Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Tourer inhandlad i dagarna

  1. #1
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479

    Thumbs up Tourer inhandlad i dagarna

    R1150RT 2003:a
    bilden tagen på Norgeturen som påbörjades direkt ifrån handlaren
    Än så länge så verkar allt funka iaf en viss skillnad toura på jämfört med sporthojen
    Sitter riktigt bekvämt och väldigt lättkörd hoj. förväntade mig tyngre hoj i vändningarna men visar sig väldigt lättkörd och manövrerad. Kanske aningen törstig boxer twin, visserligen inte kört någon eko driving i Norge precis
    möjligtvis att man nu blir tvungen göra sig av med sportknarren
    lär inte bli så mycket nytta av den misstänker jag.

    [IMG][/IMG]


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  2. #2
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304
    Flott hoj
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  3. #3
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Flott hoj

    tackar. jo den är väl hyfsad i formerna för att vara en tourer


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  4. #4
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Snögg!
    Har hört att dom är sjukt fint balanserade, kanske tom dom bäst balanserade cyklarna.. Vad är din uppfattning?


    Så kan det gå…

  5. #5
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Snögg!
    Har hört att dom är sjukt fint balanserade, kanske tom dom bäst balanserade cyklarna.. Vad är din uppfattning?


    Så kan det gå…
    hej. jag är faktiskt helt salig över nya hojen, eller ja nya och nya... men jag hade vissa misstankar om hur tung och otymplig den skulle vara att kränga runt i kurvor och snurra runt, men det är där denna hojen visar sig så otroligt fint balanserad att den är en dröm att köra
    att den vore ett lok som ville gärna rakt fram i kurvorna kan man fett glömma.
    sedan antar jag att balanspunkten då tack vare liggande boxer twinnen har en stor del i denna fina balans. jag är så positivt överraskad. var lite skeptisk fortfarande efter provkörningen hos säljaren ( Bike) då det är så mycket som är annorlunda mot vad jag är van vid, men en viss bekvämlighet upplevdes direkt. denna körställning passar mig helt underbart.
    klart man känner av tyngden lite och höjden då jag inte är jättelång 174cm, vid att paddla sig fram, men när kört iväg är tyngden inte en faktor och hojen otroligt lättkörd. dessutom i kontrast till min sporthoj, köregenskaperna och den fina balansen behålls även när en passagerare tillkommit och det är ju inte alls dumt när 2 skall toura. jag är som sagt helt salig. ställer man sig upp på fotpinnarna och kör ståendes och kränger runt hojen känns det inte som om man kör en stor tung hoj sedan att man har en sjuhelsikes bromsar som mer normalt bromsar när drar i frambromshandtaget, men när trycker till fotbromsen får vara beredd på att stoppa ganska snabbt mycket snabbt, servobroms + abs. nu har jag kört en vecka och lärt mig att endast smeka fotbromsen lite fint fast mestadels använder jag frambromsen av vana. Nu fattar jag att man ofta väljer dessa hojar för att toura jorden runt. sitter optimalt, som på en glidare nästan, samt med smidighet och kraft som en sporttourer

    tja, nu får jag väl ta och lägga av... heh... återkommer med mer kanske när man lagt lite fler mil bakom.
    saker att reta sig på. endast denna än så länge. plocka av hela sidokåpan (14 skruvar eller nåt sånt) för att komma åt batteriet vad är grejen BMW ?
    lade av med det halvvägs och skaffade mig en adapter C-tek - cigarrhane och laddar via ett av de 3 uttag som finns på hojen ist-


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Välkommen till "BMW-familjen" :-)

    Jag kör en K1200S, inte direkt en touringhoj, snarare hamnar den i facket sport-touring.
    Har lastat den med topbox, sidoväskor, tankväska och frugan på bönpallen, under ca 140 mil genom Sverige i sommar och har reagerat på samma sak som du; hur en så stor hoj kan vara så enkel att manövrera utan såväl som med passagerare. :-)

    Skönt drag i motorn, enormt bra bromsar, hyffsat vindskydd och gul-svart "titta på mig-lack"; häftigt att sitta på ett fik och se folk ta några varv kring hojen innan de åker iväg i sina bilar... :-)

    Så jag är nog lika nöjd som du med min bumse...

  7. #7
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av kali68 Visa inlägg
    Välkommen till "BMW-familjen" :-)

    Jag kör en K1200S, inte direkt en touringhoj, snarare hamnar den i facket sport-touring.
    Har lastat den med topbox, sidoväskor, tankväska och frugan på bönpallen, under ca 140 mil genom Sverige i sommar och har reagerat på samma sak som du; hur en så stor hoj kan vara så enkel att manövrera utan såväl som med passagerare. :-)

    Skönt drag i motorn, enormt bra bromsar, hyffsat vindskydd och gul-svart "titta på mig-lack"; häftigt att sitta på ett fik och se folk ta några varv kring hojen innan de åker iväg i sina bilar... :-)

    Så jag är nog lika nöjd som du med min bumse...
    riktigt snygg lack den gula - svarta


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Foosi Visa inlägg
    saker att reta sig på. endast denna än så länge. plocka av hela sidokåpan (14 skruvar eller nåt sånt) för att komma åt batteriet vad är grejen BMW ?
    Ha ha, ja det kan man fråga sig!

    Hade själv en Bumse en gång. En F650 GS -04. Jag lyckades till min förvåning sparka av ena blinkersen bak när jag klev av hojen en dag. Så jag fick köpa en ny blinker och skulle byta den. Såg inte så svårt ut tyckte jag. Det slutade med att jag praktiskt taget var tvungen att demontera hojen framifrån för att komma åt blinkersen bak..! *asg*

  9. #9
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Ha ha, ja det kan man fråga sig!

    Hade själv en Bumse en gång. En F650 GS -04. Jag lyckades till min förvåning sparka av ena blinkersen bak när jag klev av hojen en dag. Så jag fick köpa en ny blinker och skulle byta den. Såg inte så svårt ut tyckte jag. Det slutade med att jag praktiskt taget var tvungen att demontera hojen framifrån för att komma åt blinkersen bak..! *asg*
    ja, visst är det sjukt irriterande med sånt här. logiskt tycker man att saker man oftast behöver komma åt borde vara konstruerade så att man smidigt och snabbt kan komma åt. nu är det så att kåpan tar ju endast några minuter att plocka väck när man luskat ut och fått in vanan att kränga av och på !
    som tur är finns luftfilter och tändstift iaf lättåtkomliga för service


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Foosi Visa inlägg
    som tur är finns luftfilter och tändstift iaf lättåtkomliga för service
    Ha, men så uträknat! Så klart de ska ha det lätt för sig. Vill man själv göra nåt så krånglar de till det så man ska ledsna och lämna in hojen istället.

Liknande ämnen

  1. Köpråd igen BMW Tourer K1200RS
    Av Foosi i forum Touring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-25, 20:05
  2. Kawasaki vn1700 classic tourer
    Av RobbeS i forum Custom
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-09-14, 18:15
  3. Vad är mycket på en tourer?
    Av Motormannen i forum Touring
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 09:45
  4. Shadow ACE Tourer
    Av Boogieman i forum Custom
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-03, 23:12
  5. MC-dagarna.
    Av Gibson i forum Träffar & Körningar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-31, 20:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •