Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 74

Ämne: Tekniknördar??

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Okej, alla må ju bli saliga av sin tro. Vad som är väsentligt är bara: Vilken utveckling vill vi se? Vad vill vi egentligen ha för hojar? Vill vi ha enkla och prisvärda hojar gjorda för att ha kul med, eller premiumlok i segmentet +125 loppor, nedlusade med elektronisk lull-lull? Jag tror på det första. Det var ju inte precis den innovatia tekniken som fick Kawas ER-6N att bli bästsäljare en följd av år i det här landet. Snarare att den kostade i runda slängar 15k mindre än alla andra mellanklassare vid den tiden. Kinamopparna säljer ju inte på kvalitet utan för att man får tre för en japan

    Jag skulle helst se att tillverkarna ägnade några minuter åt att skrapa bort överskottsvikt än att bara rutinmässigt fylla på med mer järnskrot och elektronik för att hjälpligt kompensera redan överkorpulenta maskiner. Jag vägrar att tro att det inte skulle gå att få fram lättare, smidigare och behändigare hojar utan att smacka på med svindyrt kolfiber. Jag kan kanske inte påverka utvecklingen men jag kan ändå göra mina val. Jag tänker även fortsättningsvis välja bort det värsta elektronikmuppandet och hojar med instrumentering som mest påminner om ett sketet tv-spelkonsol, modell Månbas Alpha eller Star Trek XXXIV.14.
    Senast redigerat av Kapten Miki den 2014-08-29 klockan 15:07.

  2. #22
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Håller med till viss del iaf. Utvecklingen går väl lite i den riktningen dessutom. Många mellanklassare att välja på numer i alla segment. Jag tycker dock att elektronik är befogat när den höjer säkerheten eller minskar miljöpåverkan.

    /F

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Visst kan väl elektroniken vara befogad om den höjer säkerheten. Men hur är det med utbildningen av förarna. Blir den sämre då de förväntas anamma elektroniken som säkerhetshöjande? I så fall borde väl uppkörningskostaderna kunna sänkas rejält. Eller kommer förarna tvingas genomgå ytterligare kostsam utbildning för att kunna hantera den ökade säkerheten??

  4. #24
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Hur det blir i framtiden är ju svårt att säga. Just nu är det ingen skillnad bortsett från att slipper risken att bromsa omkull dig. Gör du fel blir du kuggad och ABS:en hindrar dig inte från att göra en OTB om du klantar dig.

    /Freddo

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Visst kan väl elektroniken vara befogad om den höjer säkerheten. Men hur är det med utbildningen av förarna. Blir den sämre då de förväntas anamma elektroniken som säkerhetshöjande? I så fall borde väl uppkörningskostaderna kunna sänkas rejält. Eller kommer förarna tvingas genomgå ytterligare kostsam utbildning för att kunna hantera den ökade säkerheten??
    Med all elektronik man vräker på blir det väl snart med mc som med bilar,, skrotning pga av odiagnostiserbara elfel...
    Var idag nere på skroten och skulle ha ett par dörrar (hittade två i nyskick - med pris därefter..)
    Stod mängder med skrotade fordon som knappast hade en repa på sig?
    Talade med en fd ägare till en fin nyinlämnad Polo, kamremsras..
    Tycks inte behövas mkt innan domen blir - " till skrot"!

  6. #26
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Miki Visa inlägg
    Okej, alla må ju bli saliga av sin tro. Vad som är väsentligt är bara: Vilken utveckling vill vi se? Vad vill vi egentligen ha för hojar? Vill vi ha enkla och prisvärda hojar gjorda för att ha kul med, eller premiumlok i segmentet +125 loppor, nedlusade med elektronisk lull-lull? Jag tror på det första. Det var ju inte precis den innovatia tekniken som fick Kawas ER-6N att bli bästsäljare en följd av år i det här landet. Snarare att den kostade i runda slängar 15k mindre än alla andra mellanklassare vid den tiden. Kinamopparna säljer ju inte på kvalitet utan för att man får tre för en japan

    Jag skulle helst se att tillverkarna ägnade några minuter åt att skrapa bort överskottsvikt än att bara rutinmässigt fylla på med mer järnskrot och elektronik för att hjälpligt kompensera redan överkorpulenta maskiner. Jag vägrar att tro att det inte skulle gå att få fram lättare, smidigare och behändigare hojar utan att smacka på med svindyrt kolfiber. Jag kan kanske inte påverka utvecklingen men jag kan ändå göra mina val. Jag tänker även fortsättningsvis välja bort det värsta elektronikmuppandet och hojar med instrumentering som mest påminner om ett sketet tv-spelkonsol, modell Månbas Alpha eller Star Trek XXXIV.14.
    Alla är ju olika:Er6 sålde bra för den är billig.Men jag vill inte ha nån sådan utan köper den jag helst vill ha.Visst kostar kanske 150000 med vad är det idag.Folk springer och köper dyra hus och bilar,då är 150000 småpengar.Sedan att hojarna får lite spännande elektronik är ju kul,huvudsaken den har en rejäl motor.Det jag tycker är lite lustigt med detta forum är att det ofta bjäbbas över moderna hojars elektronik och allt är för dyrt sedan åker 90 % gamla 80 talare.Visst finns väl många sådana som är kul men hur många är det som har kört något modernt och upplevt körglädjen.?
    Senast redigerat av engström67 den 2014-08-30 klockan 00:33.

  7. #27
    Medlem MARCUS JOHANSSONs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Värmlandsskogen
    Inlägg
    13
    Haft användning av ABSen på min hoj vid 2 tillfällen, ena var när en bil dök upp i hög hastighet i en skymd korsning inne i stan, och den andra gången var då MCn välte i garaget nu i somras, då drog FB av 1000 spänn på självrisken iom att den hade ABS..

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Engström, kan du definiera körglädje på en fullutrustad nyare hoj jämfört med en kanske 15 år äldre hoj som också går klockrent.

  9. #29
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Engström, kan du definiera körglädje på en fullutrustad nyare hoj jämfört med en kanske 15 år äldre hoj som också går klockrent.
    Nja som jag skrev många äldre hojar är ju kul att köra och inget fel på dom.Men en ny har bättre fjädring,bromsar,prestanda det räcker för mig. Men givetsvis måste man ju vara intresserad av utvecklingen och det är jag.Men se på nya Ktm tex som har sådan avancerad teknik.Hur många liv skulle inte det rädda om alla hojar hade det.Allt går ju givetvis att slå av.Inga problem att köra utan allt,har man ju alltid gjort förr.Baksidan med all elekronik är väl att många överskattar tekniken och tror dom kan köra hur som helst.Man måste ju som vanligt tänka på vad man håller på med.Sedan om det skulle börja krångla.Är väl som med bilar med massa elektronik som blivit till åren,allt börjar jävlas.Så kan man och vill man så byter man hoj innan det börjar.
    Senast redigerat av engström67 den 2014-08-30 klockan 10:04.

  10. #30
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Question

    2000 talets utveckling går snabbt.Tillvänjningen går också rysligt snabbt. Allt har man ingen nytta av. Det jag använder mycket är fjäderjustering (ESA). Om datorn på hojen tappar ett minne måste den in på verkstan å få det återställt. Så är det i det modärna hojlivet. Problemet blir väl när dessa hojar blir 20 år gamla ?
    Jan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •