Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 30

Ämne: Hjälmhjälp

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    41

    Post Hjälmhjälp

    Hej,

    Jag är 18 och har varken hjälm eller mc kläder. I alla fall så funderar jag på att köpa en hjälm snart, då jag försöker komma i kontakt med lokala mc klubbar för att bara snacka skit och kanske då och då åka med på events. Självklart är en hjälm viktig, men det finns hjälmar i alla möjliga prisklasser och jag är lite pengapung pank och hemskt okunnig om hjälmar. Därför letar jag efter en "deal". Så frågan lyder: Uppfyller alla kommersiella mc hjälmar grundkraven för säkerhet? Skyddar en dyrare hjälm bättre än en för typ 600-1000 kr?

  2. #2
    Jåke
    Gäst
    Ja. För 600-1000 får du nåt som möjligen funkar att åka moped med.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Ja. För 600-1000 får du nåt som möjligen funkar att åka moped med.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
    Okej, men för vanlig motorcykel då?

  4. #4
    Medlem Buddass avatar
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Ja. För 600-1000 får du nåt som möjligen funkar att åka moped med.
    Ursäkta mig men det där är kvalificerat skitsnack.

    Hjälmar certifierade med ECE 22.05 är godkända för tävlingsbruk (AMA, FIM, CCS, WERA, Formula-USA mm.) och används i VM i roadracing, motocross och offroad. Hjälmar som är certifierade både ECE 22.05 och DOT (FMVSS 218) erbjudande den högsta nivån av skydd som finns i förhållande till sin vikt.

    Godkända hjälmar enligt ECE 22.05 klarar kraven enligt DOT. Alla DOT-godkända hjälmar klar dock inte ECE 22.05-kraven då ECE 22.02 testar hjälmarna i en högre hastighet.

    Finns ECE 22.05- och DOT-certifierade hjälmar från 500-700 kr.

  5. #5
    Medlem Lasse Pamdals avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    27
    Kolla här http://www.sharkspeed.se/ finns massor av hjälmar, de har rea just nu.

  6. #6
    Jåke
    Gäst
    Klart de är godkända och på så vis uppfyller alla eventuella regelverk. Det är dock en miniminivå! Säger heller inget om andra saker som ventilation, passform osv. En integralhjälm som konstant immar igen så man måste köra med visiret öppet är i min mening inte värd att köpa för mc-bruk. Oavsett märkning.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk

  7. #7
    Medlem Buddass avatar
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Klart de är godkända och på så vis uppfyller alla eventuella regelverk. Det är dock en miniminivå! Säger heller inget om andra saker som ventilation, passform osv. En integralhjälm som konstant immar igen så man måste köra med visiret öppet är i min mening inte värd att köpa för mc-bruk. Oavsett märkning.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
    En hjälm för 700 kr med skal av termoplast som är ECE 22.05- och DOT-certifierad är minst lika säker som en hjälm för 7,000 kr med skal av 6-lagers AIM+ (karbon, organisk glasfiber och kolfiber) som även den är ECE 22.05- och DOT-certifierad. Det man betalar för är dyrare material. En dyrare hjälm uppfyller också "bara" miniminivån. Kostar alldeles för mycket pengar att utveckla hjälmar.

    Dyrare hjälmar brukar ha bättre passform, ventilation etc. men det är inte en garanti. Finns många billiga hjälmar som har bättre passform, ventilation etc än markant dyrare märken.

    Folk tror tyvärr att man alltid får vad man betalar för men så är det sällan.

  8. #8
    Biltema

  9. #9

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    41
    Tack för svaren, mycket informativa

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •