Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: 20 år gammal Suzuki GSF 600

  1. #1

    20 år gammal Suzuki GSF 600

    Hej!

    Jag har precis tagit mitt mc-körkort och letar nu efter min första hoj. Jag har fastnat lite för en Suzuki Bandit GSF 600, men tvekar lite pga dess ålder. Det är en 95a, så den är nästan 20 år gammal. Är detta något att vara rädd för? Kommer jag få spendera mer tid skruvandes på hojen än åkandes?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Åldern i sig är nog inget problem, utan det är ju skicket. Det finns ju kunniga när det gäller banditen, som vet vad som skall kollas. Du kommer troligen få flera svar här.

  3. #3
    Det hela är ju ett val man måste göra. Vill man inte skruva utan bara åka så är det nytt som gäller. Vill man inte betala vad nytt kostar så är väl skruvandet i paritet med priset man betalar. En 20 år gammal hoj som gått normalt mycket har en del slitdelar som måste bytas ut förr eller senare. Lager, drivlina, packningar mm. Så räkna med att få skruva oavsett hur skicket i övrigt är.

  4. #4
    Tack för svaren!

    Skicket i allmänhet verkar bra! Den har inte gått jättelångt heller, ca 2000 mil. Men det är klart att visst skruvande får man räkna med. Jag vill dock bara inte att något måste bytas inför varje tur man tar..

    Någon som har koll på vad man bör hålla extra utkik efter när man köper en lite äldre bandit?

  5. #5
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Om den bara gått 2000 mil, är det nog bara att slå till. Ser skicket bra ut vill säga!

  6. #6
    2000 mil är ju knappt inkörd. Jag skulle inte tveka alls om skicket i övrigt är hyfsat.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    2000 mil är ju knappt inkörd. Jag skulle inte tveka alls om skicket i övrigt är hyfsat.
    Ähhhh...
    Vad e 20 år och 2000 mil??
    De e bar å tjöp...
    Visst kan packningar etc ha hårdnat men det rullar många äldre hojar än så på vägarna och som är i gott skick..
    Skulle köpa och köra - inte ens byta packningar etc i preventivt syfte.
    Axiomet "If it works - don't fix it" gäller alltid.
    Köp, kolla olja filter, ev ventiler och kör...
    Läcker det nånstans, ja då får det bli en fråga den dagen det kommer....

  8. #8
    Det låter lovande!
    Har pratat med ägare, och packningarna hade fått sig en översyn nyligen.
    Skicket i övrigt verkar väldigt bra, och all service verkar väldokumenterad. Det lutar mot ett köp här, känner jag!

  9. #9
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Jag har en röd Suzuki gs 500 från 1999. Jag har inte behövt skruva en ända j***a gång sedan jag köpte den. Förutom lite grejer som hör till rutinerna även på andra hojar. Om den är välhållen så varför inte ge den en chans.
    Önskar dig lycka till och massor med glädje och fina hojturer vilken du än väljer.

    H Fanny och Suzuki (16 år)
    Senast redigerat av Mymlan den 2014-08-20 klockan 15:16.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av HerrPalmqvist Visa inlägg
    Det låter lovande!
    Har pratat med ägare, och packningarna hade fått sig en översyn nyligen.
    Skicket i övrigt verkar väldigt bra, och all service verkar väldokumenterad. Det lutar mot ett köp här, känner jag!
    Rätt pris så bara köp. Tror inte att ålder i sig är problem om den inte är så gammal att reservdelar/slitdelar försvinner från marknaden och det dröjer många år än.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Lackskada på gammal MC.
    Av paddyspub i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-10, 19:50
  2. Däck på gammal hoj?
    Av erkagn i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-31, 08:30
  3. Nsu 4-takt / Gammal hoj?
    Av Oldschool_rider i forum Veteran
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 08:11
  4. vad är detta för gammal mc?
    Av skidkung i forum Veteran
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-04-25, 05:58
  5. Gammal...
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 06:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •