Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 45

Ämne: Tips på bra förstahoj? 690 Duke vs ER6N?

  1. #1

    Tips på bra förstahoj? 690 Duke vs ER6N?

    Tjena!

    Ska påbörja lite plugg på teorin till tung mc nu i vinter, hade tänkt försöka fixa kortet så fort som möjligt till nästa sommar. Men jag vill köpa en hojj innan

    Har kollat mycket på KTM 690 Duke samt Kawasaki ER6N. Är dessa bra som förstahojjar?

    Kommer mest åka landsväg i krokarna, köra till jobbet ibland och busa lite i stan. Men jag vill även ha en mc som kroppen pallar köra längre sträckor med och det är där jag blir fundersam ifall dom här motorcyklarna passar bra? Alltså ifall jag vill göra en 150-200 mils resa hur dagsetapperna skulle se ut?

    Har verkligen fastnat för dessa två! Någon med erfarenhet av det här som vill dela med sig? Tips på nån annan MC som skulle passa mig om inte dom här är lämpade för det jag vill göra?

    Tack på förhand!!

  2. #2
    Medlem Dankens avatar
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    17
    Här hägrar bara custom. Har oxå rätt nytt kort men avverkat en hel del hojjar i olika storlekar. Jag älskar XVS 1600 och VN1700. Mindre ska man inte skaffa sig, inte ens som första hoj. Man tröttnar fort som fan o vill man åka skönt o långt så är det custom

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Danken Visa inlägg
    Här hägrar bara custom. Har oxå rätt nytt kort men avverkat en hel del hojjar i olika storlekar. Jag älskar XVS 1600 och VN1700. Mindre ska man inte skaffa sig, inte ens som första hoj. Man tröttnar fort som fan o vill man åka skönt o långt så är det custom
    Det är faktiskt en custom jag har kollat på som faller mig rejält i smaken och det är Yamaha XV950... Gillar det sportiga stuket på dom. Men hur är dom långkörning? Vet inte heller om jag vill spendera 75-80000 på en förstahojj jag inte är nöjd med i slutändan!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av Sebbe_ Visa inlägg
    Det är faktiskt en custom jag har kollat på som faller mig rejält i smaken och det är Yamaha XV950... Gillar det sportiga stuket på dom. Men hur är dom långkörning? Vet inte heller om jag vill spendera 75-80000 på en förstahojj jag inte är nöjd med i slutändan!
    Jag som är gammal i gården vill nog råda dig att skaffa en allroundhoj som förstahoj. Då märker du ganska snart om du bara vill nöta asfalt eller om du vill se lite vidare vyer och uppleva lite mer än vad du kan göra på en glidare.

  5. #5
    Medlem roggie_49s avatar
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Östra Aros
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag som är gammal i gården vill nog råda dig att skaffa en allroundhoj som förstahoj. Då märker du ganska snart om du bara vill nöta asfalt eller om du vill se lite vidare vyer och uppleva lite mer än vad du kan göra på en glidare.
    Var finns gillaknappen?

  6. #6
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe_ Visa inlägg
    Det är faktiskt en custom jag har kollat på som faller mig rejält i smaken och det är Yamaha XV950... Gillar det sportiga stuket på dom. Men hur är dom långkörning? Vet inte heller om jag vill spendera 75-80000 på en förstahojj jag inte är nöjd med i slutändan!
    Precis nybliven innehavare av A-kort.
    Min första hoj, som jag skaffade i början av september, är en Kawasaki z1000 Versys.
    Fick rådet att inte köpa den mindre varianten, 650. Den skulle troligen resultera i att bli bortbytt mot något större, redan efter första säsongen.
    Det har inte blivit så mycket körning på den under körkortsutbildningen, som jag hoppats på från början. Den största skälet till att skaffa hojen var att övningsköra så mycket som möjligt, men av olika anledningar så blev det mesta av körningen förlagd på körskolans Bandit 650. Men, men nu har jag ju all tid i världen att köra in mej på min egen hoj, och så här långt (c:a 70 mil) så är jag skitnöjd !

    Mitt hojande framöver, under många år förhoppningsvis, kommer med all säkerhet innebära ägande av olika hojtyper och märken. Man vill ju testa på olika motorcyklar så länge möjligheten finns, tids nog så blir det den enklare varianten av 2-hjuling, med stöd hjul iofs - rollatorn.....

  7. #7
    Jåke
    Gäst
    ER6 är bra som vilken hoj som helst, inte bara första. Sen att man alltid efter tag vill ha mer, det är en annan sak ..

    En liknande fast lite äldre och billigare variant är Sv650 eller den större SV1000. Finns dock inte med ABS.

    Duke är istället en ren bushoj, inget annat. På det sättet roligare, men du åker inte gärna någon längre tur på den.

    Undvik nån jättedyr hoj till en början, det är visserligen fränt men kostar mer än det smakar såvida du inte har väldigt gott om pengar. Ju större och tyngre hoj, desto sävligare och långsammare i beteendet gäller generellt också.

    Skickat från min Xperia V via Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2014-10-14 klockan 22:39.

  8. #8
    Kul med alla svar!

    Köpa mc är nog den värsta beslutsångesten jag varit med om.. Men som dom flesta säger kommer det nog blir någon billigare hoj till en början, men som förhoppningsvis kan matcha mina "krav"

    Om jag kollar blocket max 25000:- mellan 600-1000cc touring/sport hojjar finns det ju hur mycket som helst... men har kikat lite extra på Honda CB Hornet och Suzuki Bandits, vad tror folket om dom?

  9. #9
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    För att ta din första fråga - eftersom jag har (prov-)kört dem båda.

    KMT:en är jättekul. Men inte över 90 km/t. Det blåser och är obekvämt. Bushoj. Kul som tusan. Men begränsat användningsområde. Är inte sugen på en heldag i sadeln där... (30-40-50 mil)

    ER6 är mer allround. Funkar till det mesta och gör det bra. Kan gå på lite längre resor och funkar som 'kul-hoj' på landsvägar.

    Så var det det där med storleken. Nöj dig i första steget med en mindre hoj som är lättmanövrerad och har lättdoserad effekt.

    Bli duktig på den.

    Byt sedan om du vill efter ett år eller två. Om du vill. Inte alls säkert att du vill byta upp dig storleksmässigt. Visst, en tusenkubikare går fortare rakt fram. Men en mindre hoj är ofta smidigare och mer lättkörd och kan konkurrera mycket väl på roliga (=kurviga) vägar.

    Själv har jag en 125-hästare och en 70-hästare. Vilken som är snabbast? Ingen tvekan. Vilken är roligast? Ja du, inte lätt att säga...

    PS. Yamaha XV950 är snygg. Kan bara hålla med!

  10. #10
    Medlem Wiseguys avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av Danken Visa inlägg
    Mindre ska man inte skaffa sig, inte ens som första hoj. Man tröttnar fort som fan o vill man åka skönt o långt så är det custom
    En glidare skall man ju bara glida med och då spelar inte kubiken så stor roll
    Skall man åka långt så är ju en touring med upprätt körställning att föredra.

    Vet att jag hädar enligt vissa när man säger så. Men alla är ju så kubikfixerade fast de inte skulle behöva vara det.
    Dessutom så har ingen av mina glidare varit i närheten av så sköna att köra långt med som en vanlig touringhoj.
    En ER6 eller en Versys 650 är klart bekvämare att köra långt med än t.ex. min VZ800.

Liknande ämnen

  1. Lämplig förstahoj för längre personer
    Av dnordin i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-07-03, 22:59
  2. KTM DUKE 390
    Av Hansdidde i forum Touring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-03-13, 00:50
  3. Förstahoj med ABS - tips?
    Av rickythefox i forum Street
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-28, 22:30
  4. Bra förstahoj för 10k som passar mig?
    Av riktigadavid i forum Street
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 14:38
  5. KTM 990 Super DUKE
    Av pewa i forum Street
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 17:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •