Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Honda SH300

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    2

    Honda SH300

    Hej,
    Eftersom Scooterforum.se lägger ner och Scooterklubben.com är helt död, så tänkte jag flytta över en del av det jag skrivit om SH300 hit. Det finns en sammanfattning längst ner i detta inlägg.
    Tanken med tråden är att vi som har en SH300 skriver om vad vi tycker om den och ni som ännu inte har en skriver frågor, så blir det lite kvalitet tråden.
    Jag hoppas att det kan vara till nytta!

    Inlägg från 2012-04-13, med några uppdateringar längst ner
    Först och främst,
    ALLA som kör scooter tycker om SIN scooter, så räkna inte med att få en objektiv åsikt nedan, även om jag försöker... Nedanstående är delvis nyskrivet, men även saxat ur mina tidigare inlägg, därav språket.

    Jag kör en SH300 sedan våren 2011 och stormtrivs med den. Jag bor på Lidingö och pendlar till Solna, genom Stockholm, varje dag sedan jag köpte den, oavsett väder. Första säsongen blev det drygt 600 mil och mer blir det förhoppningsvis, även om det är lite friskt nu på morgonen i november. Jo det blev ett par mil till, den 2/12-11 blev sista dagen innan halkan kom. Vårterminen 2012 började i början av mars när morgontemperaturen var över 2 grader.

    Jag tycker att man ska köpa Skoter efter vilken typ av väg och i vilken typ av trafik man kör i.
    Räkna också med hur mycket du är beredd på att lägga ut på kläder, hjälm och skydd. Du ska trivas och känna dig trygg, hela vägen!
    Själv la jag ut drygt 50 000 på skotern och ca 25 000 på ställ, stövlar, handskar och hjälm. Jag kör så länge temperaturen är över 2 grader på morgonen, dvs jag har inga vinterhjul.

    SH300 är, enligt mig, överlägsen alla andra MC och skoters i tät stadstrafik. Accelerationen kommer direkt (ingen slunga här inte) och är mycket bra upp till 70-80 (även om jag, under hösten 2011, bytte variator till en J.Costa och fick ännu bättre ax). Den är smidig och stabil att köra mellan filerna och jag har inga större problem med de vita strecken, eftersom hjulen är lite större på SH300. Den klarar motor- och landsväg bra och hänger utan problem med i trafiken. Den toppar någonstans runt 150 km/h (har aldrig provat mer än 145 och det fanns mer att ge).

    Det man ska veta är att det tar på armarna om man ligger och trycker mil på motorväg i farter över 110, utan ruta. Det kan bli jobbigt.
    Mao köp en MC eller skoter på 500-800cc om du har lite trafik i köerna och tuggar mycket motor/landsväg.
    Men om anledningen är att du kör mycket i köer och tät trafik, så är SH300 grym. Den låga tyngdpunkten gör att du smidigt kan köra mellan filerna och "vicka" mellan backspeglarna, nästan lika bra som på en moppe.

    Den enda nackdelen med SH300 är nog att den har obefintligt packutrymme under sadeln, räcker till en barncykelhjälm, lås och ett par extra handskar. Mao köp packbox!

    Även om SH300 inte är stabil som en större MC, så får man inte jämföra den med en moppe. Den är otroligt mycket stabilare, även om det blåser. Jag har nog aldrig kört under 80-90km/h på Lidingöbron oavsett vind. Man får nog komma ihåg att alla 2-hjulingar är känsliga för vindar, så visst har jag nog vinglat till, men aldrig utanför min fil och mycket mindre än med min gamla moppe. Är det känslan av att köra på räls du är ute efter så finns den mao där, men större MC/skoters har bättre balans, men är inte lika smidiga i köerna.

    Angående ruta eller inte så läste jag en del engelska tester innan jag köpte min SH300 och många upplevde att det blev högt och jobbigt buller med vindruta. Tydligen skulle det bli bättre om man kapade den någon decimeter, men jag valde iallafall bort det. Inte minst för att känslan är bättre utan...

    [2012 vinter] Efter 800 mil så kan jag bara konstatera att jag fortfarande håller med om ovanstående, möjligtvis vill jag nog förstärka vikten av att ha bra stövlar, kläder och hjälm om du tänker köra som jag gör. Säsongen startade i början av mars och slutade i början av december.
    [2013 vår ] Efter 1400 mil så har jag fortfarande samma stora leende. Säsongen började sent i år p.g.a. snö, men det blev ett par turer till jobbet i början av mars, men pendlingen kom igång i slutet av mars.
    [2014 vinter] Efter 1800mil så är jag fortfarande otroligt nöjd med mitt köp. De sista turerna till jobbet gjordes i början av februari 2014, vilket är helt galet i Stockholm. Jag har bytt jobb och jobbar numer inom Stockholms tullar, vilket bara förhöjt nöjet att köra scooter. Just nu står den på vinterservice och uppgradering, mer om det längre ned i denna tråd. Om jag har funderat på att byta? Nej, jag har inte sett eller testat någon scooter som matchar Sh300 i smidighet i kö eller stadstrafik. Däremot skulle jag gärna se att det kom en likadan, men med 400cc.


    Ett inlägg om trimning av SH300 från 2012
    Kombinationen med avgasrör, luftfilter, kamaxel och power commander kan ge 5-30% mer effekt.
    På min Honda SH300 steg effekten från 22hk till 26hk på bakhjulet (uppmätt av MCVaruhuset) med hjälp av ett Malossipaket med avgasrör, luftfilter, kamrem och power commander. Kostnad ca 1000€ plus montering och fininställning i bromsbänk, ca 6-7000 SEK. Notera att jag från början hade en variator från J.Costa.
    En trimvariator flyttar fler av motorns hästkrafter till bakhjulet. Den ger framförallt bättre acceleration, inte så mycket fart. Billigare variatorer kan till och med sänka topphastigheten, även om de ger lite mer acceleration. Att byta variator och rem är relativt billigt. Min variator från J.Costa kostade cirka 250€ plus moms och montering, vilket kostar ca 1500-2000 SEK. Jag har inte mätt själv i en bromsbänk, men sett siffror på att man kan få mellan 5-20% mer effekt beroende på vilket märke och modell man väljer. Skillnaden jag upplevde var ett markant bättre drag, jämnare motorgång och lite högre fart. Du kan räkna med att sänka tiden med 1-3 sekunder på 0-100km/h. J.Costas variatorer ger klart mer effekt än övriga konkurrenter enligt de tester jag har sett, men kostar lite mer. Värt varenda krona enligt mig.

    Tyvärr så finns det inte så många återförsäljare i Sverige som säljer trimdelar till skotrar. Men distributören i Sverige för J.Costas variatorer, avgasrör och remmar är www.skootertrim.se, vilka är billigare än priserna ovan.
    Malossiprylarna köpte jag direkt från www.malossistore.eu. De går säkert att hitta billigare på andra ställen på nätet.

    Inlägg från 2014-03-01
    Efter vinterns uppgradering (Malossi avgasrör, Power Commander, luftfilter och kamaxel) och efter första tankningen så har förbrukningen gått upp till 0,46 l/mil från 0,38-0,39. Jag får nog mäta en gång till om ett par veckor, när den värsta gas-glädjen lagt sig, för att få en mer rättvis bild av förbrukningen.

    Mitt första intryck efter uppgraderingen var att den blev väldigt rå (både ljudet och känslan), men efter ett par dagars körande så har jag känslan kommit tillbaka eller så har jag vant mig. Ljudet är dock inte så mycket scooter längre...

    Jag är inte helt övertygad om att det var värt pengarna, men den går som en raket och är absolut mycket roligare att köra. Variatorbytet var dock värt varenda krona.

    2014-03-07
    Det får bli en sammanfattning av det jag skrivit tidigare i tråden, med lite mer fakta.
    Honda Sh300 har i original 27hk i motorn eller cirka 20hk på bakhjulet har jag läst på nätet.
    Efter uppgraderingen till en J.Costa variator fick jag 22,31hk/21,97Nm (med slitna vikter). Uppmätt i bromsbänk av MC-Varuhuset i Stockholm i samband med montering av Malossi-kitet. Jag köpte variatorn direkt från. J.Costa för €250 plus moms och frakt. Montering skedde år 2011 i samband med 600-mila servicen och kostade cirka 1 500sek har jag för mig. Variatorn finns idag billigare på www.skootertrim.se
    Malossi-kitet (avgasrör, luftfilter, power commander, kamaxel och kevlarrem) köpte jag från Malossistore.eu och kostade drygt €1 000. Detta gav 26,71hk/25,94Nm på bakhjulet. Monteringen utfördes av MC-Varuhuset, i samband med 1 800-milaservicen och kostade knappt 6 000sek. Kitet går kanske att hitta billigare på andra ställen, men ingen av siterna jag kollade på hade allt.
    För mig är accelerationen viktigast och nu går den nästan spikrakt upp till 120km/h. Bäst är accelerationen 0-50km/h, sedan tappar den lite upp till 70km/h för att sedan öka igen upp till 120km/h. Hur som helst så är draget betydligt bättre än tidigare i hela registret.

    Det finns dock några minus.
    1. Priset på Malossikitet, med montering. Det kan kanske vara värt att titta på en större scooter istället?Även om SH300 har en överlägsen smidighet i citytrafiken.
    2. Choken är borta, så den är lite mer svårstartad i kallt väder.
    3. Bränsleförbrukningen har ökat till drygt 0,46l/mil

    Om du ska börja någonstans köp en J.Costa variator först. Den uppgraderingen är klart prisvärd och ger en riktigt bra kick i accelerationen och pyttelite mer fart.

    Jag vill slutligen bara markera att jag är otroligt nöjd, med mina uppgraderingar, bortsett från priset, och hoppas att J.Costa snart släpper en uppgraderad bakre variator också, men det får vänta något år eller två!


    Citat från: Semester Stallone skrivet 2014-03-07, 14:25:51
    För vad det nu är värt? så hittade jag de klockade accelarationstiderna för SH300 i originalskick. Skulle vara tokkul om du, Pelle, någon gång då andan faller på kunde få till samma mätning på din pimpade maskin….

    0-50 km/t 3.9 sek
    0-100 km/t 10,9 sek
    50-89 km/t 3,9 sek

    Hej,
    Jag tog en liten sväng idag med telefonen i handen. Batteriet tog slut mitt i mina tester, så jag han bara göra en test 0-100km/h och 2 tester på de andra två. Ni får ta tiderna med en nypa salt, men de ger i alla fall en fingervisning om vart det lutar.

    0-50km/h 3,01-3,1 sek
    50-100km/h 5,4 sek
    0-100km/h 7,71sek

    Jag får se om jag får möjlighet att göra lite mer tester en annan gång. Men det känns inte så väldigt vetenskapligt korrekt eller trafiksäkert att sitta med en iPhone i handen och tokstirra på hastighetsmätaren när man ger full gas...

  2. #2
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Har inget att säga om SH300, utom att "jobba på, Pelle!". Scootrar är kul och praktiska vardagsfordon!

    *Kört "vardags-scooter" i snart 15 år nu!*
    Senast redigerat av TMax500 den 2014-10-27 klockan 13:58.

  3. #3
    Inga bilder??
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Härligt, Pelle! Here we go again.

    Yepp, TMax500, skoter kan helt enkelt vara skitkul. Ibland saknar man bara inte geten förrän stallet är tomt. Hade min SH300 inne på verkstad under nån vecka för ett tag sedan. Det var fan ohemult hur mycket jobbigare vardagsbestyren blev. Att ligga och tugga på kopplingen med mina andra hojar i Stockholmstrafiken var inte kul. Det var inte ens kul att ouiiiila på de våta höstlöven, kände jag. Det är nog bara att konstatera: Efter några års skotermissbruk sitter man där till slut som hyperspadig junkie.


    M v h / Bitter skoterpundare och SH300-ägare!


    PS Ledsen om jag nu spammade tråden

  5. #5
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Det var inget dåligt första inlägg

    Jag läste lite på http://www.scooterforum.se och det är alltid tråkigt när forum lägger ner men ni är alla väldigt välkomna till Hojen.nu! Jag såg att vi var ett av alternativen som ni diskuterades som ersättare

    Så välkommen hit!
    Senast redigerat av Markus den 2014-10-13 klockan 13:33.
    Don't grow up, it's a trap!

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Tack, Markus! Många som skrev i scooterforum har ju funnits här sedan länge. Vi får väl se om även trikefolket (mp3rna) tar sig hit så småningom? Liiite marigt vilken kategori dom ska in under, bara…
    Anar kanske en viss villrådighet, där…?

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Hej, är ny här på forumet och åker SH 300

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Tänkte berätta om mina erfarenheter av SH 300, jag har nu en 2014 års modell, detta är min tredje SH 300.

    Hade först en svart 2012 som jag körde ca 1300 mil, när jag köpte den ny gjorde jag misstaget att beställa original värmehandtag som skulle eftermonteras.

    När dessa väl var på plats så visade det sig att de var avsevärt tjockare än original samt att materialet i själva handtagen var väldigt strävt.

    Detta gjorde att jag tyckte att jag inte alls hade samma känsla av att ha kontroll över skotern, fast det kan ju vara individuellt, dessutom om man körde utan handskar så var det sträva materialet direkt obehagligt.

    Hur som helst så monterade jag av värmehandtagen och satte tillbaka originalhandtagen.

    För övrigt var jag mycket nöjd med den skotern och bytte in mot en ny 2014, inte för att det var något fel på utan mer för att jag ville ha en ny.
    Senast redigerat av KalleSH300 den 2015-01-18 klockan 08:30.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Min andra SH300R 2014 blev inte långlivad, den blev stulen juni 2014 i Vasastan efter att jag ägt den endast 10 dagar, den har fortfarande inte kommit tillrätta. Jag fick en ny likadan på försäkringen som jag fortfarande har.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Jag har tidigare åkt Aprilia Sportcity 300i och bytte till SH300 när var ganska trött på att Aprilia krånglade rent tekniskt.

    Om jag jämför SH 300 och Sportcity så måste jag säga att Honda är helt klart överlägsen vad gäller kvalitet och även mindre vindkänslig och stabilare på vägen, den har också något högre topphastighet.

    Det var dock en sak jag saknade från Aprilian och det var att den var startsnabbare än Hondan som var lite segare i starten.

    Efter att ha surfat runt så hittade jag Pelles tråd om att byta till J Costa variator så jag köpte en variator hos skotertrim.se som MC-Varuhuset monterade och jag måste hålla med Pelle om att det definitivt var värt att byta, nu är skotern startsnabbare utan att toppfarten har påverkats.

    När man kör i stan så har dock bensinförbrukningen ökat något.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •