Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Duktig på GL500??

  1. #1

    Duktig på GL500??

    Inhandlade nyligen en Honda GL500 -82 till ett mkt resonabelt pris..
    8000mil, men tyvärr lite rassel i motorn.. (V2 med längsgående vev..)

    Någon med erfarenhet som kan ge mig lite råd om var jag ska böra leta??
    Typfel?
    Ventiljustering ? (stötstänger...)
    Kamkedja? Finns en manuell sträckare åtkomlig utifrån.

    Näste steg blir väl både dyrare och jobbigare.
    Kul är dock att motorkonstruktionen är lik en bil, man kan dela på motor - vxlllåda..
    Lagerproblem i låda?? Vinterjobb?

  2. #2
    Jåke
    Gäst
    Har tyvärr inga bra tips att komma med, förutom att den inte bara är lik en bilmotor. Det ÄR i grunden en bilmotor, ursprunget satt i en liten jeep.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk

  3. #3
    CX500/GL500 -klubben i Sverige tycks ha dött, därför jag frågar....
    De svarar iaf inte på medl ansökn....
    Får väl gå utomlands.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    CX500/GL500 -klubben i Sverige tycks ha dött, därför jag frågar....
    De svarar iaf inte på medl ansökn....
    Får väl gå utomlands.
    Tror inte den dött. Om du söker på GL 500 klubb, kommer du in på en Hondasida där det finns hänvisning till den klubben.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Tror inte den dött. Om du söker på GL 500 klubb, kommer du in på en Hondasida där det finns hänvisning till den klubben.
    Inte så säker..
    Hittade klubben och anmälde mig via mail för över en månad sedan.
    No response...
    Hittills.

    Edit: Nu har jag iaf beställt en original Honda verkstadmanual...
    Alltid något.
    Senast redigerat av LowTech den 2014-07-27 klockan 19:17.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Lund
    Inlägg
    2
    Tråden förmodligen lite väl gammal, men iaf:

    Den där klubben håller väl på att dö sotdöden, såvitt jag fattat. Jag var medlem för en del år sedan men det som en gång var en klart trevlig klubb med en del aktiviteter har väl tappat nästan all gnista. Synd!

    Jag utger mig inte för att vara bra på de här hojarna (CX/ GL 500) men har iaf ägt 9 st genom åren. Varför i h---e?? undrar säkert många. Har ev. snappat upp ett och annat om de här. 3 av dessa var GL 500. Har fortfarande två CX och en GL kvar.

    GL 500 har automatisk kamkedjesträckare som inte längre finns att få tag på nya. Sliten - alltså lång kamkedja kan mycket väl vara en orsak till rasslet. Den automatiska sträckaren har kortare "justermån" än den tidigare, manuella. Kör inte med rasslet - kedjan äter då aluminium inuti motorn! Det vill man inte!

    Du kan läsa dig till hur mycket du vill om de här hojarna på den amerikanska CX-sajten:
    http://cx500forum.com/index.php
    Senast redigerat av CXLund den 2014-12-26 klockan 23:49.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av CXLund Visa inlägg
    Tråden förmodligen lite väl gammal, men iaf:

    Den där klubben håller väl på att dö sotdöden, såvitt jag fattat. Jag var medlem för en del år sedan men det som en gång var en klart trevlig klubb med en del aktiviteter har väl tappat nästan all gnista. Synd!

    ]
    Tackar..
    Har iaf CX500-klubbens dekal på vindrutan..Alltid något.
    Är numer även medlem på CX/GL500 klubben i UK.
    Nice guys där, hjälpsamma...
    Ang kamkedjan, ja hojen ska tas in i garaget för kontroll innan våren.
    Finns nog en del att göra, ffa på kardandelen. Tycker mig ha hört en del skrammel/malande därifrån under acceleration..
    Ser ut att vara en rätt enkel motor att meka med. Verkstadsmanual finns.
    Framtiden får utvisa hur och vad som behövs göras eller bytas....

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Lund
    Inlägg
    2
    Jo, i det brittiska gänget finns många killar som kan de här hojarna inifrån och ut. Dessutom har de en ovanligt trevlig inställning till att hjälpa varann med råd och reservdelar. Jag har träffat flera av dem på träffar i UK, Tyskland, Holland, Danmark och här i Sverige - jag var löjligt aktiv för en del år sedan.

    CX-motorn ÄR enkel att meka med - fast det är naturligtvis ändå ett och annat som kan vara bra att känna till när man skall ta isär och sätta ihop. Allt finns inte med i manualen. Och tänk på att det finns en hel del skillnader mellan CX 500 och GL 500.

    Du kan använda en kardanklump från en vanlig CX 500 till din GL men får då en med ett stötdämparfäste du inte behover (du har ju ProLink på din). Fästet kan kapas bort om man så önskar.

    Lite info som jag lagt ut på nätet:
    http://cx500.se/story.html

    Åsså kommentar till dina första frågor (men du vet kanske redan hur det är)?

    Motor och växellåda är sammanbyggda till en enhet - bakre motorkåpan rymmer generator (med startmotorkoppling) och kamaxeldrivning och vattenpump, bland annat. Lådan sitter bredvid vevaxeln i en kassett, åtkomlig när främre kåpan (primärtransmission) och kopplingen demonterats. Lagerfel där är nog sällsynta - jag har aldrig hört någon nämna sådant.

    Menar du att du har en manuell kamkedjesträckare, åtkomlig utifrån? Eller frågar du om den är åtkomlig?
    USA-specade GL 500 har manuell kamkedjesträckare om jag inte har fel. Men om det är en europeisk så skall du ha automatisk sträckare. Strax framför inspektionshålet på högra sidan av bakre motorkåpan skall det finnas en låsbult som sticker ut ur kåpan om du har manuell sträckare - ingenting alls om den är automatisk.
    Senast redigerat av CXLund den 2014-12-27 klockan 11:18. Anledning: Komplettering av tidigare svar

Liknande ämnen

  1. Vad jag är duktig
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-26, 09:54
  2. Duktig kille.
    Av Gibson i forum Off topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 17:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •