Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vilken offroad?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Jag har nyligen tagit MC-kort och har en Suzuki GS1100G -84 som jag håller på och renoverar.
    Häromdagen så lånade jag kompisens Varadero till affären och fick bekräftat det jag hela tiden trott, jag älskar offroadmaskiner.

    Frågan är bara vad man bör satsa på?
    Jag vill helt ha 750-800 cc och uppåt, gärna en "tvådelad" sadel då jag tänkt släpa med frun på mina stollerier.
    Kvalitet går före lågt pris men en kombo är väl det bästa.
    Gillar enkla maskiner som går underhålla själv.

    Vad ska jag ha?

    David
    Using Tapatalk

  2. #2
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Transalp funkar ju kanon,eller varadero om du vill ha mycket mera krut men är tung.Har själv en Ktm 1190 Adventure hemma på prov och är det brutalaste man kan köpa idag.Helt sjukt klipp i motorn,och lätt.Som en moped mellan benen och 150 hk

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Vad är den stora skillnaden mellan Transalp och Varadero?
    Har sneglat lite åt BMW också utan att veta något om dom.
    Andra vettiga maskiner?
    Using Tapatalk

  4. #4
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Krokmark Visa inlägg
    Vad är den stora skillnaden mellan Transalp och Varadero?
    Har sneglat lite åt BMW också utan att veta något om dom.
    Andra vettiga maskiner?
    Är väl ca 40hk mer i varadero men den är ju större och tyngre.Bmw Gs 800 är ju en kanon maskin,Likaså Triumph Tiger 800.Finns ju 1200 av bägge märkena om man vill ha mer.Ska du ha passagerare med ofta så rekomenderar jag 1000cc och uppåt.Finns ju en uppsjö av äventyrsmaskiner från dom flesta märken.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Krokmark Visa inlägg
    Jag har nyligen tagit MC-kort och har en Suzuki GS1100G -84 som jag håller på och renoverar.
    Häromdagen så lånade jag kompisens Varadero till affären och fick bekräftat det jag hela tiden trott, jag älskar offroadmaskiner.

    Frågan är bara vad man bör satsa på?
    Jag vill helt ha 750-800 cc och uppåt, gärna en "tvådelad" sadel då jag tänkt släpa med frun på mina stollerier.
    Kvalitet går före lågt pris men en kombo är väl det bästa.
    Gillar enkla maskiner som går underhålla själv.

    Vad ska jag ha?

    David
    Tycker du beskriver en Honda Africa Twin 750. En av de bästa ofroadhojar som någonsin tillverkats. har tyvärr gått ur produktion. men det finns välbevarade ex att få tag i. Kostar väl mellan 30 upp till 45. Det enda kända felet som brukar uppstå är att orginalbensinpumpen kan krångla. Mycket lätt att byta den mot en från Biltema, så en del har en med sig i reserv.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Är väl ca 40hk mer i varadero men den är ju större och tyngre.Bmw Gs 800 är ju en kanon maskin,Likaså Triumph Tiger 800.Finns ju 1200 av bägge märkena om man vill ha mer.Ska du ha passagerare med ofta så rekomenderar jag 1000cc och uppåt.Finns ju en uppsjö av äventyrsmaskiner från dom flesta märken.
    Nja, ofta vet jag inte men det lär bli lite resor här och var av varierande art och längd.
    Jag har en viss förkärlek för stora motorer så 1000 cc och uppåt är ett önskemål men inget krav.

    Om man tittar på säte, hur stor skillnad är det mellan en med upphöjd bakdel och en som är rak för passageraren?

    Hur är det med slitstyrka, vilket märke är att föredra då eller är det då hög nivå så det är försumbar skillnad?
    Using Tapatalk

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Vislanda, Kronoberg
    Inlägg
    276
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Tycker du beskriver en Honda Africa Twin 750. En av de bästa ofroadhojar som någonsin tillverkats. har tyvärr gått ur produktion. men det finns välbevarade ex att få tag i. Kostar väl mellan 30 upp till 45. Det enda kända felet som brukar uppstå är att orginalbensinpumpen kan krångla. Mycket lätt att byta den mot en från Biltema, så en del har en med sig i reserv.
    Låter som en cykel i min prisnivå.
    Räcker en 750 för passagerare och lite packning?
    Givetvis så är ju tanken att åka en del skogsvägar och dyl så det är ju en kompromiss...

    Går ju förvisso ha min Suzuki till långåka och finresor och sen använda offroaden till kulåka och vardagsbruk.
    Using Tapatalk

  8. #8
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Africa twin funkar ypperligt om man inte har för stora krav på effekt.Bra hoj


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Offroad-bil.
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 15:44
  2. Bra med offroad-däck.
    Av pentti01 i forum Touring
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 15:29
  3. Offroad med låg sitthöjd.
    Av intemartin i forum Offroad
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 18:52
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 20:52
  5. Offroad???
    Av tomahs900 i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 19:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •