Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Suzuki Intruder 800 eller Suzuki Marauder 800?

  1. #1

    Suzuki Intruder 800 eller Suzuki Marauder 800?

    Hej tänkte köpa min första MC. Har funderat på en intruder 800 eller marauder 800.
    Någon som har något tips?

  2. #2
    Medlem Postiss avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Sösdala-Skåne
    Inlägg
    68
    Har själv provat en intruder 800 när jag skulle köpa min första custom. Blev inte imponerad. Sen är där ju kardan på Intrudern och kedja på maraudern. Jag gillar kardan så jag köpte en Dragstar 650 istället. Den är jag nöjd med.

  3. #3
    Maruder om du frågar mej !
    Damen har en sådan o den går klock rent .
    Drevad luft o buller ! = svårslagen

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    89
    Ska du åka bara i stan eller längre turer?
    Suzukin är tämligen värdelös ute på landsvägen.

  5. #5
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Om du är ute efter en custom i 800-klass så är suzuki nästan bäst i klassen. Tror bara det är Triumph America som är starkare. M800:an ha nog bäst väghållning, ha dock i åtanke att det är custom fortfarande vi pratar om.

    Det är inte nått som jag säger bara för att vi har en. Utan jag läste en massa tester innan vi köpte den. Googla så hittar du artiklarna från svenska och utländska magasin.

    Vi ska för övrigt sälja vår och prova nått annat. Vi böt bakdäck i onsdags så slå till nu innan vi hunnit slita ner det igen :0).

    /Freddo
    Senast redigerat av TheCrow den 2014-07-27 klockan 15:27. Anledning: Muppmobil...

  6. #6
    Med risk för att få mothugg... Gå upp till åtminstone 1100 cc, gärna mer. Väghållningen räcker och blir över om du ska köra på normala vägar i hyfsat lagliga hastigheter. Var själv i Norge nyligen och kunde pinna på tillräckligt bra på dom krokiga vägarna med min 1900:a. Jämför då med en FJR 1300 som jag ägde tidigare....

  7. #7
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Fast då kan du väl inte ha pressat FJR:en särskilt mycket. Fotpinnarna sitter ju normalt mycket lägre på en custom så det borde vara rätt hopplöst att hänga på.

    /Freddo

  8. #8
    Medlem stefanistockholms avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Jerre84 Visa inlägg
    Hej tänkte köpa min första MC. Har funderat på en intruder 800 eller marauder 800.
    Någon som har något tips?
    Många som tittar efter sin första hoj letar i 800cc segmentat och handlar där...
    Efter ett kort tag så upplever man kanske att man har vuxit ur sin hoj. En custom med liten motor blir ganska surrig för att det blir så högt varvtal, custom-mässigt sett. Så ett alternativ är att titta på lite större maskiner. Pengamässigt skiljer det inte så mycket, custom-marknaden är nästan helt död så man får mycket hoj för pengarna. Viktmässigt så blir skillnaden inte heller så stor. Det är lika enkelt att köra en 1100 eller en 1500 som en 800.
    Men det är du som ska köra. Är körkortet i hamn så är det bara att sätta igång och provköra hos en eller flera hojhandlare. Det är mycket viktigare att du sitter bra och att du trivs på din hoj än vad som står på tanken. Och mycket viktigare än vad andra tycker om ditt val.
    Så ut och provkör! Du har massor av roligheter framför dig. Hojsäsongen kan vara hur lång som helst. Välkommen in i hojvärlden, oavsett vad du kör och ta det lugnt i trafiken.

  9. #9
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    det finns en fin Intruder 1400
    storleken har kanske betydelse - jag är nog jävig i den frågan

  10. #10
    Jag är lite tvärtom. Finns massor av fördelar med att köpa en mindre hoj.

    Som förstahojsköp så kommer man tycka att den är helt underbar, lättare att hantera, billigare i inköp, billigare att äga samt inte minst.....man har sen kvar nöjet att byta upp sig till en större.

    Man har väl knappast heller problemet med att man ska göra omkörningar. Har man det så är man väl egentligen fel ute när man kikar på segmentet custom? Dessutom så har jag hört att en 800 går lika fort i 110km/timmen som en 1400?

    Vet inte varför "alla" har emot kedjehojjar? Kedjehoj är ju i princip underhållsfritt(smörja var 2-400 mil). Man kan lätt ändra utväxling och dessutom så är det ju relativt billigt i längden.(kardanras är inte billigt)

    En Intruder är väl en av dom sämsta körhojarna i stadstrafik med lite egen styrning i korsningar(faller). En Peter Fonda look dit man tryckt in en kardan och fått följden att bakhjul och framhjul inte följer varann. 800:an bör man också kolla att den är verkligen ventilservad. 1400:an har hydrauliska lyftare och en del har trott att så är det också på 800:an.
    Senast redigerat av V Saarela den 2014-08-01 klockan 06:00.

Liknande ämnen

  1. Suzuki marauder vz800 2001
    Av Tompao i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-04-17, 16:31
  2. suzuki intruder 800 eller 1400?
    Av ChrisO i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-14, 19:00
  3. Ny köpt suzuki vz 800 marauder 98
    Av Stophe i forum Custom
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-04-20, 09:18
  4. Honda Shadow 750 vs Suzuki Marauder 800
    Av MIKKEH i forum Custom
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2013-01-04, 22:32
  5. SUZUKI Marauder VZ800 - däckbyte
    Av Lenne i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 06:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •