Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Hjälmhjälp

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Har hört att vitt syns bäst överlag och då bör det syfta på ett genomsnitt över olika väderlekar och situationer.
    Gul den mycket bra i dåligt ljus men jag tycker effekten avtar i solsken.
    Ändå köpte jag en ny Nolan N86 Hi-Vis Gul till mig och frun.
    Using Tapatalk

  2. #22
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Köpte själv en vit för det var rea på den färgen
    Däremot så vill jag slå ett slag för inbyggt solvisir, det har varit helt perfekt och hade jag vetat hur bra det var så hade jag köpt en hjälm med det tidigare.
    Don't grow up, it's a trap!

  3. #23
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Om man har en gul fluorescerande så borde den synas bäst.
    En vit hjälm tror jag många förknippar med mc-polis, så det kanske får bäst effekt på medtrafikanternas uppförande...
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  4. #24
    Medlem Buddass avatar
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Schubert C3 Pro + SRC för Bluetooth till telefon
    Suomy D20 + K1 och K2 kit för Bluetooth till telefon
    O'Neal Commander, har inbyggd bluetooth. Tyvärr finns ingen som säljer den i Europa, och den finns inte i Sharp test.
    LS2 FF370 + separat Bluetooth typ Sena eller liknande.
    Frågar du mig så anser jag att ett separat intercom är att föredra framför ett integrerat. Angående hjälmvalet så tycker jag att man ska prova så många hjälmar som möjligt i butik för hjälmen ska förutom att vara säker också sitta bra. Jag testar hjälmarna jag är intresserade av i butik och beställer sedan på nätet och då oftast från FC-Moto eller Louis. Brukar gå att spara en slant om man importerar.

    Angående att synas så är ju pippigul den färg som syns bästa men det hjälper ju bara vid dagsljus. Airoh Miro XRP Fluo är försedd med fotoluminescensteknologi som man har fält in i grafiken som absorberar dagsljus och som sedan återges i mörker. 60 minuters dagsljus är tillräckligt för att hjälmen ska avge ljus under 8–10 timmar. Skenet är starkare än exempelvis en reflex eller en fluorescerande färg.

    SHARP ger den dock 3/5 i betyg men jag ger som sagt inte mycket för det testföretaget. Avgör själv.

  5. #25
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Den hade jag missat, den ska jag kolla upp. Ung. samma resultat som Schuberth C3 pro. Schuberth C3 Pro
    /Erik

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Det finns sk. efterlysningsfärg att köpa. Du kan måla hela hojen med den, så tappar du inte bort den i mörkret. Finns även som tejp.

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Alla hjälmar brusar, den smarte kör med hörselskydd oavsett.
    Brus är synnerligen onyttigt i höga doser.

    Problemet med hörselskydd är att man tendenerar att öka farten lite väl ibland...

  8. #28
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jo jag kör med öronproppar.
    /Erik

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Alla hjälmar brusar, den smarte kör med hörselskydd oavsett.
    Brus är synnerligen onyttigt i höga doser.

    Problemet med hörselskydd är att man tendenerar att öka farten lite väl ibland...
    Inte bara hastigheten ökar, utan även de hojar som körs med raka rör

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    101
    Köpte själv en prisvärd hjälm precis, väntar fortfarande på leverans.. vet inte exakt vad det är du är ute efter, men kolla på scorpions hjälmar.. du får mkt bra hjälm för en mindre peng än de vanligaste hjälmarna du hittar i de svenska butikerna.. du kommer förmodligen precis som jag vara väldigt ensam om att ha den hjälm du väljer ute längs vägarna.. orginalitet före kvantitet.. kolla revzillas reviews på youtube och se vad som passar just dig. denna köpte jag (annan färg) https://www.youtube.com/watch?v=Ds2NeNH8kOU

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •