Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Hoj till kort tjej?

  1. #1
    Medlem A76s avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    17

    Hoj till kort tjej?

    Hej! Jag håller på att ta mc-kort (kör faktiskt upp på tisdag) och kör just nu en Honda CBF 600 sa, och den är ju låg och bra till mej som bara är 160 cm lång. Men den har ganska lång hjulbas, vilket gör att den har stor svängradie och är svår att manövrera i krypfart. Jag letar därför efter en hoj som är smidigare att manövrera, och är trevlig att köra kurviga landsvägar med - men framförallt som funkar för långresor. Är det någon som har nåt bra tips? Tänk nu på att jag är kort ;-)
    Tack på förhand för alla tips :-)
    //Anna

  2. #2
    Jåke
    Gäst
    Valfri twin är oftast smalare än motsvarande 4a och alltså lättare att nå ner från. Å andra sidan kör min sambo som är 165 (vilket gör en hel del skillnad förvisso) GSXR 750 sen många år oavsett sträcka...

    Skickat från min Xperia V via Tapatalk

  3. #3
    Medlem A76s avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    17
    Funderar på Honda NC700X eller BMW F700GS - ganska lika, och med sänkningssats och/eller låg sadel, når jag ner väldigt bra! Men jag vet inte om det är bra touringhojar...?

  4. #4
    Jåke
    Gäst
    De är gjorda för Touring/pendling så det är nog inget problem. Inte världens mest ystra springare på krokiga småvägar kanske, men om höjden är ditt största dilemma spelar det ingen som helst roll.

    Skickat från min Xperia V via Tapatalk

  5. #5
    Jåke
    Gäst
    Ducati Monster är nog det enda konkreta tipset jag kommer på annars. En kompis är kortare än dig och har kört sänkta Monster i flera år, just nu den nya 1200. Ingen touringhoj, men som sagt. Om höjden är det största dilemmat man har får resten stryka på foten. Hon är knappt 155 cm...

    Skickat från min Xperia V via Tapatalk

  6. #6
    Medlem A76s avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    17
    Åh, tack för dina svar och tips!! 👍 Ska åka runt och kolla mc-firmor nu i vinter och researcha ordentligt, och sen blir det testkörningar till våren, för att känna vad jag trivs med, så får vi se vad jag fastnar för. Kul att höra vad andra tycker i.a.f :-)

  7. #7
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78
    Jag skulle rekommendera att försöka hantera och behärska den hoj du vill ha! Alltså inte leta efter något lite och lågt eller vad det nu kan vara.
    En polare som kille visserligen men lika lång som dig "satt" alltid på högra låret för att få vänstra foten i backen.
    Att inte köra den hoj han ville ha var för honom aldrig ett alternativ.
    Fast det finns förmodligen gränser som man inte vill passera...
    Anpassar farten efter omständigheterna.

  8. #8
    Jag förstår mycket väl att man vill få båda fötterna i backen, så det tycker jag är väldigt viktigt. Hur gör man om något skall sitta bakpå om man inte kan det.
    Jan-Olov

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag förstår mycket väl att man vill få båda fötterna i backen, så det tycker jag är väldigt viktigt. Hur gör man om något skall sitta bakpå om man inte kan det.
    Mja - det är nog en fråga hur man är och fungerar. Nu, som gammal stel kvarleva är det skönt att nå ner med båda även om det bara är med tårna.
    När man var ung och frustade av livslust var det inte alls noga med den biten Det var att slänga knävecket över sadeln och dra iväg och komma grensle i farten om hojen var för hög.. Ungefär så såg det nog ut när jag provade en offroad första gången. På en hög hoj - kommer inte ihåg vad det var för märke men den gav mig känslan av att rida en älg.

    Skjutsning är nog ett stort problem om man inte når ner. Man kan väl knappast be passageraren att hoppa på i farten..
    Ove

  10. #10
    Medlem A76s avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    17
    Jag kommer nog göra så att jag kör min låga CBF 600 ett tag till, och provar mej fram till vilken hoj som passar bäst. Det är väl som med kärleken: man får kyssa många grodor innan man hittar sin prins...? Tack för era tips och tankar!!

Liknande ämnen

  1. Mc till kort tjej?
    Av Mc-smurfan i forum Touring
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2017-09-02, 09:40
  2. Bra första sporthoj till kort liten tjej
    Av Jossie i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-04-18, 22:59
  3. Håller på att ta körkort, 50 år gammal tjej.
    Av Mohlin i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 20:20
  4. Hojen.nu's guide till mc-kort
    Av pewa i forum MC-kort
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 19:21
  5. Lång och kort väg till garaget
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 06:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •