Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Hojkörning i vinter?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190

    Hojkörning i vinter?

    Kanske har du några tips och råd du vill dela med dig? Om hoj, utrustning, softa kroppsvärmare och immfria visir, däck, vägsaltsborttagare, vad som helst… och allt annat som kan göra livet drägligt därute på vägarna i vintermörkret…

    Ös på, bara!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Ingen som var sugen på att snacka vinterkörning? Nå, med risk för att det blir en egendomlig dialog med mig själv börjar jag väl så smått, så får se vi se om någon så småningom hänger på?

    Planen är egentligen en repris från förra vintern: jag tänker köra min lilla offroadmaskin, Hondas CRF250L med de odubbade originalsulorna (fast jag sneglar liiite på friktionsdäcket Heidenau Silica. Se länk). De enda små förändringarna på hojen jag gjort är att montera på handtagsskydd och en liten touringruta. Lite som vindavvisare, förstås, men främst för att slippa få lite av all skit från vägen på mig…

    Jag fingrade även lite, både på elektriska handtagsvärmare och handvärmare, eller vad man nu önskar kalla de där märkliga påsarna man monterar direkt på styret? Avstod båda tillsvidare, åtminstone de senare gör mig rejält nojig: Det minsta släpp och med händerna hyggligt surrade vid styret? Tror jag avstår den utmaningen…

    Pja, sedan har jag köpt ett antal Balaklavor (rånarluvorna, alltså), flera par regnskyddshandskar och lite annat smått och gott. Så snart är jag redo att ta mig an vintermörkret på allvar. Hoppas jag.


    http://www.reifenwerk-heidenau.de/mo...oint=5&rtyp=17
    Senast redigerat av Kapten Miki den 2014-10-28 klockan 12:29.

  3. #3
    Hej kapten!
    Jag har kört varje vinter sedan 10 år tillbaks så jag har en del erfarenhet.

    - Däck: Skulle aldrig ge mig ut på mc på vintern utan dubbdäck. Utan dubbar lär du få krypköra mellan isfläckarna och hur kul är det?
    - Påsar (handskydd) runt händerna är guld värt. Hundra ggr bättre än värmehandtag vilka bara värmer inuti handen. Inuti handskydden behöver du inte speciellt tjocka handskar heller utan du behåller körkänslan. Sätt på barkbusters och trä påsarna utanpå dem. Man märker knappt att man har dem när man kör.
    - Man får klä sig litet bättre än vanligt, men det är lätt gjort att pälsa på sig för mycket och bli orörlig. Underkläder av merinoull och en fleeceväst är de extrakläder jag har på vintern.
    - En CRF 250 tror jag funkar bra som vinterhoj - lätt och fin. En del sätter pappskivor framför kylarna så att hojen får rätt arbetstemperatur, men har du termostat tror jag det är onödigt.

    Jag kör endurospår, isbana och små skogsvägar på vintern och jag tycker vinterkörning är minst lika rolig som den "vanliga". Jag bor dock i Karlstad och har nära till landet. Du verkar ju bo i Stockholm och har väl litet längre transport till den roliga åkningen kan jag tro?
    Mitt råd till dig är att skaffa endurodubbade sulor, ta dig ut till en sjöis eller en plogad grusväg (med hojen på släp) och börja din vinterkörning där. Du kommer inte att ångra dig! Att hålla på och köra mc i storstan på vintern skulle jag däremot låta bli. Förstår inte vitsen ärligt talat och ni har ju tunnelbana :-)

    mvh
    Anders J.
    Senast redigerat av Anders J. den 2014-10-28 klockan 16:52.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Hola, Anders!

    Bra respons! Tackar!

    Jo, jag kommer väl förr eller senare få äta upp det där med att köra dubbfritt men jag har testat både bildubb, de lite längre rallydubben och ett antal avarter på detta och måste erkänna att det kan bli onödigt spännande på torr asfalt, även om den är svinkall. I sådana förhållanden upplever jag nog dubben mest bara som ytterligare en oberäknelig och oförutsägbar faktor.

    Skulle väl sagt det, förstås: I planen ingår mest jobbpendling. En snabb tur på c:a 1,2 mil enkel resa. Och som tar cirkus en kvart/tjugo minuter med hoj. Hinner väl precis bli lite svalt om fingrarna? Ungefär lika lång tid som man hinner bli djupfryst fiskpinne i Konsum-charken bara genom att vänta på bussen/tunnelbanan, alltså, en normalvinter i Hufvudbonaden.

    I planen ingår också att alla idag rörliga kroppsdelar ska vara rörliga även efter vintern. Så bredsladdar och showboating får vänta till annan årstid… Skulle annars gärna köra sjöis men då med något annat än CRF:n. Ska man ha riktigt kul på hoj så är den väl, på en skala, ungefär lika kul som att se frukostflingorna mjukna i filmjölken. Tyvärr…

  5. #5
    Jag har kört en hel del(inkl lite semesterturer i Finland) vinter sen mitten av nittiotalet. Hade ett uppehåll på fyra år och började köra igen för några år sedan. Fick körförbud eftersom jag förfrös ögona och var bl a helblind ett par dagar.(inte bra att köra landsväg med hoj när det är 30-35 minusgrader)

    Nuförtiden kör jag en CBR600 med korta dubb. Snön kom för ett par veckor sedan hit och jag hann då göra en liten provtur för att testa så allt funkar som det ska.
    Iom att jag har lite mer snö här uppe så blir ju min vinterkörning lite annat jämfört med där nere....


  6. #6
    Det såg ju kul ut Saarela!
    För min del är nog den roligaste vinterkörningen jag upplevt då man haft perfekt vinterväder med sol, mycket snö och plogade småvägar - och endurodubbat på hojen. Har kört på vintern med både AT, 950SE och Husa 570. Husan var roligast! Nu har jag en KTM 350 och nya dubbdäck i garaget. Väntar bara på snön...
    Kapten: Om du nödvändigtvis skall jobbpendla med hojen - utan dubb skulle jag inte köra.
    Några andra grejer: Integralhjälm funkar dåligt på vintern pga imma. Kör med crosshjälm och glasögon istället. Fotpinnarna skall vara vassa och utan gummi. Linda dem med silvertejp, annars fastnar det snö som smälter och sedan fryser till isklumpar vilket är farligt.

  7. #7
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Kolla in bike.se. Chefredaktören körde hela gångna vintern på sin Ducati med dubbdäck. Och planerar att vinterköra i år igen.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag jobbpendlade i åtta vintrar ca 3 mil om dagen. Bara asfalt. Jag hade korta dubbar, men inte i alla klackarna eftersom det måste finnas gummi mot vägen för annars så glider hojen på dubben. Funkade bra vid den typ av körning, men ej att busa med. Kallaste jag körde i var - 23, och då började isen komma på hjälmvisiret. Crosshjälm som Anders förespråkar är bäst. Även skoteråkarna har det. Hög ruta är jättebra och även handtgsmuffar.

  9. #9
    Lite svårt att kleta på en hög ruta på en hoj kåplöshoj av offroadmodell, åtminstone för att skydda ansiktet.
    Integralhjälm med elvisir funkar annars bra. Använder en från HJC.


    Styrmuffarna är ju suveräna. Handtagsvärmarna blir direkt kalla en stund om man tar lös handen nån sekund. Jag kör dock med både v-handtag och påsar.

    Dock, som nämns så är det väl kanske bättre att kika och följa på bike.se....(finns nog inga fler vinterkörare här?)
    Senast redigerat av V Saarela den 2014-10-29 klockan 05:29.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Wow, härligt - tråden lever!

    Ha-ha! Ja, Bike-Magnus’ bravader är ju hur jäkla kul som helst att följa. Minns att han körde de där 40 milen ner till mc-mässan i fjol på sin gamla, och inte så jäkla lite bedagade Monster. I värsta snöstormen, med ett el-system som väl får gamla Lucas att bokstavligen blekna.

    Hm, får allt tänka om vad det gäller de där handtagspåsarna? Och försöka övervinna olusten att inte hålla händerna fria.

    Och tycker Olles tips om att inte sätta dubb i alla klackar låter suveränt. I mina öron en klart sund kompromiss.

    Nu ska jag ge mig ut och leta bra cross-hjälm och goggles, till att börja med.

Liknande ämnen

  1. Inte så mycket hojkörning i år
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-09-22, 15:30
  2. Vinter abstinensen!
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-01-23, 13:11
  3. Vinter
    Av rolfmm i forum Off topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 16:06
  4. Hoppas på vinter!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-25, 06:10
  5. Hojkörning med Triumph i går
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-22, 07:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •