurna drev skulle bli intressant då de snedskurna dreven skapar axiella krafter som nog inte skulle göra det vare sig lättare eller enklare. Jag har aldrig sett någon sådan växellåda iaf.
    De flesta, om inte alla, växellådor i motorcyklar är av typen konstantingrepp(constant mesh) där alla drev alltid(mer eller mindre) är ingrepp med sin motsvarighet på annan axel.

    Vad som sker vid växling är att man enkelt utryckt väljer vilket/vilka drev som skall överföra kraften genom växellådan genom att det/de låses fast vid respektive axel. Även om det krävs en viss rörelse i sidled så är de in ingrepp hela tiden. Allra vanligast är en axel med helt fasta drev och en axel med "rörliga/lösa" men det det finns lösningar med fler än två axlar...varav en del med koncentriska d.o.

    Så det som får mest stryk vid kass växling är "faslåsningsmekanismen" inkl. ev. växelgafflar m.m.

    Hur den här "fastlåsningen" sker finns det många varianter på från komplicerade till enkla och kompakta.

    Filmsnutt finns t.ex här...
    Det finns via din favoritsökmotor alldeles för mycket info i ämnet....
    Anpassar farten efter omständigheterna.

  7. #37
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Ok, så i detalj kan jag inte växellådorna. Men jag vet att man i rallylåder inte använder snedskurna drev av hållbarhetsskäl och att det inte går att växla dom lika lätt utan koppling. Det är inte omöjligt men inte relevant i racesammanhang då det går för långsamt.

    I rally används två, eller tre om man räknar standardlådor, typer av lådor. Dels vanliga H-lådor med raka drev och dels sekventiella lådor. De senare är i princip en mc-låda för bilbruk. I båda fallen behövs inte kopplingen annat än vid start och en del använder den mellan 1:an och 2:an då hoppet mellan dessa ibland är stort och växling utan koppling sliter onödigt hårt på lådan.

  8. #38
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av BeSt Visa inlägg
    Tack för omtanken !

    Vill först bara komma till klarhet om det är "skit bakom kolven" (handhavandefel).
    Och hoppas därför på att det förbannade regnandet kan sluta så jag kan ut å testa, antigen nu under veckan eller kommande helg.
    I och med några kommande testrundor så lär jag hamna i läge för 100-milaservicen och om problemet kvarstår så kan dom kolla på det då.
    Yees, uppehållsväder i em ! Snabbt hem och ut med hojen, för att kolla hur mina växlingar fungerar. Kan konstatera att "felväxlingarna" beror på mej. En lättnad, att det inte är nå´t vajsing med lådan.....

    Och samtidigt blev jag klar över att växelpedalen behöver justeras, flyttas uppåt. De gånger det strulade, ja då hade jag slarvat med att låta pedalen falla tillbaka till utgångsläget. Hamnade på foten som var i vägen. Läget på pedalen gör att jag verkligen måste sträcka på vristen, nedåt, så att pedalen går fri. Hela växlingsrörelsen känns därmed onaturlig, tvingad.
    Men summa-sumarum, det var hyfsat flyt i växlingen över lag , idag. Det finns hopp, hopp om att lära sej hantera hojen på ett bra sätt framöver..... den gamle hunden lär sej kanske att sitta, trots allt

    Dagens lilla runda flyttade hojen närmare 100-milaservicen, den får bli någon gång under nästa vecka

    Tackar alla som skrivit å gett mej feedback, på denna små-löjliga detalj !

    Hur länge anses man vara "gröngöling" på detta att köra mc...... ;-)
    Senast redigerat av BeSt den 2014-10-23 klockan 20:24.

  9. #39
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78
    Gröngöling är man längre än man tror....
    Jag har både åkt och kört hoj rätt så mycket längre än dig och jag lär mig fortfarande både nya saker och bättre sätt att göra sånt jag trodde att jag kunde!

    Till våren en rekommendation, SMC:s utbildningar!
    Avrostningar är väl värda den tid de tar.
    Kurserna på bana är både lärorika och löjligt roliga! Både KNIX på gocartbana och storbanekurserna!

    Lycka till med körandet!
    Anpassar farten efter omständigheterna.

  10. #40
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Gröngöling är man längre än man tror....
    Jag har både åkt och kört hoj rätt så mycket längre än dig och jag lär mig fortfarande både nya saker och bättre sätt att göra sånt jag trodde att jag kunde!

    Till våren en rekommendation, SMC:s utbildningar!
    Avrostningar är väl värda den tid de tar.
    Kurserna på bana är både lärorika och löjligt roliga! Både KNIX på gocartbana och storbanekurserna!

    Lycka till med körandet!

    Tack för det RymdBörje !

    Jo, jag har kollat in alla kurserna i SMC:s regi, och det blir att anmäla sej till några av dom så fort datum släpps. Har insett att skall man lära sej framöver så bör det vara rätt input från början, så att man slipper att lära om felaktigt beteende.
    När vi gjorde Risk 2:an så höll vi till på en gokartbana utanför stan, och ett ord räcker för att beskriva det - SKITKUL !
    Så jag planerar att köra många kurser, på asfalt men även på grus....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •