Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 28

Ämne: Kraftlös virago 535

  1. #11
    Har hört att man kan droppa ner lite motorolja igenom tändstiftshålet och sedan testa kompritonen igen, blir de bättre så är det garanterat kolvringarna då oljan tätar till lite, har dock aldrig provat det själv.
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  2. #12
    Medlem Zeeuuss avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    136
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Då hör det liksom till fråga om du kört på Biltemaolja??
    ( det har jag gjort i över 40 år. Inga problem..)
    Om det nu är så slitet som komp provet verkar så bör det synas på ringarna och sannolikt även i cyl loppen..
    Vinterjobb??

    Eller så är det brända/otäta ventiler..
    Bara att välja.
    Jo, det är biltemaolja.
    Och även om kompet är väl lågt, och det är vinterns projekt.
    Borde inte de symptomen komma mer smygande?
    Denna kraftförlust var från en vecka till en annan. Ganska snabb förändring alltså.

    Jag tror jag har problem med förgasaren eller timingen på tändningen utöver slitna kolvringar.

    Fast det gör ju inte saken bättre...

    Tack för alla förslag, fortsätt gärna med det. Som ni ser är jag riktigt dålig på hojmek.
    /Zeeuus

  3. #13
    Medlem Zeeuuss avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    136
    Citat Ursprungligen postat av Allaandranamnvarupptagna Visa inlägg
    Har hört att man kan droppa ner lite motorolja igenom tändstiftshålet och sedan testa kompritonen igen, blir de bättre så är det garanterat kolvringarna då oljan tätar till lite, har dock aldrig provat det själv.
    Hmmm. Kan vara värt att testa. Tackar.
    /Zeeuus

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Ingen som nämnt STP - undermedlet - förgasarrengöring utan skruva. KAN fungera om man har den rätta tron.

    Nä, allvarligt talat så är det definitivt idé att prova först. En rejäl överdos i tanken och sen köra några mil och se vad som händer. Jag har provat några gånger när motorerna varit slöa och ryckiga med väldigt bra resultat. Jag har inte behövt riva en förgasare sen jag ägde en Renault 4L på 60-talet, den hade kronisk förstoppning i munstyckena och lika kroniska sprickor i fördelarlock och tändspole som fick avhjälpas med nagellack vid fuktig väderlek.

    Man blir snabb med träning. Det tog ca 5 min. att få upp huven, av med luftrenare och förgasarlock, blåsa rent munstycken, montera och köra vidare. Gusssejförbarme va skrot man kört genom åren...
    Ove

  5. #15
    Medlem Zeeuuss avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    136
    Det kanske hjälper till vintern kommer och mer tidskrävande projekt kan komma på tal.
    /Zeeuus

  6. #16
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Tycker definitivt att du ska ha i en tesked olja och testa kompet igen. Blir det skillnad så är det ringarna.
    Men jag tror också på att ditt egentliga problem är förgasarrelaterat. Jag tror på de där gummina, de ska lyfta kolven med undertryck. Får du läckage antingen hål eller sitter snett så kan de inte lyfta.

    via Tapatalk
    /Erik

  7. #17
    Medlem Zeeuuss avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    136
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Tycker definitivt att du ska ha i en tesked olja och testa kompet igen. Blir det skillnad så är det ringarna.
    Men jag tror också på att ditt egentliga problem är förgasarrelaterat. Jag tror på de där gummina, de ska lyfta kolven med undertryck. Får du läckage antingen hål eller sitter snett så kan de inte lyfta.

    via Tapatalk
    Det får bli morgondagens projekt. Testa kompet igen. Först utan sedan med lite olja för att se skillnaden.
    Det är ganska enkelt att öppna fuggarna på vacum sidan. Så jag ska kolla om det lossnat igen.

    Hoppas det inte blir regn...
    /Zeeuus

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av Zeeuus Visa inlägg
    Det får bli morgondagens projekt. Testa kompet igen. Först utan sedan med lite olja för att se skillnaden.
    Det är ganska enkelt att öppna fuggarna på vacum sidan. Så jag ska kolla om det lossnat igen.

    Hoppas det inte blir regn...
    Allvarligt talat, din komp ligger på 70% av min värdet..
    Det lär inte gå obemärkt förbi skulle jag nog säga.
    Ingenting är det dock som hindrar att det finns mer än ett fel..
    Murphy, you know...

  9. #19
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag håller med i princip vad gäller kompet. Men det lär ju inte ha sjunkit tvärt över en natt på bägge cylindrarna. Troligtvis har den mer att ge än den visat senare tid, men att den tappade effekt plötsligt tror jag är förgasarrelaterat.
    /Erik

  10. #20
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Hej
    Tror inte du ska släppa att membranet ä löst i förgasaren,det måste va tätt där för att förgasaren ska fungera som den ska.Går inte kolven upp får du för mycket bensin i den cylindern och tappar kraft på lite högre varvtal precis som du beskriver.Kanske den går att fästa med någon typ av siliconlim.

Liknande ämnen

  1. Virago 535 93:a
    Av Robertlof i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-07-19, 10:35
  2. Virago som pendlarcykel?
    Av Mohlin i forum Custom
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-24, 19:48
  3. Avgassystem Virago 535
    Av Krill i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-16, 18:05
  4. Skillnaden melllan virago och virago xv??
    Av livewire i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 18:08
  5. virago 250
    Av christian3973 i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-18, 05:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •