Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Suzuki Intruder 800 eller Suzuki Marauder 800?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Jag är lite tvärtom. Finns massor av fördelar med att köpa en mindre hoj.
    Instämmer i allt du skriver! Fastnat i 650-träsket, trivs där och kommer aldrig att köpa större (men gärna en mindre).
    Ove

  2. #12
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Vad menar du med att bakhjul och framhjul inte följer varann? Det är väl klart att de spårar. Kardanras är säkert inte billigt men har det nånsin hänt? Jag har aldrig träffat nån som råkat ut för det. Kedja är det ju garanti på att du får byta drivpaket vilket inte heller är gratis, i synnerhet om någon annan ska göra jobbet.

    Styrkemässigt motsvarar en 800:a en SAAB Aero sett till hk/kg så det trycker på rätt bra ändå.

    Faller kanske den gör men inget problem i stadstrafik, möjligen kan man märka det i små rondeller.

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Vad menar du med att bakhjul och framhjul inte följer varann? Det är väl klart att de spårar. Kardanras är säkert inte billigt men har det nånsin hänt? Jag har aldrig träffat nån som råkat ut för det. Kedja är det ju garanti på att du får byta drivpaket vilket inte heller är gratis, i synnerhet om någon annan ska göra jobbet.

    Styrkemässigt motsvarar en 800:a en SAAB Aero sett till hk/kg så det trycker på rätt bra ändå.

    Faller kanske den gör men inget problem i stadstrafik, möjligen kan man märka det i små rondeller.
    Nu tänkte du med spåra att bakhjulet är snett inställt. Ett bakhjul kan ju spåra med framhjulet, så länge den ligger i samma "spårning" som ett framhjul. Det gör ju inte på Intrudern.
    En rondellkörning är ju också lite likvärdig med att svänga i en rondell....menade bara i mitt inlägg att hojen vill styra själv(läs: överstyrning)

    Om man nu tänker sig en Marauder 800 så har den ju en 530 kedja. Kedjorna har utvecklats och nuförtiden kostar en X-ringskedja kanske tusenlappen. 530 är ju en fet kedja så att, om man nu tänker sig att en kedja då håller bara 2000 mil så blir det ju inte dyrt(tänker speciellt på att en medelsvensson kör bara ca 400 mil per år)

    Jag är och har varit i branschen och sett en hel del kardanras. Kardanrasen r oftast relaterade till att nån packbox havererat och ägaren inte fattat/noterat det.
    Alltså, oftast är isärplockningar inte kardanras utan byte av lager eller packboxar. Gör man inte sånt själv så är det väldigt dyrt

  4. #14
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Ok, vi har ju en M800 och upplever inte att den överstyr, snarare tvärtom. På dem är det kardan dessutom. Jag har bara sett ett kardanras i hela mitt liv och det på en bil där man glömt hälla i olja från fabrik.

    Men att man varit/är i branchen är väl lite som neurologer och deras rapporter om alla skallskador...

    /Freddo

  5. #15
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Jag fattar fortfarande inte vad du menar med spårningen för övrigt.

    /F

  6. #16
    Vet inte varför du jämför neurologer med mina erfarenheter av kardanras? Vad är det för fel att berätta att man sett några kardanras och framför allt, packboxar och lager i kardan som pajjat?
    Tror det var senast förra veckan det var det en tråd här på hojen.nu om packboxbyte


    Eftersom vi diskuterar Marauder 800 samt Intruder 800 kontra Intruder 1400 så förutsätter jag att vi pratar om 90-/början av 2000-talet(VS800 Intruder)
    M800 Intruder som kom 2005 är en helt annan hoj.

    Spårning: tänk dig en bil. Vänster framhjul går i ett spår, höger bakhjul i ett annat spår
    Senast redigerat av V Saarela den 2014-08-02 klockan 06:40.

  7. #17
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Så du menar att bakhjulet skulle rulla till höger eller vänster om framhjulet? Då borde den väl styra olika åt vänster respektive höger.

    Jämförelsen är den att om man jobbar på en verkstad så får man antagligen se det mesta, det ras jag såg var t ex på verkstad. Samt att det är lätt att få för sig att olika saker är jättevanliga. Ungefär som neurologer och skallskador.

  8. #18
    Nejdå, jag har ju inte skrivit att jag jobbar i verkstad och inte heller att det är vanligt med kardanras

    Ville bara poängtera att det är definitivt inte underhållsfritt och skottsäkert med kardan. När det händer nåt(och det händer oftare än folk tror) med en kardan så är ju inte direkt billigt att reparera.

    Liksom däck så var ju drivpaket en ångest för några år sedan, kostade som satan. Idag är det vettiga pengar i kedjor och framför allt, har man inte tummen helt mitt i handen så är dom ju också enkla att byta för hemmapularen.

    Om ett bakdäck inte följer varann så blir det ju lite skillnad när man svänger höger/vänster. En del har noterat det, en del inte....

  9. #19
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Inget vi noterat på 06:an iaf och inget som nån i Suzuki-klubben nämnt heller.

    /Freddo
    Senast redigerat av TheCrow den 2014-08-03 klockan 09:52. Anledning: Muppmobil

Liknande ämnen

  1. Suzuki marauder vz800 2001
    Av Tompao i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-04-17, 16:31
  2. suzuki intruder 800 eller 1400?
    Av ChrisO i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-14, 19:00
  3. Ny köpt suzuki vz 800 marauder 98
    Av Stophe i forum Custom
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-04-20, 09:18
  4. Honda Shadow 750 vs Suzuki Marauder 800
    Av MIKKEH i forum Custom
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2013-01-04, 22:32
  5. SUZUKI Marauder VZ800 - däckbyte
    Av Lenne i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 06:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •