Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: nybörjare råd - Suzuki GSX 750 Es

  1. #1

    nybörjare råd - Suzuki GSX 750 Es

    Hej på er.
    Har precis köpt (nåväl, ska hämta imorgon, köpet inte fullföljt ännu) mig en GSX 750 Es 83-a.
    Efter många år som bilist, är det dags för MC-kort och motorcykeln köper jag för just övningskörning.
    Enligt säljaren ska den vara i toppskick maskinellt utom att tankmätaren inte funkar.
    Är det något speciellt med de hojarna som man bör se upp för ? Har läst mig till att GSx ska vara bra maskiner. ca 6800 mil har den på mätaren och är besiktigad ua av säljaren. Skattebefriad ska den vara också har jag förstått...

    Alla tips mottages tacksamt

    Dim

  2. #2
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Kolla vad den kostar att försäkra. Skatten är typ 200:- om året så en befrielse är inte värd så mycket.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    20
    klassiker försäkring på bilsport och mc kostar för mig 680kr om året vill jag ha för mig.

    Enda negativa men som är lätt att få bättre är att det är lite högt varv på motorväg men man kan ju alltid
    dreva om den så man får ner varvet något.

  4. #4
    720:- året helförsäkring tror jag säljaer sa... jag har massor med skadefria år också om det är nu värt något.
    Har läst lite om den motorocykeln och det flesta skriver att den är bra och pålitlig och inte alltför stark så den lämpar sig som övnings-/brukshoj.

  5. #5
    Jåke
    Gäst
    Jättebra övningshoj, var faktiskt lite av en räser när den kom. Enda luriga kan vara att den kanske upplevs framtung i låga farter. En bieffekt av det lilla framhjulet. Det är dock många som lärt sig köra på den hojen, och den är ingen otrevlig bekantskap alls.

    Besiktad säger egentligen inte så mycket om skicket, mer att den är tillåten i trafiken. Men det borde räcka till en början. Se bara till att inte köra den som du kör bilen, det är ingen bil och fungerar inte som en utan ska tex köras på mer varv för att fungera rätt.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2014-07-28 klockan 20:25.

  6. #6
    Tack för tipsen läste även om att man ska vara uppmärksam på skrammel i friläge - kan vara problem med kopplingskorgen.
    4-1 system är det på den med hämtar den ikväll !!

  7. #7
    nu kom den hem





    kunde inte låta bli att provköra )) inhägnat förståss inom mitt garage. gott ljud från 4-1 systemet.

    såklart skramlandet från kopplingsboxen är där och inte lite heller. kommer oljud från den svarta runda kåpan vid foten på det sista fotot (där det står Suzuki i en röd ring)
    Går oroligt också, säljaren gav råd att lämna in för justering av samtliga fyra!!! förgasare, vad tycker ni ? servicen är gjord i maj och olja och tändstift bytta då också. Bakdäcket är ok och fram är nytt.

  8. #8
    ljudet kommer nog inte från den svarta kåpan utan den silvriga bredvid.. misstänker det är där kopplingen sitter.

  9. #9
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Trevligt, alltid kul med nya cyklar. Hysterin av förgasarna kan ju vara bra. Kolla om du kan hitta en verkstadshandbok från haynes eller nått. Då kan du justera själv om du kan skruva. Sparar du många slantar på.

    Var försiktig när du provar in frambromsen. Dubbla skivor utan ABS kan ta lite väl när man är ovan.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Fin hoj där! Har själv en GSX 1100G av årsmodell -92. Va på 2 veckors semester med den å den har rullat nu ca 6530 mil, men går som en dröm i allt maskinellt.
    http://www.hojen.nu/forum/picture.ph...pictureid=3674
    Senast redigerat av Shadowrider den 2014-07-30 klockan 22:29.

Liknande ämnen

  1. A2 körkort (nybörjare)
    Av Daniel i forum MC-kort
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-01-30, 16:40
  2. Nybörjare!
    Av Motormannen i forum MC-kort
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-17, 15:33
  3. Nybörjare på Europaturné
    Av Molgan i forum Touring
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2010-01-29, 11:52
  4. nybörjare
    Av jrbn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 08:47
  5. Bra sporthoj för nybörjare?
    Av turbo i forum Street
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 07:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •