Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 31

Ämne: Intruder 1400 drar olja. Söker tips innan operationen påbörjas.

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Som sagt. Den positive ser bara möjligheter, medan den negative bara ser omöjligheter.
    Ingenting är omöjligt, bara att det kan ta längre tid.

  2. #22
    Medlem Bastards avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Finspång, Östergötland
    Inlägg
    20
    Okej en liten uppdatering. Har gjort ett komptest och jag har ca 8 kg på båda cylindrarna. Har även studerat röken lite mer och jag tycker att den är mer svart än blå. Innebär inte svartrök för mycket soppa? Kan det vara fel ventilspel på insugssidan?

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av Bastard Visa inlägg
    Okej en liten uppdatering. Har gjort ett komptest och jag har ca 8 kg på båda cylindrarna. Har även studerat röken lite mer och jag tycker att den är mer svart än blå. Innebär inte svartrök för mycket soppa? Kan det vara fel ventilspel på insugssidan?
    Generellt:
    Svart rök - för mycket soppa (för fet blandning)
    Blå rök - för mycket olja går ut via cylinder (slitna ringar/slitna ventilstyrningar/slitna ventstyrn packningar
    Vit rök - Glykol/vatten i avgaserna vis läckande toppackning.

  4. #24
    Har ni gått igenom förgasarna ????
    Vit rök behöver inte du tänka på ;-) Olja/luft kyld :-)

  5. #25
    Medlem Bastards avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Finspång, Östergötland
    Inlägg
    20
    Nej förgasarna har jag inte gjort något med. Låste väl upp mig lite väl på det förra ägaren snackade om att den blårök och att han trodde det var en kolvring. Men eftersom det bara är främre cylindern som ryker så behöver jag bara justera den eller hur? Eller behöver dom synkas på nåt sätt?

  6. #26
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Bastard Visa inlägg
    Nej förgasarna har jag inte gjort något med. Låste väl upp mig lite väl på det förra ägaren snackade om att den blårök och att han trodde det var en kolvring. Men eftersom det bara är främre cylindern som ryker så behöver jag bara justera den eller hur? Eller behöver dom synkas på nåt sätt?
    Om det är förgasarproblem, svart rök pga för fet blandning så hittar du sannolikt en torr(strävt mellan fingrarna) svart beläggning(sot) i mynningen på avgassystem/ljuddämpare.
    Blårök om det nu skulle vara oljerelaterat ger en halkigare svart beläggning bak i rören.
    Har man känt på båda så...är skillnaden tydlig.

    Och det ju viss skillnad på svart- och blårök. För det mesta är det väldigt tydligt vilket som är vad om man inte har sådan otur att det är bägge på en gång.
    Anpassar farten efter omständigheterna.

  7. #27
    Medlem Bastards avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Finspång, Östergötland
    Inlägg
    20
    Hej och hå skapligt trådlyft. Men nu har jag en uppdatering på hojen. Visade sig att skrapringarna till oljeringen var kass så olja stannade i loppet. Nya ringar fixades och monterades. Cylinder och topp är monterade. Nu undrar jag bara om någon har bra tips så att kammen hamnar rätt :-D

    Ja och problemet med svart rök visade sig vara en felställd förgasare. Skruven hade nog skakat lös eller nåt.
    Senast redigerat av Bastard den 2015-07-10 klockan 13:53.

  8. #28
    Verkstadmanual till Intruder finns på nätet ( om du inte hittar har jag nog nån..)
    Leta
    läs
    gör rätt..

    Tänk vad livet är enkelt ibland...

  9. #29
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Detta med dåliga ringar konfirmerar vad jag förstått, det kan alltså vara så att just oljeringarna är kassa utan att de andra ringarna är det! har själv en Honda cb 650 som drar olja men utan att motorn för det verkar svag eller orkeslös!




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  10. #30
    Hona cylindrarna kan vara bra vid sån operation ;-)
    Blir som nytt då

Liknande ämnen

  1. intruder 1400 bobber
    Av glidaren i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-07-24, 11:42
  2. Bensinförbrukmimg intruder 1400
    Av glidaren i forum Custom
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2016-07-21, 20:33
  3. intruder 1400
    Av Benny intruder i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-04-08, 17:52
  4. Kända fel, Intruder 1400
    Av Lazze i forum Custom
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 10:53
  5. intruder 1400 problem
    Av snyggepelle i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-16, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •