Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Hoj till kort tjej?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av A76 Visa inlägg
    Jag kommer nog göra så att jag kör min låga CBF 600 ett tag till, och provar mej fram till vilken hoj som passar bäst. Det är väl som med kärleken: man får kyssa många grodor innan man hittar sin prins...? Tack för era tips och tankar!!
    Men vad tycker grodorna?
    Det finns ju sänkningssatser till många hojar vilket kanske kan var en lösning.
    Finns ju även möjligheten att på vissa hojar sänka den på fjädringen bak, vilket inte märks vid vanlig körning, om du inte hoppar med den, även sänka den kanske 5 cm på framgaffeln.

  2. #12
    Jag är också kort, 165 med extra korta ben. Benlängden är 72 cm eller 28 tum. Jag kör en Triumph Tiger 800XC som jag sänkt 4 cm bak och 3 cm fram. Jag når ner med tårna på båda sidor. Den vanliga 800:an är lägre från början så om man sänker en sån så når jag nog ner riktigt bra. Tigern är en fantastisk allroundhoj. Åkte via Lettland, Litauen,Polen, Slovakien, Ungern till Rumänien i somras. Körde allt från motorväg till stigar i skogen och Tigern bara tuggar i sig. Kör till jobbet varje dag, funkar till det med. Så mitt tips - kolla på en tiger.


    Skickas från min iPad via Tapatalk
    Using Tapatalk

  3. #13
    BMW hade en modell som tillverkades i sänkt utförande F800ST tror jag att den heter, kanske värt att kolla på. Jag har en klubbkompis som har en sådan och han är inte lång.
    Senast redigerat av Jan-Olov den 2014-10-19 klockan 15:51.
    Jan-Olov

  4. #14
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    kolla på Ducati Diavel, den har sadelhöjd 77cm och finns lägre sadel att få samt går att sänka,väldigt smal i sadeln också, dessutom är hojen lätt ca 230kg. Frugan har en sån och är mycket nöjd med en,bra touringhoj.

  5. #15
    Medlem A76s avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    17
    Jo, många hojar går ju att sänka - och på många kan man även byta sadel till en lägre. Tigern verkar vara en grymt bra hoj - sambon har testkört den och var mycket imponerad. Och jag tänker som så att ju säkrare jag blir som mc-förare, desto mindre kommer jag känna att jag behöver få ner båda fötterna. Det räcker ju egentligen med tårna. Men jag är så oerfaren än, så jag vill ha tryggheten i att nå ner lite bättre. Jag gillar BMW:s F700GS - den sitter jag väldigt bra på, och når ner bra (inte hela foten, men trampdynorna i.a.f)

  6. #16
    Medlem A76s avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    17
    Superbra att få massa tips!! Tack allihopa - jag uppskattar det verkligen!!

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av A76 Visa inlägg
    Jo, många hojar går ju att sänka - och på många kan man även byta sadel till en lägre. Tigern verkar vara en grymt bra hoj - sambon har testkört den och var mycket imponerad. Och jag tänker som så att ju säkrare jag blir som mc-förare, desto mindre kommer jag känna att jag behöver få ner båda fötterna. Det räcker ju egentligen med tårna. Men jag är så oerfaren än, så jag vill ha tryggheten i att nå ner lite bättre. Jag gillar BMW:s F700GS - den sitter jag väldigt bra på, och når ner bra (inte hela foten, men trampdynorna i.a.f)
    Jag har ju kört hoj i många år och uppskattar mer och mer att kunna få hela foten i backen. Vad tusan gör man om vägen lutar jäkligt i sidled då man kanske måst stanna snabbt? Om man sitter på en lutande hoj klarar man inte många graders lutning, eller om man råkar ut för att det ligger grus på asfalten.
    Vill nog säga att för att vara trafiksäker skall bägge fötterna kunna vara på marken samtidigt.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Länkar en gammal tråd om stövlar som kan hjälpa till, vet inte om det finns finns något liknande i Sverige ännu.
    Att beställa så dyrt från USA och riskara att få något som inte passar skulle jag dra mig för dock.
    http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=7434
    Senast redigerat av Per Lindström den 2014-10-20 klockan 16:56.

Liknande ämnen

  1. Mc till kort tjej?
    Av Mc-smurfan i forum Touring
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2017-09-02, 09:40
  2. Bra första sporthoj till kort liten tjej
    Av Jossie i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-04-18, 22:59
  3. Håller på att ta körkort, 50 år gammal tjej.
    Av Mohlin i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 20:20
  4. Hojen.nu's guide till mc-kort
    Av pewa i forum MC-kort
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 19:21
  5. Lång och kort väg till garaget
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 06:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •