Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 45

Ämne: Tips på bra förstahoj? 690 Duke vs ER6N?

  1. #21
    Hehe nej jag kommer nog hålla mig till 600-750cc som förstahoj, jag kommer nog inte bli less första sommaren iallafall har alltid gillat både glidare men att kunna sticka iväg på större resor är en viktig grej för mig, så känns det som att en typ Hornet 600 eller liknande kan passa mig till en början iallafall Har kollat lite på FZS (Fazer?) också..

  2. #22
    Medlem Wiseguys avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    96
    Nu är ju rätt tid att tokpruta på hojar och en 98 hästars FZ6 borde man ju kunna få ut för en bit under 30 papp.
    Nedtrimmad variant av R6 motorn och halvkåpa som faktiskt fungerar hyffsat.
    Klart värt en provkörning och provsittning.

    Kolla dock försäkringen. Den kan sticka iväg lite.

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Nu är ju rätt tid att tokpruta på hojar och en 98 hästars FZ6 borde man ju kunna få ut för en bit under 30 papp.
    Nedtrimmad variant av R6 motorn och halvkåpa som faktiskt fungerar hyffsat.
    Klart värt en provkörning och provsittning.

    Kolla dock försäkringen. Den kan sticka iväg lite.

    Joo har sett några stycken 03-04 för 25-30k. Kikade också på det här youtube klippet:

    http://www.youtube.com/watch?v=Js_IGSjkxlM

    Och det han säger där verkar ju verkligen låta som min typ av mc Finns det någon sämre/bättre årsmodell av FZ6an? Kommer inte köpa hojj denna vecka direkt, kommer nog bli nångång runt december (Har lite andra projekt just nu). Angående försäkring på en sådan så blir det nog en trafikförsäkring, då bara den kommer kosta runt 10k om året på mig. Men är riktigt sugen på FZ6an
    Senast redigerat av Sebbe_ den 2014-10-16 klockan 21:59.

  4. #24
    "Kan säkert vara så. Men om du tar med väderskydd och vibrationer i kalkylen så kan slutsatsen bli en annan".
    - Väderskyddet är ju inte avhängigt om det är en custom eller en annan hoj som saknar det. Min Custom har troligtvis bättre väderskydd än dom flesta touringhojarna på marknaden i form av en kåpa med ruta på. Så kallad Bagger. Utan denna kåpa blir den lika obekväm vädermässigt som en 600 cc öppen hoj eller för den delen en Goldwing om man tar bort kåpan. Vibrationer har jag inte heller upplevt mer än vid stillastående och jag har då ändå gjort en Norgesväng på 300 mil i somras under 4 dar och en mängd dagsturer på 30 till 50 mil.

    "Håller med. Och tänker man skjutsa så blir storleken ännu viktigare".

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av Wiseguy Visa inlägg
    Ingen glidare jag kört en längre sträcka har varit bekväma ifall jag jämför med en touringhoj.
    Men visst kan man köra långt med en glidare, inget snack om saken. Fast det kan man med en XT600 också bara man vill.
    Min första GSX600F slår alla glidare jag kört genom åren när det gäller komfort på längre turer. Den har andra brister istället.
    Sen visst beror allt på hur man kör och vad man vill uppleva.
    Tror till och med min gamla Transalp var bekvämare än alla glidare jag kört.
    Finns ju inte en chans att jag skulle få för mig att sätta mig på min glidare och dra till Nordkap över en helg. Med Transalpen kunde jag dra när som helst.
    Sen bör man ju ha i åtanke att glidare ofta tenderar att ha små tankar jämfört med touringhojar. Tanka stup i kvarten är drygt.
    Sen är ju alla olika byggda och för trådskaparen så bör han ju testa vad han själv passar med.
    Lustigt att du tog upp just Transalp. En sådan, 600 cc, var min första hoj som jag ägde i tre år och som höll på att få mig att lägga ner hojkarriären. Som tur var köpte jag en FJR 1300 istället som höll mig kvar i hojträsket.
    FJR:en var däremot en helt annan sak och med den blev det en hel del längre svängar men rent komfortmässigt så är min nuvarande XV1900 ett strå vassare.

  6. #26
    Medlem Wiseguys avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av Sebbe_ Visa inlägg
    Angående försäkring på en sådan så blir det nog en trafikförsäkring, då bara den kommer kosta runt 10k om året på mig.
    Inte bara trafik...det är farligt.
    Minst halv som innefattar stöld/brand.
    Grejen är att hojar stjäls och sitter du där med bara trafik får du inte ut ett rött öre den dagen någon illvillig tar din hoj. Du kommer att gråta blod

    När man letar hoj så är försäkringskostnaden en stor del av valet. Man får kolla vad det ligger på när det gäller de olika modellerna. Kolla även olika årtal på modellerna. Det kan skilja rejält ibland.
    Sen när du hittat en hoj som passar in, även försäkringsmässigt så ring runt till ALLA bolagen och jämför dem. Ta inte första bästa bud på nätet.

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Beträffande Hornet 600 så var det, inte min allra första, men en av mina allra tidigaste hojar. Jag älskade den. Den var då något av det galnaste och tokroligaste som gick att köpa för en inte allt för tjock bunt pengar. Så hade jag nog kunnat levt lycklig, tills det att även jag nåddes av det där duktigt vilseledande mantrat: Köp någonting större, du kommer snart tröttna på den där lille. Så jag köpte allt fetare maskiner tills jag en dag märkte att jag knappt ens iddes köra hoj längre. Slut på iidiotin, tänkte jag, och gick tillbaka ner till basic igen. Och se, hojintresset återvände lika blixtsnabbt som accet på en Panigale.

    Det är, som många varit inne på, du som ska trivas på din hoj. Låt ingen annan lägga ribban eller sätta reglerna…

  8. #28
    En custom är en custom. "Roliga körhojar" blir dom aldrig och några bekväma långfärdsmaskiner är dom inte heller. Varför? Jo, en långfärdshoj ska man kunna ändra sittställning på i typ 10 olika sittställningar, det kan man aldrig göra på en custom.
    .....sen är det ju det där med vad långfärd är, en del tycker 50 mil om dan är långt, en del 100 mil om dan.
    Dock så är dom ju kul och vackra att se på

    RobbeS. det var väl en 650 du hade och inte en 600 av Transalp? Personligen tyckte jag att 600 var roligare och konstigt nog också bekvämare, trots att den annonserades att 650:an hade förbättrad sadel.

  9. #29
    Förklara dig tack V !
    Får en känsla av du inte har åkt custom hoj alls
    Mina custom kan jag använda passagerar pinnarna
    Så vill jag veta dom 10 olika sittställningarna på en hoj ?
    HD har jag tre olika tackvare vält bågen fram för det sitter fotpinnar där oxså

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Förklara dig tack V !
    Får en känsla av du inte har åkt custom hoj alls
    Mina custom kan jag använda passagerar pinnarna
    Så vill jag veta dom 10 olika sittställningarna på en hoj ?
    HD har jag tre olika tackvare vält bågen fram för det sitter fotpinnar där oxså
    Nej, jag tänker inte dra dom tio olika sittställningarna Men det handlar i princip om att kunna förflytta sig på sadeln, oftast med ändan och fötterna
    Det handlar generellt och hade väl räknat med att någon protesterar. Jag har också använt bakre fotpinnarna på custom. Det år givetvis att ändra på sittställningar på en customhoj, dock så ger det lite konstiga vinklar annanstans.

    Jo, jag har kört även custom, massor....jag lovar.

Liknande ämnen

  1. Lämplig förstahoj för längre personer
    Av dnordin i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-07-03, 22:59
  2. KTM DUKE 390
    Av Hansdidde i forum Touring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-03-13, 00:50
  3. Förstahoj med ABS - tips?
    Av rickythefox i forum Street
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-28, 22:30
  4. Bra förstahoj för 10k som passar mig?
    Av riktigadavid i forum Street
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 14:38
  5. KTM 990 Super DUKE
    Av pewa i forum Street
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 17:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •