Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Nybörjare Supermotard

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Ooops fel av mig.Tänkte på Ktm 640 och samtidigt på Yamaha 660,vart väl kortslutning..Är det inte max 25 kw man får ha.? Vet ej om man brukar strypa 690,in.Hör med en Ktm försäljare dom bör veta.Det är då en kanoncykel,skulle gärna tänka mig en 690 enduro själv för seriös grusåkning.Lär väl knappast få en med vid köp av en 1290 Super Adventure,
    Haha ja kortslutningar får vi alla ibland. 35KW tror jag de är nuförtiden

    Edit:
    Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35kw och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kw/kg.

  2. #22
    Medlem Buddass avatar
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av Drollish Visa inlägg
    Har kollat på Yamaha XT660X, den ska tydligen vara "tålig". Jag kanske är helt ute och cyklar men den verkar väldigt klumpig, trött och tråkig?
    Trött och tråkig? Går att ha minst lika kul på den som på en KTM 690 SMC-R eftersom effekten och vridet kommer tidigare på Yamahan. Visst, den väger 33.5 kg mer (fulltankad) och har "bara" 48 hk och 60 nm men det lägre effektuttaget gör att grejerna håller. Skulle personligen inte köpa KTM 690 Enduro eller SMC-R med tanke på hur många man har sett ståendes efter vägarna när man har varit ute och kört. Yamaha har en nästan skottsäker motor, därför som den används av Mc-bud runt om i världen.
    Senast redigerat av Buddas den 2014-09-12 klockan 21:21.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    9
    Aa, jag förstår hur du menar Buddas, XTn ska vara rejält tålig vilket är bra, men jag har har endast tänkt gatkörning, fram & tillbaka till skolan osv. alltså mycket "Lek & Bus" på mindre vägar. De blir inga långa roadtrips jag ska ge mig ut på.
    Jag är trots allt 18bast och vill ha någon hoj som ändå har lite krut .
    Eftersom jag är i princip nybörjare så behöver jag kanske något lättare hoj med effekt för att kunna hantera lättare, som te.x. bakhjul osv.
    Som du nämnde så vägde XTn 34kg~ mer än ktm690 (fulltankad), nu vet jag inte hur mycket de gör men de lär ju vara lite svårare.
    Men även en 625a har blivit mer intressant nu.
    Men sen är ju nackdelen med min kunskap i garaget som ställer till de rejält!
    Jag är rejält kluven just nu, har svårt att bestämma mig!!

  4. #24
    Medlem Buddass avatar
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    45
    Du skriver att du mer eller mindre har tummen mitt i handen och vill ha en hoj som håller. Då ska du inte köpa KTM (speciellt inte en äldre) för kvaliteten är inte som hos Yamaha eller Honda, oavsett vad deras ägare påstår. Har sett alldeles för många ståendes efter vägarna för att lyssna på det örat.

    Som jag skrev så har man minst lika kul på XT:n som på 690:n. Du gör dock som du vill.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    9
    Haha då har du förstått mig helt riktigt
    Men har tänkt mig en KTM690 -06 och uppåt.(Budget 30-40k.) Då dom är extremt snygga och de är ju inte skruv var 10e timme, de ligger ju runt 500mil innan man behöver serva den. Med oljebyte/justera ventilerna.

  6. #26
    Medlem Buddass avatar
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av Drollish Visa inlägg
    Haha då har du förstått mig helt riktigt
    Men har tänkt mig en KTM690 -06 och uppåt.(Budget 30-40k.) Då dom är extremt snygga och de är ju inte skruv var 10e timme, de ligger ju runt 500mil innan man behöver serva den. Med oljebyte/justera ventilerna.
    Du skriver att du ska "leka/busa" vilket jag tolkar som fulkörning med en massa bakhjulsåkning? Då blir det tätare serviceintervaller (olja, växellåda, drivpaket, gaffelrenovering, ventiljustering mm) så klarar du inte av att meka så bör du kolla upp vad det kostar hos en verkstad innan du köper. Tänker på det du skrev att du studerar och inte har så mycket pengar.

  7. #27
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Buddas Visa inlägg
    Du skriver att du ska "leka/busa" vilket jag tolkar som fulkörning med en massa bakhjulsåkning? Då blir det tätare serviceintervaller (olja, växellåda, drivpaket, gaffelrenovering, ventiljustering mm) så klarar du inte av att meka så bör du kolla upp vad det kostar hos en verkstad innan du köper. Tänker på det du skrev att du studerar och inte har så mycket pengar.
    Bakhjulsåkning är det det första man tänker på? Ok är väl populärt idag bland yngre,lika populärt är det att köra åt h...vete..

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    tibro
    Inlägg
    19
    Bästa väll att försöka att provköra några modeller, men om du är nybörjare med både körkortet och i menande så skulle jag nog hellre rekommendera en japs än en ktm.. tycker själv att det är bra klipp i en tt600 tex och dom håller ju bra för misshandel.

  9. #29
    Medlem Buddass avatar
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Bakhjulsåkning är det det första man tänker på?
    Citat Ursprungligen postat av Drollish Visa inlägg
    Eftersom jag är i princip nybörjare så behöver jag kanske något lättare hoj med effekt för att kunna hantera lättare, som te.x. bakhjul osv.
    Han skriver det ju själv.

  10. #30
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    :
    Citat Ursprungligen postat av Buddas Visa inlägg
    Han skriver det ju själv.

Liknande ämnen

  1. Om supermotard
    Av SebbeL i forum Street
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-21, 01:39
  2. Nybörjare!
    Av Motormannen i forum MC-kort
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-17, 15:33
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 20:52
  4. vad köpa? supermotard
    Av martinmp777 i forum Street
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 10:08
  5. supermotard från aprilia
    Av turbo i forum Street
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 03:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •