Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Ilska?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Kan hålla med om att Sverige är inget "lätt" land att köra i. Kanske är trafiken för gles för att vi ska tvingas att acceptera att det finns flera trafikanter.

    Jag har nu inte så stor erfarenhet av utrikeskörningar men jag gillade bäst att köra på Kreta. Trafikrytm och sättet att vara på vägen passade mig perfekt - alla körde ungefär som jag. Men så blev körkortet lag där först omkr. -90.
    Stämmer nog detta med gles trafik.

    Min erfarenhet är att Stockholmare ofta är väldigt hänsynsfulla i trafiken, något som antagligen beror på att trafiken är så pass tät.

    I mindre orter stöter man ofta på typen som alltid skall få "rätt", det är för honom omöjligt att lätta lite på gasen för att släppa in någon på en huvudled eller in i en rondell, i större städer vet man att man måste ha lite blixtlås i trafiken.

    Reaktionen är i stället typiskt att stirra stelt fram och gasa lite extra.
    Senast redigerat av Per Lindström den 2014-09-14 klockan 11:01.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Stämmer nog detta med gles trafik.

    Min erfarenhet är att Stockholmare ofta är väldigt hänsynsfulla i trafiken, något som antagligen beror på att trafiken är så pass tät.

    I mindre orter stöter man ofta på typen som alltid skall få "rätt", det är för honom omöjligt att lätta lite på gasen för att släppa in någon på en huvudled eller in i en rondell, i större städer vet man att man måste ha lite blixtlås i trafiken.

    Reaktionen är i stället typiskt att stirra stelt fram och gasa lite extra.
    MÅNGA GER FAN I ATT ANVÄNDA BLIKERS RÄTT EXVIS I RONDELLER OCH ANDRA STRUNTAR I BLIXTLÅSMODELLEN

  3. #13
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Ove, åsneförare tar det lugnt. Olle, Norge funkar bra, om man ser en kurvskärare är det en turistjäkel.
    Jan

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Ove, åsneförare tar det lugnt. Olle, Norge funkar bra, om man ser en kurvskärare är det en turistjäkel.
    Ove

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Kanske en svensk.
    Jag mötte en riktig kurvskärare på en tur i Norge. En dragbil med en jättetrailer som det står en grävmaskin på, vars band sticker utanför rejält. Fick stanna utanför vägbanan. Tror Räven var med då. Funderade på hur det skulle ha sett ut i Sverige? Troligen minst en föråkare och en efter.
    Har hamnat efter liknande ekipage vid andra tillfällen. då har de stannat när det går och släppa förbi trafiken. Svenska förare verkar ha litet svårt för det.
    Innan 45:an blev ombyggd lite här och var kunde man hamna efter en timmerbil i Sunne och fick följa den ner till Grums. Gäller ju icke mc.

  6. #16
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    för några år sedan åkte jag i Finland några veckor på långsemester.
    trodde knappt mina egna ögon när jag hamnade i en bilkonvoj tex, och det hände några ggr, då flytta sig bilarna en aning till höger så att jag kunde lägga mig i mitten och köra om alla !
    det har jag fortfarande i friskt minne hur jag tänkte, detta har då aldrig inträffat i sverige. Varför kan man undra !
    alltså det kostade inte bilförarna på något vis något, att flytta sig några centimeter åt höger !
    Oftare är jag med om att nästan bli blockerad här än att bli framsläppt.... så fruktansvärt snålt...
    Det är ju så att sådana bilförare tänker inte i första hand att trafiken skall "flyta" ... utan verkar tycka mer att kommer inte JAG fram skall ingen annan heller göra det....


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  7. #17
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av Foosi Visa inlägg
    ...flytta sig bilarna en aning till höger så att jag kunde lägga mig i mitten och köra om alla ! ....
    Jag brukar alltid lämna plats i sidled om jag ser att det kommer en MC, när det är köer.
    Tyvärr är det inte så många andra som gör det.
    Själv kör jag däremot inte hoj mellan bilarna i köerna, för hojen är lite för bred för det....
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Det där är olika från dag till dag... Färdades i köerna imorse till jobbet och jag fick fri lejd av bilar som faktiskt gav plats. Har en stark misstanke att de som aktivt flyttar på sig i köerna själva har/kör MC...

    Har även varit med om att aktivt blivit stängd i köerna. Har en stark misstanke om att dessa människor är kraftigt dumma i huvudet/avundsjuka...

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av Buddas Visa inlägg
    Jag säger Italien och italienarna. Så fort trafiken står still börjar man tuta, skrika och vifta med armarna.
    Neeeeh, det tycker jag inte. Tycker faktiskt att dom är sjysta. Jag har ju kört ner med moped dit också och det är då man märker hur folk beter sig. Inte ett tutande fick jag när jag var i vägen emellanåt.
    Har även kört hoj många gånger där och det har funkat bra.

    Däremot.....kom hem idag från en hojtur och följt västra sidan in i Turkiet och sen uppåt lite öster om(typ 17 länder). Albanien var nog ett kapitel i sig. Där ställde dom sig på tutan innan det hände nåt ens
    Men och andra sidan....fanns inga regler heller....bl a huvudstaden Tirane, den som sticker in skärmen först gällde(i mitt fall framhjulet)....ganska läskigt när det är 3-4 filiga rondeller

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •