Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 37

Ämne: Luftkylt och motorvärmare???

  1. #1
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680

    Luftkylt och motorvärmare???

    Har någon av er funderat på det här med att kunna ha motorvärmare på en luftkyld motor? Eftersom många äldre Mc motorer är luftkylda vore det intressant om det går att göra och hur det skulle gå till? Någon som har några idéer på hur man skulle kunna göra för att få en motorvärmar funktion på en luftkyld motor.




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  2. #2
    Hondamannen
    Gäst
    Ja du får väl på ngt sätt värma oljan antar jag.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Att värma en luftkyld motor är egentligen inte så svårt. Att värma oljan är ett sätt. och då borde det inte vara så svårt att fästa element av den typ som finns till styren eller fot/handvärmare. 12 volt så det krävs transformator.

    Värma cylindrarna eller hela motorklumpen borde gå med varmluft. Problemet är väl bara att begränsa utrymmet så att det inte leder till uppvärmning av universum. Någon mantel som lätt kan sättas på och att man kör luften i retur med termostatreglerad värmefläkt som värmekälla.

    Rekommenderar INTE det man gjorde för att få liv i motorerna på flygplan och bilar under WWII i svinkylan, man eldade helt enkelt under motorn. Fungerar, men kan bli jäkligt dyrt.
    Ove

  4. #4
    Hondamannen
    Gäst
    Värma cylindrarna som du nämner Ove, undrar jag om det inte leder till att man får ånglås i fuggarna.

    Värma under motorn, det är ett gammalt trick som förr i världen även användes av lastbilschaffisar.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    a) Värma cylindrarna som du nämner Ove, undrar jag om det inte leder till att man får ånglås i fuggarna.

    b) Värma under motorn, det är ett gammalt trick som förr i världen även användes av lastbilschaffisar.
    På a) svarar jag - värm inte dom, bara själva moroten.

    och på b) svarar jag jodå, och även personbilar, särskilt gengasbilarna som inte alltid var så lätta att få till att fungera när det var kallt. En burk med något brännbart under oljetråget så dom 6 volten i batteriet hade en chans.
    Ove

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Har någon av er funderat på det här med att kunna ha motorvärmare på en luftkyld motor? Eftersom många äldre Mc motorer är luftkylda vore det intressant om det går att göra och hur det skulle gå till? Någon som har några idéer på hur man skulle kunna göra för att få en motorvärmar funktion på en luftkyld motor.




    Inga problem. Sätt en tehuva över motorn och installera en hårblås. /Principen)

  7. #7
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Inga problem. Sätt en tehuva över motorn och installera en hårblås. /Principen)
    Sett dom som har satt spritköket under oljesumpen
    Jan

  8. #8
    När jag "semestrade" bl a i Finland vintertid så gjorde jag en "Vance&Hines" motorvärmare till min Varadero.


  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    När jag "semestrade" bl a i Finland vintertid så gjorde jag en "Vance&Hines" motorvärmare till min Varadero.

    Ungefär vad jag menar. Hänger du en filt över hojen, så klarar en VÄRMEPISTOL DET HELA GALANT.
    Har man ingen el, så är ju gasen kanon

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Sett dom som har satt spritköket under oljesumpen
    Har varit med och eldat rödsprit i en gammal kaffeburk under en traktor. Då hängde vi några gamla hästfiltar över motorn för att värmen skulle stanna kvar. Då var det nog ca 25 -. Den startade snällt sedan.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •