Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: K&N luftfilter

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Bobberhead Visa inlägg
    Ursäkta en kanske dum fråga. Mitt lilla monster (1600 wildstar bobber) bluddrar och ger rejäla avgasknallar vid gasavslag . Rätt öppet avgassystem och vanligt luftfilter. Min gissning är att det är bestyckat med större munstycken?
    Låter som att munstyckena är lite för små, man bör öka storleken något ju öppnare system man kör med.

  2. #12
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78

    Post För lite, inte för mycket...

    Citat Ursprungligen postat av Bobberhead Visa inlägg
    Ursäkta en kanske dum fråga. Mitt lilla monster (1600 wildstar bobber) bluddrar och ger rejäla avgasknallar vid gasavslag . Rätt öppet avgassystem och vanligt luftfilter. Min gissning är att det är bestyckat med större munstycken?
    Sannolikt som någon redan varit inne på och eftersom man inte kan "gilla" så¨...
    Den är högst sannolikt underbestyckad(för smått alltså) framförallt i lågfartdelen. Nu kan man iofs råka ut för avgassmällar om avgassystemet är otätt och drar in luft som hjälper till att "efterförbränna" sådant som åker "oanvänt" med ut just vid t.ex avsläpp men felbestyckning är mest troligt.
    Anpassar farten efter omständigheterna.

  3. #13
    De ska funka Postis !
    Bestycka behöver du inte fören du går på avgassidan

  4. #14
    Medlem ZxDs avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Småland
    Inlägg
    9
    Jag har köpt ett sådant här k&n filter som man ersätter orginalet med alltså samma luftburk som original men med kn filter i jag har även vance&hines på prövade att gå upp ett munstycke men det blev inge bra alls. Så nu är allt kvar utom förgasar ändringarna. Den går bra men lite snålt med soppa kan ngn snälla säga vilket håll skall jag skruva mixture skruven för att få lite fetare blandning tacksam för hjälp. stiftet är lite vitt
    Senast redigerat av ZxD den 2018-05-22 klockan 17:41.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av ZxD Visa inlägg
    Jag har köpt ett sådant här k&n filter som man ersätter orginalet med alltså samma luftburk som original men med kn filter i jag har även vance&hines på prövade att gå upp ett munstycke men det blev inge bra alls. Så nu är allt kvar utom förgasar ändringarna. Den går bra men lite snålt med soppa kan ngn snälla säga vilket håll skall jag skruva mixture skruven för att få lite fetare blandning tacksam för hjälp. stiftet är lite vitt
    Då kommer frågan. Är avgassystemet original?
    Saken är den att om du byter eller ändrar något av följande, så måste de övriga justeras. Luft , avgas, bränsle.

    Om du sätter på ett KNfilter och har öppnat avgasystemet, så skall det sättas i större munhstycke. Då får du en piggare hoj och lite starkare.

  6. #16
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av ZxD Visa inlägg
    Jag har köpt ett sådant här k&n filter som man ersätter orginalet med alltså samma luftburk som original men med kn filter i jag har även vance&hines på prövade att gå upp ett munstycke men det blev inge bra alls. Så nu är allt kvar utom förgasar ändringarna. Den går bra men lite snålt med soppa kan ngn snälla säga vilket håll skall jag skruva mixture skruven för att få lite fetare blandning tacksam för hjälp. stiftet är lite vitt
    Har du tagit bort plomberingen som sitter för blandningsskruven så att du kommer åt den?
    Du kan inte kompensera med blandningsskruven om det är fel storlek på huvudmunstycket.
    skruven är mer för lågfartsegenskaperna.

    För att justera blandningsskruven:
    Kör hojen varm. Låt den gå på tomgång. Skruva in blandningsskruven tills motorn börjar gå ojämnt. Skruva sedan ut skruven, förbi läget där motorn gå jämt, till den börjar gå ojämnt igen. Ställ skruven mitt mellan lägena. Om motorn inte reagerar på när du skruvar in eller ut så är det fel storlek på lågfartsmunstycket. (kommer inte ihåg om skruven påverkar luft eller bränsle, så jag kan inte säga om ut eller in ger fetare. Gissar på att ut ger fetare iallafall.)

    För att avgöra om huvudmunstycket har rätt storlek så kan man göra följande, om man inte har tillgång till mätutrustning.
    Mät upp en lämplig vägsträcka, t ex 100 meter.
    Kör i t ex 70 km/h på t ex 4:de växeln.
    När du passerar startpunkten på sträckan så vrider du försiktigt på full gas och håller fullt på samma växel tills du passerar slutpunkten på sträckan. Notera vilken hastighet du kommer upp i.
    Byt huvudmunstycke.
    Upprepa samma procedur. Om sluthastigheten är högre så är blandningen bättre anpassad.
    Byt munstycke igen till ännu större.
    Upprepa igen och kolla sluthastigheten.
    När sluthastigheten istället minskar så är munstycket för stort.
    Då är det bara att gå tillbaka till föregående storlek.

    Om du har justerbar nål med clips i förgasaren så sätter du lämpligtvis den i mittenläget när du provar ut munstycken.

    Ovanstående värden på 100m, 70km/h och 4:de växeln är bara exempel.
    Man får prova sig fram vad som är lämplig sträcka, hastighet och växel för att kunna mäta.
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  7. #17
    Medlem ZxDs avatar
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Småland
    Inlägg
    9
    Jag har provat att sätta ett5 större munstycke på och det fungerade inte alls nu går den hur bra som helst men tycker stiftet är lite vitt kanske har fel? Men läste åxå att blandskruven mest har med lågfart att göra men att det ändrar lite hela registret.

Liknande ämnen

  1. öppna luftfilter
    Av glidaren i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-12-08, 23:16
  2. Regnstrumpa för öppna luftfilter
    Av Foosi i forum Mekhörnan
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-06-07, 13:46
  3. Luftfilter original?
    Av Ciki i forum Custom
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-03-12, 06:02
  4. Luftfilter till Tr 125
    Av ChristerG i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-14, 20:48
  5. K&N Luftfilter
    Av triumphtobbe i forum Mekhörnan
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-01-12, 08:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •