Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 74

Ämne: Tekniknördar??

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Tekniknördar??

    Måste väl erkänna att jag inte klarar av all denna teknik som vi överhopas med hela tiden.
    Man kan ju undra vart vi är på väg. Det är ju konstaterat att våra barn blir mycket sämre rustade fysiskt och får lättare fysiska men av att inte röra på sig. Allt stillasittande framför datorer o dyl.
    Då kommer en fundering angående dagens hojar och bilar. Behövs verkligen all denna elektronik eller är den till för att säljarna vill visa det värsta? Köparen går i många fall på det utan att verkligen ha behov av eller kunna utnyttja alla grejer som finns.
    Det som kommit till de senast åren är ju ABS, som ju verkar vara i mitt tycke det bästa som hänt.
    Visst kanske det kan vara kul att tala om alla tekniska finesser som finns på hojen, men hur många gånger utnyttjas det hela?
    Tror att hojen blivit en hel del dyrare i inköp för att inte tala om hur besvärligt det blir om någon komponent krånglar. Tänk bara på hur du gör om nyckeln försvinner med styrlåset i !!
    Kanske jag är i mångas tycke gammalmodig, men det var faktiskt enklare förr.
    Klanka inte ner på oss äldre för utan oss hade ni inte funnits till.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Klanka inte ner på oss äldre för utan oss hade ni inte funnits till.
    Så sant Farsan!!

    Håller med om att det enkla är roligast. En motor och ett par hjul, ev. tre, och lite sammanhållande grejer räcker. GPS för att hitta hem kan vara bra för den som har liten tank. Effekt så det räcker är högst individuellt - för mycket blir lätt en belastning så jag sitter i 650-träsket och trivs bra där.

    Billigt gör att man kan ha kul istället för att putsa och tänka på andrahandsvärde. Eftersom en hoj som gått - säg 3000 mil - har gått så långt i folks ögon att den är skrotfärdig så kan man köpa knappt inkörda hojar för väldigt liten peng.
    Ove

  3. #3
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Personligen har jag valt å sållat bland tillbehör. Tec. hjälpmedel som kan rädda å hjälpa, typ ABS. GPS gör en bara förvirrad. Att trycka på en knapp när man vill ändra fjädring tycks bekvämt mot att krypa omkring med haknycklar. Allt förutsätter att det funkar.
    Jan

  4. #4
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Nästa steg efter ABS är ju det nya MSC. Ni som är med i SMC hade tillgång till en artikel i något nummer från 2013 där man varit hos Bosch i Tyskland och testat det på en KTM. KTM har det på någon adventure modell i 2014 samt att man kan uppdatera 2013 års modell till det.

    Med det systemet kan man dra fullt i bromsen även när man ligger med max nedlägg till fotpinnen utan att gå omkull pga bromsningen. Men som någon skriver ovan, allt förutsätter att det funkar. Enkel teknik = enkel reparation.
    /Erik

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jo. Det var enklare förr.

    Fast, min Scrambler är enkel. Enkel att byta bromsar på, enkel att peta på i det stora hela. De har verkligen haft brukaren i tanke, det ska vara lätt att greja med sin mc och det är den. Det finns hopp än.

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    I dag kom jag till Mediamarkt, skulle byta ut en felaktig färgpatron. Framför mig står ett äldre par och reklamerar sin nyligen inköpta PC med Windows 8 i. De kunde inte öppna sina Word-dokument de haft i förra datorn. Säljaren tänkte väl inte på det och inte jag heller förrän senare att de kanske inte köpt nåt Office-paket till datorn. Inte lätt att vara gammal och ska ha ny dator, med modern teknik och försöka hänga med tiden på samma gång.

  7. #7
    Är det inte så att det är enkelt att plocka på massa finesser när ändå styrdatorn är där, och den måste vara där med en motor som har insprutning.
    Jan-Olov

  8. #8
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Är det inte så att det är enkelt att plocka på massa finesser när ändå styrdatorn är där, och den måste vara där med en motor som har insprutning.

    Precis så är det, och det är en kapprustning att komma med nya finesser..och göra det först.
    Men självklart så skapar ju tillverkarna våra behov, och IOM att det är just så enkelt att addera funktionalitet kan man "lika gärna" lägga till något som man sedan kan sälja på någon som tycker det verkar kanon.

    På bilsidan är det dock en viss skillnad. Tex BMW har installerat extra säljare s.k genius som är pålästa på all "mjukvaruteknik" i bilarna, eftersom säljaren inte kan ta in och sälja alla funktioner som nu finns i bilarna

  9. #9
    Medlem MARCUS JOHANSSONs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Värmlandsskogen
    Inlägg
    13
    Dä ä e utveckling sô inveckla, sô dä går aldri mer å veckle ut ´a !

  10. #10
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Det beror lite på. Jag gillar teknik som ABS eller traction-control, eller insprutning. Det första pga säkerheten och det andra av miljöskäl. Att ha en uppsjö olika modes och inställbara dämpare elektroniskt klarar jag mig utan. Skulle aldrig orka hålla på och ändra och ha mig ändå.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •