Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Sänka hojen

  1. #1
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110

    Sänka hojen

    Hej

    Tänkte sänka min Kawasaki Versys 650 med ett lowering kit från motowerk. Sänkningen borde bli ca 45mm.
    Kan det få negativa effekter på köregenskaperna? Nån som testat?
    Anledningen till att jag sänker den är att jag inte når ner med fötterna på marken.

  2. #2
    Medlem Buddass avatar
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    45
    Markfrigången bör vara det enda som påverkas negativt.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Allan K Visa inlägg
    Hej

    Tänkte sänka min Kawasaki Versys 650 med ett lowering kit från motowerk. Sänkningen borde bli ca 45mm.
    Kan det få negativa effekter på köregenskaperna? Nån som testat?
    Anledningen till att jag sänker den är att jag inte når ner med fötterna på marken.
    Centralstödet måste kapas liksom sidostödet. Fäst ihop sidostödet innan du svetsar bara för att veta att hojen lutar lagom mycket, står den för rakt så är det risk att hojen välter om inte marken är plan.
    Jag har sänkt min Varadero till stor belåtenhet men kollade inte stödet innan jag svetsade så det var bara till att göra om.
    Jan-Olov

  4. #4
    Medlem Buddass avatar
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Centralstödet måste kapas liksom sidostödet. Fäst ihop sidostödet innan du svetsar bara för att veta att hojen lutar lagom mycket, står den för rakt så är det risk att hojen välter om inte marken är plan.
    Jag har sänkt min Varadero till stor belåtenhet men kollade inte stödet innan jag svetsade så det var bara till att göra om.
    Versys 650 har inget centralstöd och varför skulle han behöva kapa sidostödet? Gäller bara 45 mm.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    42
    45 mm är ju mycke i detta samanhangn. kan lova att hojen vickar om han inte fixar stödet

  6. #6
    Medlem Buddass avatar
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av rogga Visa inlägg
    45 mm är ju mycke i detta samanhangn. kan lova att hojen vickar om han inte fixar stödet
    Sänker man en Versys 650 45 mm blir sidostödet offset med 25 mm vilket inte påverkar vare sig stabiliteten eller vinkeln nämnvärt mot original. Bara dumt att kapa när det inte behövs men man gör som man vill.

  7. #7
    Jag kapade Varaderon enligt anvisningen men fick vara väldigt försiktig när jag ställde hojen den stod nästan helt rakt upp om det var plant därav extra kapningen.
    Jan-Olov

  8. #8
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Centralstödet måste kapas liksom sidostödet. Fäst ihop sidostödet innan du svetsar bara för att veta att hojen lutar lagom mycket, står den för rakt så är det risk att hojen välter om inte marken är plan.
    Jag har sänkt min Varadero till stor belåtenhet men kollade inte stödet innan jag svetsade så det var bara till att göra om.
    Ett annat stöd ingår i sänksatsen från motowerk, får se om det behövs.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Allan K Visa inlägg
    Hej

    Tänkte sänka min Kawasaki Versys 650 med ett lowering kit från motowerk. Sänkningen borde bli ca 45mm.
    Kan det få negativa effekter på köregenskaperna? Nån som testat?
    Anledningen till att jag sänker den är att jag inte når ner med fötterna på marken.
    Köregenskaperna blir inte sämre. Kanske du måste kapa sidostödet eller sätta på ett kortare.
    Jag sänkte min förra Transalp , fick korta sidostödet och upptäckta att eftersom den sk. hasplåten är ganska bred, så skavde den i backen vid starkt nerlägg.
    Hade gjort en fusksänkning genom att sänka på gaffeln och släppa lite på fjäderförspänningen bak.
    Om man bara släpper ner hojen ca 5 cm på framgaffeln, så ändras beteendet ordentligt då det kommer kurvor väldigt tätt. Den blir mycket mer lättsvängd. Gaffelvinkeln ändras lite och hjulbasen kortas ju ett antal mm.

Liknande ämnen

  1. Sänka kravet för utbildning så att flera tar körkort?
    Av Twenty2 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2014-01-16, 18:31
  2. Deauville 700 (sänka styret)
    Av Hondamannen i forum Mekhörnan
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-12-16, 07:47
  3. Ny på hojen...
    Av LinusE i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-11-01, 08:21
  4. Hojen.nu 2år!
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 19:40
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 19:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •