Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 68

Ämne: VN800 - Blivande bobber

  1. #1
    Medlem nauskas avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    72

    VN800 - Blivande bobber

    Hallå!

    Tog körkortet i somras och köpte en Kawasaki VN800 Classic från 2000 för ett par veckor sedan. Fick den till ett hyffsat pris, men redan så har hastighetsvajern gått av och det läcker lite soppa mellan tanken och kranen. Delar är beställda för att fixa det, men killen som sålde den hade nog inte bytt vajer och bensinslang som han hävdade. Nåja, shit happens, och man får lära sig meka lite också.

    Tanken är att bygga om den till en bobber under vintern med delar från Blue Collar Bobbers. Tycker deras hojar ser riktigt nice ut, även om det kostar. Och har man inte verktygen och kunskapen att göra det själv så är det en bra början tycker jag!

    Så här ser den ut idag iaf. Kommer att uppdatera tråden när det händer något nytt.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av nauska den 2014-08-14 klockan 20:24.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    54
    Kul! Ska bli spännande att följa! Har själv en Vn800 bobber som jag byggde förra vintern. Kommande vinter blir det mer ändringar .
    Kör/bygger du en bobber? joina gärna Custom Bobbers Sweden.
    https://www.facebook.com/groups/1510206309242562/

  3. #3
    Medlem Simons avatar
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    12
    Härligt granne!

  4. #4
    Medlem nauskas avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    72
    Jaså, Simon, du hänger här också!

  5. #5
    Medlem Simons avatar
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    12
    Japp
    Kul läsning, och man delar med sig av sina erfarenheter

  6. #6
    Medlem nauskas avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    72
    Nu har jag bytt vajer till hastighetsmätaren och satt dit en ny packning mellan kranen och tanken, så nu fungerar det som det är tänkt. Skönt! Behövde dock montera bort tank och sadel för att få bort vajern. Tanken skulle iofs ändå bort för packningens skull...

    Ikväll blev det också en beställning från Blue Collar Bobbers så om någon månad borde jag ha prylarna här! Det är nästan bara bra om dom inte kommer för tidigt, för då finns det ju en risk att man börjar skruva istället för att åka...

  7. #7
    Medlem Simons avatar
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    12

    VN800 - Blivande bobber

    Den som väntar på något gott .....
    Vad kul med vinterprojekt.
    Senast redigerat av Simon den 2014-08-30 klockan 07:56.

  8. #8
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Kul ! Då skall jag följa dig i detta


    Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

  9. #9
    Medlem nauskas avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    72
    Igår kom paketet från BCB fram, så nu längtar man nästan lite tills att säsongen är slut så man kan börja fixa! Det var två paket som var lite lagom tilltuffsade när jag fick dom. Blev lite orolig för att något skulle vara skadat, men allt var fint paketerat med mycket bubbelplast. Sadeln kändes väldigt gedigen, så den längtar jag efter att få provsitta!





    Troligtvis så kommer jag att börja med styret då det är helt fristående från resten. Skärmarna är bara grundmålade så dom vill jag nog få lite lack på innan jag kör ut. Bakskärmen och sadeln måste bytas samtidigt, och då kommer regskylten att plockas bort. Har inte köpt någon ny hållare till den än då de amerikanska har fel mått och de för svenska skyltar är svindyra (om man ska ha sidomonterad alltså). Funderar på att fixa en själv då det inte känns som mer än lite bockad plåt med hål i.

    Det är mycket plast kvar på bilden ovan, men jag vill inte plocka upp det förrän jag ska montera det. Styret kommer kanske på någon dag snart dock!

  10. #10
    Medlem nauskas avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    72
    Monterade nytt styre i veckan, dragbar på 32". Dagen efter ser jag att det läckt bensin på golvet. Borde rimligtvis inte ha något med varandra att göra? Vet att bensinslangen behöver bytas, så igår åkte jag till Biltema och köpte en. Börjar pilla med att byta den gamla och ser att luftburken/luftfiltret sitter löst. Burken sitter fast i ett bleck som i sin tur sitter fast i motorn, för att filtret ska hamna framför förgasaren. Blecket är felmonterat av förra ägaren och skruvarna hänger knappt på. Men köra har det gått att göra ändå, men jag tycker mig ha hört något som skramlat. Nu vet jag vad.

    Nåja, monterar på nya bensinslangen, rättar till luftfiltret och provstartar den. Det börjar rinna soppa från förgasaren. Troligtvis slangen som inte sluter tätt. Stänger av och tänker att jag kollar pådet senare. Senare ser jag att det fortfarande droppar. Plockar bort slangen igen, och det droppar från kranen. När motorn är avstängd borde det väl inte droppa från kranen?

    En annan sak jag reagerade på var att det är olika dimensioner på bensinkranen och förgasaren. På förgasaren får jag på en 8mm slang utan problem, men vid kranen är det 10mm. Ska det vara s?

Liknande ämnen

  1. Äff´s VN800 Bobber projekt
    Av Fredrikbjork i forum Min hoj
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2015-11-04, 13:24
  2. Projekt: VN800 - Bobber
    Av Lalle i forum Min hoj
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2015-05-14, 22:13
  3. VN800 bobber by esm
    Av esm i forum Min hoj
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2015-02-24, 12:00
  4. adrenalinkick eller blivande organdonatörer
    Av Foosi i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-11-13, 18:49
  5. Ny blivande tvåhjulingsåkare
    Av Greatdanne i forum Ny på forumet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-07-29, 16:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •