Sidan 7 av 8 FörstaFörsta ... 5678 SistaSista
Resultat 61 till 70 av 74

Ämne: Tekniknördar??

  1. #61
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Att branschen går bättre gäller för 2014.

    Vi köpte nytt för att det inte direkt skilde så mycket mot begagnat. Vi hade väl iofs kanske kunna pruta men sånt orkar jag inte med. Det enda i teknik som vi hade som krav var ABS.

    /Freddo

  2. #62
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Vad 2014 kommer ge för försäljningsnuffror återstår väl att se. Klart är väl bara att Yamahas MT09 (om de till slut fick ordning på det levereranskaos de hade i början av året) kommer återställa ordningen och peta äventyrsjärnen - med reflexvästar, packväskor och allt - djupt ner i källarvåningen.

    Vad gäller hojar man varit nöjd med kan jag väl ärligt säga att min hojkarriär kantats av blandade karameller. Dock, när jag köpte min Honda Hornet 900 så var det som att komma hem. Den ger mig, ännu efter åtta år, en robust himlastormande glädje. Och inget, vid sidan av insprutet, elektronikmuppande där inte. Jag misstänker att Horneten nog t o m faktiskt är en presumtiv framtida klassiker. (Men så säger vi ju alltid om våra egna maskiner)

  3. #63
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Miki Visa inlägg
    Vad 2014 kommer ge för försäljningsnuffror återstår väl att se. Klart är väl bara att Yamahas MT09 (om de till slut fick ordning på det levereranskaos de hade i början av året) kommer återställa ordningen och peta äventyrsjärnen - med reflexvästar, packväskor och allt - djupt ner i källarvåningen.

    Vad gäller hojar man varit nöjd med kan jag väl ärligt säga att min hojkarriär kantats av blandade karameller. Dock, när jag köpte min Honda Hornet 900 så var det som att komma hem. Den ger mig, ännu efter åtta år, en robust himlastormande glädje. Och inget, vid sidan av insprutet, elektronikmuppande där inte. Jag misstänker att Horneten nog t o m faktiskt är en presumtiv framtida klassiker. (Men så säger vi ju alltid om våra egna maskiner)
    Skulle inte tro Mt 09 skulle peta äventyrarna,varför skulle den det.Och reflexvästar vad har det med saken att göra?inget jag ska ha på mig.Mt 09 är ju inget att åka långt på.Är ju bara en pendlarhoj för dom som vill ha en billig hoj.Med packning och ev passagerare är den ju värdelös.
    Senast redigerat av engström67 den 2014-09-08 klockan 17:16.

  4. #64
    Medlem Johan Ts avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm (Vendelsö)
    Inlägg
    77
    Har ett minne av att det klankades i mängder när insprutning, ABS, krockkuddar och katalysator med databox var på gång. Men även den historian visade att det var obefogat med kritiken att allt skulle gå sönder.
    Och den stora debatten för hojar för och emot ABS för ett par år sedan. Idag är det väl inte många kvar som är negativa till den innovationen. För det går knappast att sälja en hoj om den inte har ABS.

    Fick faktiskt förmånen att provköra en gammal (1989 ägde en själv då) renoverad Yamaha FZR 1000 på bana. Blev alldeles lyrisk av nostalgiska skäl, men jag gillar mer att köra en BMW 1000 r med all hjälp den kan uppbringa för en medioker förare som jag.

    Och alla dessa nya ävetyrshojar med ny teknik är ju en höjdare för majoriteten av förare. Inte för att göra anspråk på hela sanningen men nog tror jag att folk vill ha ny teknik/elektronik.

    Jag vill då inte tillbaka till en teknisk nivå som vi hade för någon eller några decennier sedan.
    Visst händer det skit med tekniken idag, men det gjorde det även för.
    //Johan

  5. #65
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    ABS för säkerheten, ESA för bekvämlighet. Bra att veta om hur många mil tanken är tom. Lätt att anpassa sig faktiskt.
    Jan

  6. #66
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Okej, lätt att köra ett varv till och börja tugga samma mening om och om igen. Men jag har ingen större önskan att anta formen av en papegoja: Min enkla grundinställning är fortfarande - En sund mc-konstruktion behöver ingen kompenserande elektronik. Och, då jag hör till kategorien som inte bara tuffar landsväg under några sommarmånader, utan kör mc 12 månader om året. Och dessutom då andan faller på, understundom skitar ner mig duktigt i skogen säger det sunda förnuftet att jag vill ha enkla, sunda och robusta maskiner som jag kan lita på och faktiskt tål en del stryk. Inte bara optimistiskt flaggade som ”offroad” som den outgrundliga tvättmedelsreklamen där allting blir vitt innan man ens hunnit stava till namnet på paketet. Själv kan jag f ö inte tänka mig någon annan och bättre teknik än den man lär sig genom att öva…

    Men, återigen – alla får väl bli saliga på sin tro.

  7. #67
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Håller med dig. Det jag vill ha på en hoj är elstart och ABS, ev. komplettera med en GPS.

  8. #68
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Miki Visa inlägg
    Okej, lätt att köra ett varv till och börja tugga samma mening om och om igen. Men jag har ingen större önskan att anta formen av en papegoja: Min enkla grundinställning är fortfarande - En sund mc-konstruktion behöver ingen kompenserande elektronik. Och, då jag hör till kategorien som inte bara tuffar landsväg under några sommarmånader, utan kör mc 12 månader om året. Och dessutom då andan faller på, understundom skitar ner mig duktigt i skogen säger det sunda förnuftet att jag vill ha enkla, sunda och robusta maskiner som jag kan lita på och faktiskt tål en del stryk. Inte bara optimistiskt flaggade som ”offroad” som den outgrundliga tvättmedelsreklamen där allting blir vitt innan man ens hunnit stava till namnet på paketet. Själv kan jag f ö inte tänka mig någon annan och bättre teknik än den man lär sig genom att öva…

    Men, återigen – alla får väl bli saliga på sin tro.
    Ja då ska du nog ha en Mt-09,a Själv så blir jag salig på det senaste och med största motorn,och nytt ska det va och blänka.
    Senast redigerat av engström67 den 2014-09-10 klockan 17:40.

  9. #69
    Medlem Buddass avatar
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Skulle inte tro Mt 09 skulle peta äventyrarna,varför skulle den det. Mt 09 är ju inget att åka långt på.
    Nu var det ingen MT-09 men jag har kört upp till Nordkap (Kinnarodden) och sedan tillbaka ner genom Norge och hem på en Suzuki Gladius utan problem. Det blir vad man gör det till. Har åkt långt med min XT660R med, ner genom europa till Punta de Tarifa och sedan tillbaka, och den är ju en bättre hoj för ändamålet men det blir som sagt vad man gör det till.

    Angående teknik så är jag för den så länge som det är teknik som håller och som är anpassade för hojtypen i fråga.

  10. #70
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Buddas Visa inlägg
    Nu var det ingen MT-09 men jag har kört upp till Nordkap (Kinnarodden) och sedan tillbaka ner genom Norge och hem på en Suzuki Gladius utan problem. Det blir vad man gör det till. Har åkt långt med min XT660R med, ner genom europa till Punta de Tarifa och sedan tillbaka, och den är ju en bättre hoj för ändamålet men det blir som sagt vad man gör det till.

    Angående teknik så är jag för den så länge som det är teknik som håller och som är anpassade för hojtypen i fråga.
    Klart det går.Vissa cyklar ju eller åker moped jorden runt.Handlar väl om hur man vill njuta av det

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •