Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 31

Ämne: Intruder 1400 drar olja. Söker tips innan operationen påbörjas.

  1. #1
    Medlem Bastards avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Finspång, Östergötland
    Inlägg
    20

    Intruder 1400 drar olja. Söker tips innan operationen påbörjas.

    Hej.

    Har precis skaffat mig en Intruder 1400 som behöver pysslas om lite till nästa säsong som blir den första hela säsongen för min del med mc-kort ;-). Det som är problemet med den är att främre cylindern verkar suga i sig olja. Har inte kunnat kolla stiftet men enligt förra ägaren så blir det oljigt. När man varmkört hojen så ryker den blåvitt ur pipan och luktar illa. Den går inte särskilt dåligt enligt mig.

    Förra ägaren fick byta avgasventil för den hade spruckit. Han hade en teori om att det antingen är kolvringarna som läcker igenom eller att det är en ventil tätning som läcker.

    Teoretiskt sett så borde väl dåliga kolvringar ge sämre komp vid en mätning och även sämre effekt? Är osäker på vilka effekter en dålig ventiltätning ger, så ni som har bättre koll får gärna upplysa mig :-D

    Så nu till det som jag är mest intresserad av. Vad behöver jag tänka på vid rivning av topp/cylinder på en Vs1400? Hur är enklast att nolla motorn? Det verkar vara möjligt att riva främre cylindern utan att ta ur motorn men är det värt besväret att lyfta ur motorn kontra besväret som säkert blir av att inte göra det? Har en pdf manual (clymer) som beskriver processen någorlunda men det är alltid skönt att få lite information från någon man kan bolla idéer med ;-)

    Är tacksam för alla sorters svar :-D
    /Robbin

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Ett sätt att kolla om det är kolvringarna är att hälla i lite olja i cylindern, om detta får kompen att bli bra, är det förmodlingen ringarna.
    Senast redigerat av Per Lindström den 2014-10-06 klockan 11:18.

  3. #3
    Medlem Bastards avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Finspång, Östergötland
    Inlägg
    20
    Schysst tips. Mer sånt, det är alltid bra :-D

  4. #4
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78
    Tumregel: "Rökmoln" under avsläpp oftast kassa styrningar eller ventiltätningar. "Rökmoln" vid pådrag tyder på kassa ringar/mycket slitet lopp. Tomgångsrykande oftast problem i toppen...
    När det gäller styrningar så är det nästan alltid på insugsidan som det krånglar.
    Som alltid med lite svängrum för variationer...
    Lycka till och berätta gärna vad du hittade...
    Anpassar farten efter omständigheterna.

  5. #5
    Medlem Bastards avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Finspång, Östergötland
    Inlägg
    20
    Klockrent. Har inte tänkt på när det ryker egentligen. Spontant känns det som att det är vid avsläpp det blir en puff men ska kolla och ha det där i åtanke nästa gång jag är i garaget. Tackar och bockar. Kommer nog hålla er uppdaterade ska ni se :-)

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Om man kan konstatera att hojen går som den skall, är pigg och stark, men drar lite olja, så brukar det vara ventiltätningarna. Brukar inte vara någon fara för stunden, så man kan passa på ojenivån och fixa det när tid finns.

  7. #7
    Medlem Bastards avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Finspång, Östergötland
    Inlägg
    20
    Jag tycker den går jättefint så det känns ju som en omgång ventiltätningar är melodin. Finns det något bra ställe att beställa grejer från? Såg att lelles har hela packningssatser och lösa ventiltätningar. Någon som handlar från nåt annat ställe? Ebay tänkte jag göra en liten koll på när jag får tid ;-)

  8. #8
    Kolla vevhusventilation !

  9. #9
    Medlem Bastards avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Finspång, Östergötland
    Inlägg
    20
    Det var en bra idé. Finns det några svaga punkter som är vanligt att det blir fel på? Din tanke är att det skulle satt igen sig antar jag :-)

  10. #10
    Nja Intruder har väl inga svaga punkter i motorn ;-)
    Minns jag inte fel så sitter det röret på den främre ventilkåpan

Liknande ämnen

  1. intruder 1400 bobber
    Av glidaren i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-07-24, 11:42
  2. Bensinförbrukmimg intruder 1400
    Av glidaren i forum Custom
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2016-07-21, 20:33
  3. intruder 1400
    Av Benny intruder i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-04-08, 17:52
  4. Kända fel, Intruder 1400
    Av Lazze i forum Custom
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 10:53
  5. intruder 1400 problem
    Av snyggepelle i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-16, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •