Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 30

Ämne: 95 el 98 oktan

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    42
    problemet me 85 e att alla gummidetaljer inte klarar etanol, membran + tätningar tar stryk

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Citat Ursprungligen postat av rogga Visa inlägg
    problemet me 85 e att alla gummidetaljer inte klarar etanol, membran + tätningar tar stryk
    Detta är väl anledningen till att man ska välja 98 framför 95 till gamla maskiner.

    Vill minnas att jag läst att man har minst 10% inblandning av etanol i vanlig 95.
    Using Tapatalk

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Krokmark Visa inlägg
    Detta är väl anledningen till att man ska välja 98 framför 95 till gamla maskiner.

    Vill minnas att jag läst att man har minst 10% inblandning av etanol i vanlig 95.
    Tänkte inte på mängden etanol, ja det är ett starkt argument för att köra med 98 oktan.

  4. #14
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Krokmark Visa inlägg
    Detta är väl anledningen till att man ska välja 98 framför 95 till gamla maskiner.

    Vill minnas att jag läst att man har minst 10% inblandning av etanol i vanlig 95.
    Det är numera etanol inblandat även i 98:a oktan. En klar vinst för bensinbolagen...och en förlust för oss.
    Det är tillåtet med upp till 10%...
    Anpassar farten efter omständigheterna.

  5. #15
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Det är tillåtet, ja. Men bolagen har ännu inte lanserat produkten E10 i Sverige. Det blev ett himla liv när man lanserade E10 i Tyskland och Finland. Man talade om driftstörningar, "förstörda" motorer etc i fordon som inte tålde E10. Vad som var verkliga problem, och vad som var s k högt tonläge vet jag inte. Fritt för var och en att själv Googla!

    Så min tolkning är att bensinbolagen fick kalla fötter och därför dröjer med att lansera E10 på fler marknader. Som t ex Sverige. Någon här på forumet som jobbar i branschen och som kan kommentera?

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Det är tillåtet, ja. Men bolagen har ännu inte lanserat produkten E10 i Sverige. Det blev ett himla liv när man lanserade E10 i Tyskland och Finland. Man talade om driftstörningar, "förstörda" motorer etc i fordon som inte tålde E10. Vad som var verkliga problem, och vad som var s k högt tonläge vet jag inte. Fritt för var och en att själv Googla!

    Så min tolkning är att bensinbolagen fick kalla fötter och därför dröjer med att lansera E10 på fler marknader. Som t ex Sverige. Någon här på forumet som jobbar i branschen och som kan kommentera?
    Men etanolinblandning är det väl redan idag, fast kanske inte så mycket än då.

    Lite därför jag startade tråden.
    Skulle verkligen vara bra att få en kommentar från någon med insikt i hur det verkligen är.
    Using Tapatalk

  7. #17
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Det är tillåtet, ja. Men bolagen har ännu inte lanserat produkten E10 i Sverige. Det blev ett himla liv när man lanserade E10 i Tyskland och Finland. Man talade om driftstörningar, "förstörda" motorer etc i fordon som inte tålde E10. Vad som var verkliga problem, och vad som var s k högt tonläge vet jag inte. Fritt för var och en att själv Googla!

    Så min tolkning är att bensinbolagen fick kalla fötter och därför dröjer med att lansera E10 på fler marknader. Som t ex Sverige. Någon här på forumet som jobbar i branschen och som kan kommentera?
    Det har du såvitt jag vet helt rätt i.
    Men all soppa är idag minst E5 oavsett oktantal.
    Anpassar farten efter omständigheterna.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Det har du såvitt jag vet helt rätt i.
    Men all soppa är idag minst E5 oavsett oktantal.
    Jaha, då lär det väl kvitta om man kör på 98 el 95 avs skadliga effekter av etanolen.
    På min gamle Sucka så lär inte 98 oktan göra någon prestandamässig skillnad iaf...
    Using Tapatalk

  9. #19
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Krokmark Visa inlägg
    Jaha, då lär det väl kvitta om man kör på 98 el 95 avs skadliga effekter av etanolen.
    På min gamle Sucka så lär inte 98 oktan göra någon prestandamässig skillnad iaf...
    Den enda vitsen eller måstet med 98 är om motorn är högkompad och inte har någon knackningssensor t.ex.
    Innan spriten hälldes i även 98:an så fanns det empiriska bevis för att det högre energiinnehållet gav, givet att allt annat var likadant, lägre soppaförbrukning.
    Det är alltså såvitt jag kan förstå idag meningsköst att "hälla" 98 i en motor som utan konstigheter går bra på 95, förutom av rent religiösa skäl då, förstås.
    Anpassar farten efter omständigheterna.

  10. #20
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Undrar vad en hoj gillar E85, någon som provat?
    Han har kört så i 6 år och 4500 mil.

    http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=44&t=3234

    Jag har konverterat min 945:a, kört i drygt 4 år och snart 10000 mil. Endast E85, i.o.m. att jag bytt spridare så skulle den gå rätt dåligt på bensin.

    Dotterns Polo blandtankar vi, den trivs bra på spriten utan att vi har gjort något. De senaste 5000 mil med den bilen har det blivit 50-80% E85 då vi kör i 10-15 liter bensin och sedan fyller upp med E85. Funderar på att skaffa en ny bränsletrycksregulator som ligger på 3,5 bar i stället, och då borde man kunna köra den på 100% E85 utan problem.
    /Erik

Liknande ämnen

  1. 95 oktan
    Av xj84 i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-09-01, 13:45
  2. 95 oktan försvinner
    Av Nilsson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 12:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •