Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Slutåkt för i år,,,

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Verkar ha varit just där som Olle Å och jag halkade omkring i regnet i Måndags. Efter att ha varit ute för några incidenter på nylagd asfalt tog jag det VÄLDIGT lugnt men det släppte ändå!
    Ove

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Har märkt en mycket stor ökning av asfalt som blött i sommar pga. det varma vädret. Den asfalten är ju blank som en spegel och med vatten på den finns ingen friktion alls.
    Har en bekant med mycket stor hojvana som gled omkull på detta elände och var mycket nära att förolyckas.

    Detta fenomen uppstår ju ofta då man har lagat asfalten genom att sprida asfalttjära och sedan grusat ovanpå. Verkar vara lätt för att asfaslttjäran tränger upp samtidigt som den varma körbanan låter gruset tryckas ner i den, varvid överskottet av tjäran ligger ovanpå. Då får man en svart spegel att köra på.
    Norr om Säffle på vägen mot Arvika var det så eländigt i somras att de fick sätta in sandbilar för att binda asfalttjäran.
    Nu kvarstår ju problemet med att där bilarna kört är det spegelblankt.
    Senast redigerat av Olle Å den 2014-08-22 klockan 09:42.

  3. #13
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Är ju förjävligt.Så får det inte vara.Tänk andra länder som har mycket varmare klimat och asfalt, USA tex.Är väl ingen som törs fuska med beläggningen där.Men här går det bra.:-(


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  4. #14
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    I egenskap av cyklist kan jag medela att vissa blödande beläggningar blir precis tvärt om, det blir rena klistret. Det lät som när man rycker coachtejp från orakade ben när jag cyklade på det.

    Gamla E18 mellan Bålsta och Enköping.

    /Freddo

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    I egenskap av cyklist kan jag medela att vissa blödande beläggningar blir precis tvärt om, det blir rena klistret. Det lät som när man rycker coachtejp från orakade ben när jag cyklade på det.

    Gamla E18 mellan Bålsta och Enköping.

    /Freddo
    Cykla på den när det regnat, om du törs.

  6. #16
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Det har jag gjort, det var typ samma. Kanske blir annorlunda med tung mc och så.

    /Freddo

Liknande ämnen

  1. Slutåkt för min del...
    Av Figurehead i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-09-29, 18:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •