Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 23

Ämne: Glidare

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av glidare Visa inlägg
    Tack för din recension! Den lilla tanken är ju något som retar mig också! 2016 införs ju abs på alla hojar, antingen plockar de bort modellen eller så uppdaterar de hojen och kanske får vi då se en större tank. Vem vet?

    Står det inte i handboken, vad det är för typ av ventilanordning? Jag vet att den servicen är ganska dyr i Sverige, runt 7 loppor.
    Yamaha Sverige har väl inte tagit in XV1900 i år men jag tror väl att ABS kommer så småningom. Tankstorleken stör inte så mycket då en paus efter 30 mil är ganska lagom för en bensträckare.
    Gällande ventiljustering så är det väl mest en garantifråga. Är garantin slut så kan man lämna in åt vilken duktig mekaniker som helst och förmodligen få ett bra pris. Resten av servicen kan man göra själv då hojen är ganska basic.
    Jag har kört upp mot 150 och inte upplevt vibrationer som är speciellt störande så vibrationer behöver du inte oroa dig för :-)
    Senast redigerat av RobbeS den 2014-10-08 klockan 19:29.

  2. #12
    glidare
    Gäst
    Den ventilkonstruktion som man har valt, är det för att förlänga serviceintervallen för ventilerna? Den är ju delvis skruvjusterad. Om den var helt manuell, blir man då tvungen att serva den oftare?

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    18
    Ventiljusteringen är väl inte så stort problem egentligen, servicen kostar väl ca 5000 spänn om man inte gör det själv. Det är en härlig hoj tycker jag som hade den bland favoriterna när jag skulle byta. Slutligen fastnade jag för en Cross Roads (Victory) istället. Med stratoliner utrustningen är det helt klart en go hoj. Som dessutom är klart prisvärd. Finns ju fina fynd på blocket. Jag minns ärligt talat inte om det var något som man bör se upp med på den hojen, tror det är ett bra köp då de flesta som har dem sköter sina hojar på ett bra sätt och knappast rejsar sönder dessa.

  4. #14
    glidare
    Gäst
    När jag kollade upp det för ett år sedan så var det 7000 kr. Jag är lite nyfiken på veta varför man har valt den ventilkonstruktion som man har valt. Är det bara för att förlänga serviceintervallen?

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av glidare Visa inlägg
    När jag kollade upp det för ett år sedan så var det 7000 kr. Jag är lite nyfiken på veta varför man har valt den ventilkonstruktion som man har valt. Är det bara för att förlänga serviceintervallen?
    Fattar inte hur de kan vara så väldigt dyrt att justera några ventiler. Något måste vara sjukt i det hela, vilket drabbar hojägaren. Finn det någon person som gjort justeringen själv och kollat tiden som går åt inklusive ev. bortplockning av saker runt omkring för att komma åt?
    Jag misstänker att hela jobbet tar en timma..............

  6. #16
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Kan vara en massa specialverktyg som kan dra upp priset.
    /Erik

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    18
    Jag tror att det kan vara dyrare hos de auktoriserade verkstäderna vilka man ju är nödgad att gå till under garanti tiden. Fick ett pris på 4.800 kronor i våras, men då var det på en Dragstar his en icke auktoriserad. Kanske skillnad på de större modellerna av Yamarna?

  8. #18
    Med tanke på att auktoriserade Yamahaverkstäder i Finland tar drygt tretusen för en 2000 mila service inklusive ventilkontroll/justering så tyder väl de svenska priserna mer på en överprissättning. Anledningen är nog mest att de svenska verkstäderna ska finansiera den 5 åriga garantin på något sätt och troligtvis också gå rejält med vinst för att man lämnar fem år garanti.
    Den här skillnaden gäller ju inte enbart för mc utan även för bilservice. För att inte tala om reparationer där Mekonomen tar 12000 kr i arbetskostnad för att byta svängmassehjulet på en Saab 9:3 och en finsk verkstad 4000 kr. Svängmassehjulet i Sverige kostar 8000 kr och på Ebay 3000 kr.

  9. #19
    RobbeS det där är nog olika !
    Morsan o min kusin från Norge lämnar här eller i Finland för servicen brukar bara vara någon hundring dyrare i Finland mot här !
    Men Norrmänen kan lägga på ;-)
    Vanlig service så tjänar han på åka hit o spara någon 1000

  10. #20
    glidare
    Gäst
    När jag gjode det pa min gamla cb 400 n sa tog det 3-4 timmar för mig att ställa ventiler och kamkedjan men jag är ingen proffsmekare, snarare nybörjare. Det tar mer tid än du tror.

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Fattar inte hur de kan vara så väldigt dyrt att justera några ventiler. Något måste vara sjukt i det hela, vilket drabbar hojägaren. Finn det någon person som gjort justeringen själv och kollat tiden som går åt inklusive ev. bortplockning av saker runt omkring för att komma åt?
    Jag misstänker att hela jobbet tar en timma..............

Liknande ämnen

  1. top hastighet-glidare
    Av glidare i forum Custom
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2015-03-01, 19:15
  2. glidare-långmilare
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-11-17, 11:50
  3. Glidare med fotplattor
    Av Hondamannen i forum Custom
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-29, 18:03
  4. glidare
    Av honda500 i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-04, 20:20
  5. Ny avdelning för glidare!
    Av pewa i forum Om hojen.nu
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 18:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •