Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Göteborgsområdet

  1. #1
    Medlem Säterborns avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6

    Göteborgsområdet

    Tjenare!

    Jag köpte mig en hoj för ett par veckor sedan för att jag tänkte ta mitt MC-kort till våren. Jag undrar om det finns någon som är ute och kör ibland och skulle kunna tänka sig lite sällskap i form av en övningskörare.
    Jag kan köra så jag behöver egentligen ingen lärare/handledare i den bemärkelsen utan behöver bara komma ut och köra lite.
    Som tack för hjälpen kan jag tanka din hoj eller bjuda på käk under turen.

    Någon?

  2. #2
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Får se om jag fattar... Du söker inte någon handledare. Du har inte kortet klart. Har du handledare med dig, eller vill du ha sällskap när du håller på med olovlig körning?

  3. #3
    Medlem Säterborns avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Får se om jag fattar... Du söker inte någon handledare. Du har inte kortet klart. Har du handledare med dig, eller vill du ha sällskap när du håller på med olovlig körning?

    Hehe nä riktigt så illa var det inte tänkt. Tanken är att registrera denna person som handledare för mig så att vi kan köra ihop på ett lagligt sätt.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Boka en uppkörning direkt istället och ut kör när du har kortet i handen så slipper du någon annan ta ansvar för din körning om du nu redan kan.

  5. #5
    Medlem Säterborns avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av racer Visa inlägg
    Boka en uppkörning direkt istället och ut kör när du har kortet i handen så slipper du någon annan ta ansvar för din körning om du nu redan kan.

    Jag har inte gjort risktvåan eller uppskrivning och det kan vara en fördel att göra innan uppkörningen har jag hört.
    Jag tar ansvar för min egna körning och var bara intresserad utav att ut och köra lite medan det fortfarande är OK väder.
    Har du inget vettigt att skriva så kan du lika väl låta bli.
    Senast redigerat av Säterborn den 2014-09-29 klockan 18:08.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Citat Ursprungligen postat av Säterborn Visa inlägg
    Jag har inte gjort risktvåan eller uppskrivning och det kan vara en fördel att göra innan uppkörningen har jag hört.
    Jag tar ansvar för min egna körning och var bara intresserad utav att ut och köra lite medan det fortfarande är OK väder.
    Har du inget vettigt att skriva så kan du lika väl låta bli.
    Nja det är handledaren som har fullt ansvar för din körning till 100 % där av skulle jag nog rekommendera dig en något ödmjukare attityd till dina köregenskaper och låta handledaren avgöra huruvida du kan köra hoj eller inte, bara som ett tips i all välmening.

  7. #7
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Hmmm... nu skall inte jag bidra till ert något höga tonläge. Utan skriva ett stillsamt inlägg.
    För som racer skriver så är handledaren formellt sett är ansvarig. Vilket innebär att om "eleven" gör en tavla så är det handledaren som får ta ansvaret. Något som ställer krav åt båda håll. Alltså får handledaren välja elever med stor omsorg. Och eleven får en tuffare uppgift att finna någon som vill vara handledare. Lite knepigt alltså...

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Hmmm... nu skall inte jag bidra till ert något höga tonläge. Utan skriva ett stillsamt inlägg.
    För som racer skriver så är handledaren formellt sett är ansvarig. Vilket innebär att om "eleven" gör en tavla så är det handledaren som får ta ansvaret. Något som ställer krav åt båda håll. Alltså får handledaren välja elever med stor omsorg. Och eleven får en tuffare uppgift att finna någon som vill vara handledare. Lite knepigt alltså...
    Välkommen på forumet Säterborn.

    Instämmer med ovanstående. Det är en svår uppgift om man har en elev som "kan allt", särskilt som det handlar om ett ämne där man aldrig någonsin kan bli "fullärd". Jag tar mig hellre an en elev som inte kan något för då är attityden den att man vill lära sig och då kan jag ge något.
    Ove

  9. #9
    Medlem fishbones avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    I ett hus
    Inlägg
    195
    Jag uppfattar det som att Säterborn kan hantera en motorcykel inte att han är världsmästare.
    Om jag har förstått saken rätt så behöver du komma ut i trafiken och åka, inte hur man ex. startar, växlar, krypkör mm?

    Men jag har ju haft fel förr...
    Körskola då?
    -håll bara tyst din fåntratt!!!

  10. #10
    Medlem Säterborns avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av fishbone Visa inlägg
    Jag uppfattar det som att Säterborn kan hantera en motorcykel inte att han är världsmästare.
    Om jag har förstått saken rätt så behöver du komma ut i trafiken och åka, inte hur man ex. startar, växlar, krypkör mm?

    Men jag har ju haft fel förr...
    Körskola då?

    Exakt så är det fishbone!
    Jag är ingen mästare på att köra, men jag har bra trafikvana (kört buss i sju år) och jag behärskar hojen. Jag behöver bara komma ut och köra lite så att jag inte behöver lägga riktigt så mycket pengar på trafikskolan i vår.
    Säsongen på trafikskolan är snart över så det känns dumt att dra igång den apparaten just nu.

Liknande ämnen

  1. Högfartsbana göteborgsområdet
    Av jrutgers i forum MC-kort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-07-31, 23:25
  2. Göteborgsområdet
    Av Säterborn i forum MC-kort
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-09-28, 20:33
  3. Handledare Göteborgsområdet?
    Av Zimba i forum MC-kort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-06, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •