Sidan 4 av 8 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 74

Ämne: Tekniknördar??

  1. #31
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    2000 talets utveckling går snabbt.Tillvänjningen går också rysligt snabbt. Allt har man ingen nytta av. Det jag använder mycket är fjäderjustering (ESA). Om datorn på hojen tappar ett minne måste den in på verkstan å få det återställt. Så är det i det modärna hojlivet. Problemet blir väl när dessa hojar blir 20 år gamla ?
    Så är det.Och nya Gs adventure har ju om man kryssar i allt en otroligt massa elektronik,kul men synd att den kostar 50 lakan mer än konkurrenterna.

  2. #32
    Men är det inte så att folk blir dummare o inte orkar tänka själv !
    Känns iallafall tekniken hindrar mig !
    Men det är väl så om man är självgäende

  3. #33
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Men är det inte så att folk blir dummare o inte orkar tänka själv !
    Känns iallafall tekniken hindrar mig !
    Men det är väl så om man är självgäende
    Så är det.Klart man måste tänka själv annars är man illa ute.Är väl därför olyckor händer.

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    2000 talets utveckling går snabbt.Tillvänjningen går också rysligt snabbt. Allt har man ingen nytta av. Det jag använder mycket är fjäderjustering (ESA). Om datorn på hojen tappar ett minne måste den in på verkstan å få det återställt. Så är det i det modärna hojlivet. Problemet blir väl när dessa hojar blir 20 år gamla ?
    Får verkligen hoppas ni hinner ha trevligt innan dess. Sänd sedan en tanke på dem som fick ta över problemen.
    Kanske det blir så att när en modern hoj faller för ålderssträcket, så blir det som för folk............

  5. #35
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Får verkligen hoppas ni hinner ha trevligt innan dess. Sänd sedan en tanke på dem som fick ta över problemen.
    Kanske det blir så att när en modern hoj faller för ålderssträcket, så blir det som för folk............
    Därför bra att köpa nytt och byta ut efter ett par år

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Med all elektronik man vräker på blir det väl snart med mc som med bilar,, skrotning pga av odiagnostiserbara elfel...
    Var idag nere på skroten och skulle ha ett par dörrar (hittade två i nyskick - med pris därefter..)
    Stod mängder med skrotade fordon som knappast hade en repa på sig?
    Talade med en fd ägare till en fin nyinlämnad Polo, kamremsras..
    Tycks inte behövas mkt innan domen blir - " till skrot"!


    Ja, fast sannolikt blir det ju sju resor värre för mc:n. Små serier (åtminstone i jämförelse med bilar) ger höga produktionskostnader och låg vilja att lagerhålla reservdelar. Mjukvaran lär knappast heller produceras in-house utan legotillverkas av någon asiatisk underleverantör - med tokstram budget - till det för tillfället gynnsammaste priset.
    Tillkommer att bilen trots allt har gott om utrymme att gömma undan och skydda mjukvaron från kyla, fukt och vägsalt och allt annat som raskt förvandlar elektronik till elektronikskrot. På mc:n lyser sådana gömställen med sin frånvaro. Den som någon gång kört Gotland Grand National kan ju berätta om sina uppleveser när man rengjort hojen efteråt. Tippar f ö att en modern elektronikdopad hoj inte kommer så värst mycket längre än till startlinjen på GGN….

  7. #37
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Miki Visa inlägg
    Ja, fast sannolikt blir det ju sju resor värre för mc:n. Små serier (åtminstone i jämförelse med bilar) ger höga produktionskostnader och låg vilja att lagerhålla reservdelar. Mjukvaran lär knappast heller produceras in-house utan legotillverkas av någon asiatisk underleverantör - med tokstram budget - till det för tillfället gynnsammaste priset.
    Tillkommer att bilen trots allt har gott om utrymme att gömma undan och skydda mjukvaron från kyla, fukt och vägsalt och allt annat som raskt förvandlar elektronik till elektronikskrot. På mc:n lyser sådana gömställen med sin frånvaro. Den som någon gång kört Gotland Grand National kan ju berätta om sina uppleveser när man rengjort hojen efteråt. Tippar f ö att en modern elektronikdopad hoj inte kommer så värst mycket längre än till startlinjen på GGN….
    Jag ska då inte ställa upp med min hoj i GGN .Vore ju lämpligare med en gammal wr390 typ.Vägsalt ska jag ej åka i och mina senaste 7 nya hojar har tvättats minst 30ggr per säsong och aldrig haft nått som klickat,trots elektronik.Men som sagt man får väl undvika att bada den i gyttja.

  8. #38
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Jag badar inte min GS i Gyttja, i övrigt får den väl utstå det mesta. Är lite tveksam till onödigt jox igentligen. Är en nyfiken man å provkör vid tillfälle nyheter inom äventyrsegmentet. Blir förvånad när dom stoppar i en okörbar motor på 150-160 hk där man måste trycka på knapp på styret. Då slipper man 1/3 av effekten å motorn får körbar karaktär. Elektroniken är fantastisk, men leder till en del onödiga fjolligheter.
    Jan

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Kongl Hufvudbonaden
    Inlägg
    190
    Själv kör jag hoj i runda slängar året runt och lägger väl ribban för önskvärd elektronik ungefär vid el-starten.
    Tyvärr tycks mina tjuriga protester mot elektronikdoping inte ge några som helst avtryck i tillverkarleden. Det är väl egentligen bara Yamaha som verkar tagit mig på allvar då de nyss släppte sin nygamla version av sjuttio- och åttiotalsikonen SR400… (Okej, det är ju möjligt att inte heller det var min förtjänst).

  10. #40
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Jag badar inte min GS i Gyttja, i övrigt får den väl utstå det mesta. Är lite tveksam till onödigt jox igentligen. Är en nyfiken man å provkör vid tillfälle nyheter inom äventyrsegmentet. Blir förvånad när dom stoppar i en okörbar motor på 150-160 hk där man måste trycka på knapp på styret. Då slipper man 1/3 av effekten å motorn får körbar karaktär. Elektroniken är fantastisk, men leder till en del onödiga fjolligheter.
    Tror inte heller att du badar den i gyttja,Nu kör väl inte GGN med den.Vet ej vad du snackar om för äventyrsmaskin på 150-160 hk,finns ju bara 2 Ktm och Duccati.Ktm.n har jag haft äran att känt på ett par dagar och har absolut inte en okörbar motor.Det är klart den har ju absolut inte samma bottenvrid som en Triumph Explorer eller den klenare Gs 1200,men finns ju växlar på den och har samma vridmoment som Tiger och nya Gs fast vid lite högre varvtal.Och knappar att sänka effekten är ju ointressant,vill ha alla.Jag accepterar vad du tycker Räven,alla är olika.Jag gillar dom flesta hojar.Multiverktyg brukar dom ju kalla alla dessa äventyrshojar.Då måste ju Ktm hamna högst.Elektronisk fjädring,minst lika bra som Esa,hög=bra överblick,lättast,upprätt körning,packmöjligheter,perfekt att skjutsa på och prestanda som en R hoj,kan ej bli bättre.Blir intressant att se hur nya 1290 super adventure har för effekt och vrid.Längtar tills jag får min..
    Senast redigerat av engström67 den 2014-09-02 klockan 13:35.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •