Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Köpa St1300 -05

  1. #1

    Köpa St1300 -05

    Går i funderingar på att köpa en St1300 men blir lite tveksam när jag läser om problem med att den vinglar/vobblar. Är det så illa som man påstår på olika sidor på nätet eller gäller det bara om man ligger och kör typ 180 som problemet uppstår?
    Dela med er av era erfarenheter...
    Using Tapatalk

  2. #2
    Verkar vara som det är från hoj till hoj som det spökar......lite märkligt tycker jag?!?

    Tror nog att dom flesta skriverierna är av folk som tror eller har läst om detta. Honda känner inte till problemet. Polisen byggde om sina hojar för massor av pengar, bl a med öhlins grejjor.

    Jag köpte en ny 04:a år 2005. Körde med den nån tusen mil och jag "testar" mina hojar. Några tendenser till vobbel har jag aldrigt märkt. Dessutom, eftersom det där med vobbel var ett hett ämne då när jag hade min ST så blev det ju även diskussion om det i min bekantskapskrets med dom som körde ST. Ingen hade upplevt det heller.....

    Ett par negativa saker som jag noterat:
    - lek inte med elrutan, tycker att batteriet är i underkant
    - håll ren/smörj tändningslåstet
    - styrhöjare ett måste om man inte har långa armar

    Annars....grymt fin körhoj

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Västbjörke / Trollhättan
    Inlägg
    29

    St1300

    Köpte i våras en St1300 -02 har inte märkt till någon vobbeltendens även vid hastighet upp närmare 200. Är mycket nöjd med cykeln.

  4. #4
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Dom mc poliser jag känner gillar den inte pga att dom går lite ostadigt och kör numer hellre Bmw K1300 gt som är mycket potentare.Men dom kör väl lite hårt mä och mycket utrustning.Tror den funkar bra till vanliga svensson och som oftast lite äldre som kör lagomt.

  5. #5
    Ok tack för svaren, eftersom jag inte har så stor erfarenhet av touringcyklar så betyder alla åsikter mycket, har kört Honda XR650R senaste 10 åren. Men i våras såldes den och en V-strom 1000 införskaffades en perfekt hoj för mig, men nu efter att frugan också vill åka hoj, åkt med i sommar så tycker hon att passagerarkomforten inte är bra på v-stromen. Så väcktes tanken på att byta hoj. Så jag hittade St1300:n hos en handlare här i Luleå, ska kolla om jag får låna den i helgen och provåka med frugan bakpå.
    Using Tapatalk

  6. #6
    Passagerarkomforten är faktiskt ingen vidare på ST1300.
    Frugan har åkt en hel del med mig(på långturer) och hon tyckte att både Tiger 955i och Varaderon har bättre sittkomfort.
    Kompisen var också tvungen att köpa en airhawk till sin fru när dom hade en st1300.
    Före det hade dom Buell Ulysseus, v-strom 650 och idag kör dom XTZ1200. Inga airhawks har använts eller används på nämnda hojar.

  7. #7
    Jaha, fick uppfattningen av det jag läst om st:n att passagerarkomforten skulle vara bra, återkommer efter provkörning med våra intryck.
    Men fyll gärna på ytterligare i tråden med + och - angående St 1300
    Senast redigerat av ankaon den 2014-07-23 klockan 13:27.
    Using Tapatalk

  8. #8
    Det är den sk berömda träsmaken som ger till känna(därav airhawk) På en "kortare tur" märker man det inte ju tyvärr inte.
    Förarkomforten är superb vad gäller den biten....

  9. #9
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Det är den sk berömda träsmaken som ger till känna(därav airhawk) På en "kortare tur" märker man det inte ju tyvärr inte.
    Förarkomforten är superb vad gäller den biten....
    träsmak får man ju av alla hojar,mer eller mindre

  10. #10
    Nu är V-strom:n bytt mot en ST 1300 -05. Har inte märkt av att den skulle ha några problem med stabiliteten än, men får väl återkomma i ämnet om det dyker upp problem. Frugans betyg på komforten är 95% bättre än på V-stromen...
    Using Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Köpa ny mc
    Av Pride i forum Custom
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2013-06-07, 22:55
  2. Köpa custom
    Av kenboh i forum Custom
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-05-26, 09:53
  3. Att köpa hoj...
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 19:27
  4. Ska köpa min första hoj...
    Av stakamt i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 19:48
  5. Köpa HD i USA
    Av Ändy i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 21:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •