Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 74

Ämne: Tekniknördar??

  1. #11
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Förr hoppade jag sällan av med haknycklar å ändrade fjädring. Med knapptryckningar annpassar jag numer fjädringen alltid till rådande förhållande. Har även offroadlägen. Lätt som en plätt.
    Jan

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Personligen tycker jag att en hoj med fler elektroniska styrenheter än hyllorna med chipspåsarar på ICA kvantum är en redig felkonstruktion och i grunden en högst osund cykel. Jag blir nästan förbannad när man levererar moderna ”offroadare” som väger in som en mindre afrikansk elefant och går bananas utan traction control på alla andra underlag än asfaltsbeläggning. Men det är jag det. Smaken är ju som röven, synnerligen delad. Mångfalden berikar säkert. Och jag är medveten om att jag snart är lika satt på utdöende som en dinosaurie.Elektronikmupparna kommer ta hem det här slaget. Också. Tyvärr. Och nya hojar kommer allt mer avlägsna sig från gamla tiders fullt begripliga konstruktioner, för alla utom de med en aldrig sviktande kärlek till algoritmer och kodböcker. Nå, framtidens ”klassiker” kommer inte vara värda mer än kretskortet i en gammal Atari, då mjukvaran kräver ständig uppdatering. Har man inte brytt sig förr så är det kanske hög tid nu att verkligen slå vakt om de gamla, äkta klassikerna, med andra ord. Innan allt hamnar på livets stora tjock-tv-kyrkogård, alltså...

    *suck*

  3. #13
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Har du provkört lätta och brutala Ktm 1190 Adventure? Full av kul elektronik.

  4. #14
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Den har MSC.
    /Erik

  5. #15
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Den har MSC.
    Sjuk hojMåste bara ha en så fort 2015 finns.Kommer ju en 1290mä.Blir nog en sådan.Längtar.

  6. #16
    Håller med Kapten ;-)
    Idag stannar allt pga något löjligt el fel ;-(
    Tror faktiskt att folk blir dummar o dummare

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Håller med Kapten ;-)
    Idag stannar allt pga något löjligt el fel ;-(
    Tror faktiskt att folk blir dummar o dummare
    En stor orsak är väl att man gärna vill ha något finare eller "bättre " än kompisarna har. Själv har jag en gammal mobil utan pekskärm som funkar ypperligt och pallar för att bli tappad i betonggolvet och som håller laddningen nästan en vecka. Mina barn och deras kompisar har moderna mobiler som går sönder stup i ett.
    OT, men behöver verkligen vi ha all denna elektronik i våra hojar?? För den som har tummen mitt i handen kanske, som då bara RINGER TILL VERKSTADEN. Och sedan bara betalar. Vi som gärna vill skruva lite och spara en del pengar kan ju inte det, för då funkar ju inte hojen. Kan en mekaniker i dag reparera, ("ursäkta tekniker" ) en nyare hoj utan att ha tillgång till en dator??

  8. #18
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Kan en mekaniker i dag reparera, ("ursäkta tekniker" ) en nyare hoj utan att ha tillgång till en dator??
    Svar: nej.

    OT: min hundkojenyckel är en liten databox. Den samlar in all möjlig info om bilen, felkoder, antal mil etc. Så när jag kommer med bilen för service stoppar de in nyckeln i nån liten box och får upp en massa info hur bilen mår och vad som ska göras.

    Den har en häftig egenskap: den smattrar som en rallybil i avgasrören vid pådrag. Detta har nya kunder som inte begriper tjusningen med en MINI klagat på så nu tar BMW bort detta vid servicarna. Jag får alltid, alltid säga till om att de ska under inga omständigheter och absolut INTE uppdatera nån jä... mjukvara i bilen, den SKA smattra som en rallybil, så det så.

    På hojsidan är det också databox och en mjukvara, som bl a styr bränsletillförseln och annat på hojen. Jag har bara EN (1) mc med modern teknik på, resten är såna som jag kan meka med själv (BSA -44 [6V plusjord], Husqvarna -68 [magnet] och Scramblern -06 [hederlig lättmekad teknik]).


  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    En stor orsak är väl att man gärna vill ha något finare eller "bättre " än kompisarna har:
    +1 på det, samma här

    Har sysslat med telefoni av alla slag i decennier..från fast till xG..
    Äger nu en liten mobil stötsäker, vattentät och köpt för 35:- på tradera, beggad.
    En veckas batteritid..

  10. #20
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    En stor orsak är väl att man gärna vill ha något finare eller "bättre " än kompisarna har. Själv har jag en gammal mobil utan pekskärm som funkar ypperligt och pallar för att bli tappad i betonggolvet och som håller laddningen nästan en vecka. Mina barn och deras kompisar har moderna mobiler som går sönder stup i ett.
    OT, men behöver verkligen vi ha all denna elektronik i våra hojar?? För den som har tummen mitt i handen kanske, som då bara RINGER TILL VERKSTADEN. Och sedan bara betalar. Vi som gärna vill skruva lite och spara en del pengar kan ju inte det, för då funkar ju inte hojen. Kan en mekaniker i dag reparera, ("ursäkta tekniker" ) en nyare hoj utan att ha tillgång till en dator??
    Är man dum för man gillar modern teknik.Tänk vad häftigt med en modern hoj som funkar överallt och med 150hk som du kan släppa loss fullt utan att den slår runt eller kasta in som en vilde i en kurva och slå på en tvärnit om nått skit är i vägen utan problem.ok dom med tummen mitt i handen brukar inte kunna så mycket som att köra heller och ska ju inte överskatta tekniken det gör dom ju när dom ligger i diket kors och tvärs med sina nya trottoarjeepar på väg till tex Sälen på vintrarna.Har aldrig haft nått fel på mina hojar,Brukar byta ut dom efter ett par år.Skulle jag köpa hoj för att ha finare eller bättre en kompisar?knappast.Skruva är ju jättekul naturligtvis,har ju massa gamla grejer att skruva med ändå.Spara massa pengar,,till vadå tills jag sitter på hemmet och ångrar att man inte hade kul för dom.Farsan är precis som dig,gammal mobil och vägrar acceptera moderna prylar.Det duger bra när han undrar om jag med min mobil kan söka efter det ena eller andra.Eller datorn som han ej begriper nått av pajjar,men ska ha ändå.Problemet är ju att han inte begriper hur det funkar och inte vill lära sig.Ps går och väntar på att nya Iphone 6 ska komma ut,spännande.:-)
    Senast redigerat av engström67 den 2014-08-28 klockan 22:13.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •