Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Skyddsjacka

  1. #1
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96

    Skyddsjacka

    Funderar på att skaffa en sk skyddsjacka.
    Kan se fördelar med att "ta på sej" skydden och sedan välja jacka/skal efter väderlek och typ av körning. Givetvis åker skydden som sitter i jackan, av. Skyddsjackan skall naturligtvis ha samtliga skydd (bröst, axlar, armbågar, rygg), den skall vara komplett, annars tycker jag idén med skyddsjacka försvinner....

    Nå, vad har ni för synpunkter, erfarenheter ?
    Är jag helt ute å cyklar (hojar) ?


    Tilläggas bör att det rör sej om att använda skyddsjacka för körning på landsväg, i huvudsak....

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Jag har också funderat i de banorna ett tag och tittat lite på Alpinestars Bionic 2 men den verkar vara svår att hitta.
    Annars finns ju Halvarssons Proton där man får komplettera med ett ryggskydd, Shield L2 har jag för mig passar.
    Båda jackorna hamnar runt 1500 - 2000 kr.
    Using Tapatalk

  3. #3
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Har två varianter. Dels Biltema (hittar inte den nu på deras webbsida - kanske har de slutat sälja den?).

    Dels Rhino från Handelsboden http://www.handelsboden.com/skyddsja...143-c-254.aspx Den senare finns i ett par varianter, med och utan ryggplatta. Finns på rea just nu!

    Varför två? Jo, köpte Biltema först men den var lite "klunsig". Svårt att få plats med innanför mina befintliga jackor. Rhino är nättare i formatet.

    Varför köpa alls? Mitt skäl var att jag har en halvgammal favvo-skinnpaj i skön läderkvalitet. Men den hade inga skydd, bara en ficka för ryggskydd. Så jag köpte skyddsjacka för att kunna använda min go'a gamla skinnpaj när jag kör. Funkar utmärkt!

    Man kan ju tänka sig andra varianter, t ex skyddsjacka + tunn textiljacka på sommaren. En del kör med huvtröja. Fast då bör de ju vara förstärkta med kevlar eller något annat för att få ett bra rivskydd. En vanlig textiljacka för vardagsbruk slits ju sönder på en knapp sekund om du skulle gå omkull...

    Jag har också använt skyddsjacka sent, sent eller tidigt, tidigt på säsongen. När det har varit svinkallt ute. Skyddsjacka + tjockfodrad skidjacka + kanske extra vindskydd (=regnjacka). Det blir varmt och gott om man måste åka en bra bit under "fel" säsong!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    För att få ett bättre skydd mot exvis nackskada, så började jag för några år sedan att använda en sk Airbagväst utanpå min vanliga jacka, men utan ryggplattan eftersom det skyddet finns i västen.
    Har använt västen ett par gånger och då har den ju löst ut innan man hinner nudda backen.
    Den kan även användas vid ridning.

  5. #5
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg

    Varför två? Jo, köpte Biltema först men den var lite "klunsig". Svårt att få plats med innanför mina befintliga jackor. Rhino är nättare i formatet.

    Man kan ju tänka sig andra varianter, t ex skyddsjacka + tunn textiljacka på sommaren. En del kör med huvtröja. Fast då bör de ju vara förstärkta med kevlar eller något annat för att få ett bra rivskydd. En vanlig textiljacka för vardagsbruk slits ju sönder på en knapp sekund om du skulle gå omkull...

    Jag har också använt skyddsjacka sent, sent eller tidigt, tidigt på säsongen. När det har varit svinkallt ute. Skyddsjacka + tjockfodrad skidjacka + kanske extra vindskydd (=regnjacka). Det blir varmt och gott om man måste åka en bra bit under "fel" säsong!
    Hej
    Ja, det är just dom variationerna som en skyddsjacka möjliggör som har gjort att jag börjat fundera på en sådan. Men även att skydden kommer närmare/tightare mot kroppen, har jag rätt där ? Beror ju kanske också på typ av jacka, rätt storlek...
    Sen skall väl jackan (skydden) kunna röra sej obehindrat under jackan utan att fastna eller hugga tag på insidan av den yttre jackan. På sikt så kanske man sliter ganska mycket på insidan av "skaljackan" ?

  6. #6
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av BeSt Visa inlägg
    Hej
    Ja, det är just dom variationerna som en skyddsjacka möjliggör som har gjort att jag börjat fundera på en sådan. Men även att skydden kommer närmare/tightare mot kroppen, har jag rätt där ? Beror ju kanske också på typ av jacka, rätt storlek...
    Sen skall väl jackan (skydden) kunna röra sej obehindrat under jackan utan att fastna eller hugga tag på insidan av den yttre jackan. På sikt så kanske man sliter ganska mycket på insidan av "skaljackan" ?
    Jodå, skydden sitter tajtare. Åk till en handlare och prova lite olika modeller med dina jackor. Du bor ju i Skåne. Så det kan inte vara så långt till en välsorterad handlare? (Inget är särskilt långt i Skåne... inte så många mil från öst till väst. Och vägarna är ofta vackra!)
    Slitaget? Har inte ens funderat på det. Man sitter ju ganska still på hojen.

  7. #7
    Medlem BeSts avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Jodå, skydden sitter tajtare. Åk till en handlare och prova lite olika modeller med dina jackor. Du bor ju i Skåne. Så det kan inte vara så långt till en välsorterad handlare? (Inget är särskilt långt i Skåne... inte så många mil från öst till väst. Och vägarna är ofta vackra!)
    Slitaget? Har inte ens funderat på det. Man sitter ju ganska still på hojen.
    Får ta och åka till ett par handlare för att testa. Börjar med handlaren här i stan, från vilken jag även köpt hoj och utrustning.
    Jo, du har nog rätt i attt det inte är särskilt långa avstånd här i södern....
    Man blir ju lite hemmablind och tänker inte så ofta på omgivningarna, men att man kan hitta fina vägar här runt omkring har du rätt i. Sedan i torsdags em, då lappen var bärgad, så har jag fram till idag varit runt å snurrat på vägarna här i nordöstra Skåne, allt som allt c:a 50 mil..... ;-))

Liknande ämnen

  1. Skyddsjacka?
    Av Mymlan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-12-31, 10:53
  2. Skyddsjacka för offroad
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-15, 10:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •