Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 30

Ämne: Hjälmhjälp

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Ja. För 600-1000 får du nåt som möjligen funkar att åka moped med.
    Det går precis lika bra att köra moppe med en hjälm för sisådär 5.000 - 7.000. Skyddet är ungefär lika bra men det skiljer i image. Huvudsaken är att man har en hjälm som faktiskt passar.
    Ove

  2. #12
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Huvudsaken är att man har en hjälm som faktiskt passar.
    Ja, det är sant.


    Skickat från min LT25i via Tapatalk

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Kolla på Lelles MC, jag köpte nyligen 2 st nya Nolan N86 för 2200 kr, mao 50% rabatt.
    De har allt från 500-7000 kr...
    Using Tapatalk

  4. #14
    Medlem Buddass avatar
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Litar inte riktigt på deras tester eftersom Nolan N103 får 4/5 i betyg. Sveriges Tekniska Forskningsinstitut testade samma hjälm på uppdrag av SVT:s Plus och gav den betyget klart underkänd i ett av testen där man mäter påfrestningen på huvudet vid ett kraftigt slag. Lidls och Biltemas hjälmar för 449 kr respektive 600 kr klarade samtliga gränsvärden. Hjälmen från Nolan kostade 3,650 kr.

  5. #15
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Intressant. Jag trodde att sharp motsvarade tester som de gjorde på SP. Nu blev jag grymt besviken.
    Synd att det ska vara så svårt att ha oberoende tester som man kan lita på.
    /Erik

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Köpte mig en hjälm av Biltema i våras. Sitter perfekt, solvisiret funkar bra, hjälmkanten sticker fram lite ovanför ögonen vilket gör att det är lätt att köra i motsol. Fick dock plocka ut lite stoppning vid kinderna där det var trångt.
    Har kört med Nolan förut. Dess solvisir krånglade en del och själva visirlåsningen ganska dålig, läckte in vatten mellan visir och hjälm. Bullernivån klart lägre i BTs hjälm. Kostade ungefär 1/5 av vad Nolan kostar.

  7. #17
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Köpte mig en hjälm av Biltema i våras. Sitter perfekt, solvisiret funkar bra, hjälmkanten sticker fram lite ovanför ögonen vilket gör att det är lätt att köra i motsol. Fick dock plocka ut lite stoppning vid kinderna där det var trångt.
    Har kört med Nolan förut. Dess solvisir krånglade en del och själva visirlåsningen ganska dålig, läckte in vatten mellan visir och hjälm. Bullernivån klart lägre i BTs hjälm. Kostade ungefär 1/5 av vad Nolan kostar.
    Mmm Nolan är ju inte nån favorit precis.

  8. #18
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag har idag en 5 år gammal Biltema. Den har fungerat bra, men det är lite bullrig. Och handhavande för visirbyte har ju en del att önska... Nu börjar den bli sliten och jag har tänkt skaffa en ny.

    Tyvärr har jag inte åkt med någon annan hjälm så jag har ingenting att jämföra med vad gäller vindbrus. Jag vill ha en knallgul hjälm, av den anledningen faller Biltema bort då de inte har någon sådan.

    Vad jag har hittat som på pappret ser ut att fungera, alla finns inte med i Sharp-testet:

    Schubert C3 Pro + SRC för Bluetooth till telefon
    Suomy D20 + K1 och K2 kit för Bluetooth till telefon
    O'Neal Commander, har inbyggd bluetooth. Tyvärr finns ingen som säljer den i Europa, och den finns inte i Sharp test.
    LS2 FF370 + separat Bluetooth typ Sena eller liknande.

    Ovanstående hjälmar kostar många tusen till ca tusenlappen. T.ex. LS2 har fått bättre betyg i Sharp än Schuberth, men med tanke på ovanstående kommentar om Sharp från Buddas är jag tveksam om man kan lita på det testet.
    /Erik

  9. #19
    Gul hjälm för bästa synbarhet? Jag har fått för mig att en vit hjälm syns bäst. Vilket syns bäst i verkligheten?
    Jan-Olov

  10. #20
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Ja, gul hjälm för bästa synbarhet. För egen del upplever jag gult som mest synligt, därför. Men det är ett antagande från min sida, jag har inte kollat om det finns någon vetenskaplig undersökning. Vit kanske är bättre.
    /Erik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •