Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Glidare

  1. #1
    glidare
    Gäst

    Glidare

    Hej,

    Jag är intresserad av att köpa midnightstar 1900 men är först lite nyfiken på veta vad folk tycker och tänker om midnightstar 1900. Hur mkt bensin drar den?

    Den stora ventilservicen som är dyr, är ngt som man själv kan göra? Dvs är skruvjusterade ventiler?

    Hur länger håller däcken?


    Vid vilken hastighet blir vibrationerna besvärliga eller lättare sagt vilken hastighet kan man hålla på motorvägen utan att vibrationerna blir irritierande?

    Mvh

    Glidare

  2. #2
    glidare
    Gäst
    Ingen som har en midnightstar 1900?

  3. #3
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Det enda tips jag har är att kolla på http://forum.vstar.se/
    Där kanske det finns någon som har en XV1900.
    Brukar dock ta lite tid mellan inläggen där ibland....

    Lycka till med hojköpet!
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  4. #4
    glidare
    Gäst
    Tack för tipset. Jag avvaktar lite och kanske dyker det upp ngn på forumet som har en sån hoj och kan ge lite info.

  5. #5
    Hej.. Jag har en XV 1900 Stratoliner, dvs med ruta och väskor. Rutan är dock bortplockad och ersatt med en fairing (kåpa) så att mc:n nu är en bagger. Klart något att rekommendera.

    Vibrationer är inget problem i motorvägsfart och en bra bit över. Det enda jag saknar är dock en sjätte växel från 110 och uppåt, men det saknade jag även på FJR:en jag hade tidigare och det är en renodlad touringhoj.
    Gällande långtouring så är en XV 1900 suverän. Bekväm och stabil och inga som helst problem att köra långt. Nackdelen är den lilla bensintanken på 16 liter men då jag var i Norge nu i somras tog jag mig 30 mil på en tank utan problem. Nu är ju komforten till viss del beroende på vindskyddet så en naken XV är lika bekväm/obekväm som vilken annan naken hoj som helst.

    Vad jag vet så är det inte skruvventil på XV 1900 men serviceintervallen är 1000 mil och ventiljustering var 2000:de mil. Jag servar i Finland där servicekostnaden är hälften mot i Sverige.
    Min hoj har gått 800 mil på de fabriksmonterade däcken och håller säkert 300-400 mil till. Då är originaldäcken inte speciellt bra heller. Men 1400 mil får du säkert ut med bra däck.

    Så vill du ha custom så är XV 1900 en väldigt kompetent maskin som enligt olika tester har marknadens bästa v-twin. Mycket bekväm som långfärdshoj speciellt med ruta eller ännu hellre kåpa.

  6. #6
    Glömde ju bensinförbrukningen.
    Min hoj är försedd med Powercommander och slipon samt bänkad och mappad på firma.
    I Norge med farter under 100 drog den ca 0,45 liter milen men då låg väl normal fart på de krokiga vägarna på 60-80 km/h och varvtalet på 2000 - 2500 varv. Hemma med breda raka 110 och 90 vägar och lite mer accelererande drar den mellan 0,55 och 0,60.

  7. #7
    glidare
    Gäst
    Tack för din recension! Den lilla tanken är ju något som retar mig också! 2016 införs ju abs på alla hojar, antingen plockar de bort modellen eller så uppdaterar de hojen och kanske får vi då se en större tank. Vem vet?

    Står det inte i handboken, vad det är för typ av ventilanordning? Jag vet att den servicen är ganska dyr i Sverige, runt 7 loppor.

  8. #8
    glidare
    Gäst
    När anser du att irriterande vibrationer kommer igång när du kör på motorvägen?

  9. #9
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Hej
    Är tydligen självsjusterande men ska ändå justeras ibland,hittade en verkstadshandbok online du kan titta i http://mazko.net/docs/bikers/XV1900-...AIR-MANUAL.pdf
    lycka till
    Åke

  10. #10
    glidare
    Gäst
    Tack för din hjälp! Det ser ut som att det är skruvjusterad och att det precis som du nämner ibland behöver justeras. Det låter som ngt som man själv kan utföra.

Liknande ämnen

  1. top hastighet-glidare
    Av glidare i forum Custom
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2015-03-01, 19:15
  2. glidare-långmilare
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-11-17, 11:50
  3. Glidare med fotplattor
    Av Hondamannen i forum Custom
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-29, 18:03
  4. glidare
    Av honda500 i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-04, 20:20
  5. Ny avdelning för glidare!
    Av pewa i forum Om hojen.nu
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 18:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •