Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 41 till 49 av 49

Ämne: Eriks Yamaha XJ900 -85

  1. #41
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Världen är bra liten om det här kommer att visa sig stämma. En jobbarkompis kommer efter mig en bit idag och ropar på mig. Har frågar var jag köpt mina väskor (som jag hade på igår då jag hade grejor som skulle till jobbet) och jag sa att de följde med. Han sa att han är nästan helt säker på att det är han som satt dit reflexerna på dem då det inte är original. Han köpte en XJ900 ny 1985 och hade den i ca 5 år, samma färger som den jag har.

    Hur sjutton kollar man upp historiken hos Trafikverket? Det här måste ju bara kollas om det stämmer. Han tycker att det är skitkul om det är hans gamla hoj som jag har.
    /Erik

  2. #42
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Det är nog bara att ringa Transportstyrelsens kundtjänst på 0771-14 15 16 och prata med en handläggare.
    De har en automatisk tjänst som läser upp ägaruppgifter i telefonen, men jag har för mig att det bara är nuvarande ägare man kan få via automatiken.
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  3. #43
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Glömde skriva det, ringde Transportstyrelsen. De kunde bara se tre ägare bakåt har jag för mig, det har varit fem. Fick skicka mail, och när jag får svar så är det samma sak där, det är rensat i registren de tidiga ägarna. Så vi är fortfarande i ovisshet.
    /Erik

  4. #44
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Men nu är det elände igen. Ångrar ibland att jag köpt den här... Tyckte idag att jag fick mer vibrationer, hängde på en Saab på väg till jobbet som drog på rätt ordentligt, åkte själv en bra bit över skyltad hastighet men den fortsatte öka avståndet.

    Nu på kvällen kollade jag komp igen, och samma cylinder (tvåan) har lägre komp.

    1: 9 bar
    2: 7 bar
    3: 9 bar
    4: 9,2 bar

    Med olja i cylindern kom den upp i ca 8,8 bar. Tyder ju på att ringarna läcker. Så nu måste jag verkligen plocka isär motorn. Frågan är om jag kan åka så här under sommaren, eller kommer motorn ta stryk av det? Om jag kan åka så här, kan jag gasa något?

    Hade tänkt åka till Tuvängen på lördag och åka Knix, men med en motor i detta skick kanske det är en dum idé.
    /Erik

  5. #45
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Varit dålig med uppdatering från min sida. Tar det här lite av det som jag gjort.

    Jag har grunnat rätt ordentligt på vad jag gjorde och varför. Tror mig veta varför jag gjorde som jag gjorde. Det har att göra med racklig startkoppling, kall motor, choken trasig på en förgasare, motor håller på att dö. I alla fall, ska iväg på morgonen till jobbet, och får motorstopp efter ca 20 cm. Lagom långt för att börja ta upp foten men ändå inte tillräckligt med fart för att hålla balansen. Tar emot med samma fot som jag precis tagit upp, men orkar inte hålla de 250 kg så den åker långsamt ner i backen.



    Tur att jag beställde två förra gången. Hade tänkt byta för länge sedan då jag hade en i silver och en i svart. Nu var det den svarta som gick sönder. Blev ett byte när jag kom hem igen.

    Har nu svart på vitt att jag har fått alzheimers. Beställde för ett tag sedan lite delar, beställde då hem packboxar och dammskydd till framgaffeln. När jag nu ska byta så finns där även en komplett uppsättning som jag köpte i våras...



    Bidde bara en bild när jag bytte packboxarna, är lite slö just nu vad gäller bilder. Oljan byttes nog för väldigt länge sedan. Jag fattar inte hur den kan bli så svart när den är klar när man häller i den, och den är innesluten.



    Men jag hade tänkt att jag skulle använda de M12 förlängningsmuttrar (Biltema 19518) jag köpte till förra hojen som är 19 mm utvändigt. Har tejpat fast en i en hylsa med förlängning som mothåll. Fick bli kvastskaftet och mutterdragaren. När jag kollat så var det 22 mm i den här hojen. Visste det inte då, men har hittat en perfekt adapter (efter lite modifiering) som jag ska inhandla till nästa gång. Lär passa bra till vissa hjulinfästningar (framhjulet) på en del hojar också vad jag förstått. Oljefilteravdragare 20322från biltema.



    Har ju tidigare skrivit om vobbel jag har som är värst i ca 70 km/h. En teori var ju att det kunde vara ojämnt med gaffelolja i benen. Kan i alla fall säga att vobblet inte ändrat sig efter packbox- / oljebyte. Man släpper ogärna vänsterhanden när man åker i ca 70, för du måste hålla stenhårt med högerhanden då.
    /Erik

  6. #46
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Varit dålig med uppdatering från min sida. Tar det här lite av det som jag gjort.

    Jag har grunnat rätt ordentligt på vad jag gjorde och varför. Tror mig veta varför jag gjorde som jag gjorde. Det har att göra med racklig startkoppling, kall motor, choken trasig på en förgasare, motor håller på att dö. I alla fall, ska iväg på morgonen till jobbet, och får motorstopp efter ca 20 cm. Lagom långt för att börja ta upp foten men ändå inte tillräckligt med fart för att hålla balansen. Tar emot med samma fot som jag precis tagit upp, men orkar inte hålla de 250 kg så den åker långsamt ner i backen.



    Tur att jag beställde två förra gången. Hade tänkt byta för länge sedan då jag hade en i silver och en i svart. Nu var det den svarta som gick sönder. Blev ett byte när jag kom hem igen.

    Har nu svart på vitt att jag har fått alzheimers. Beställde för ett tag sedan lite delar, beställde då hem packboxar och dammskydd till framgaffeln. När jag nu ska byta så finns där även en komplett uppsättning som jag köpte i våras...



    Bidde bara en bild när jag bytte packboxarna, är lite slö just nu vad gäller bilder. Oljan byttes nog för väldigt länge sedan. Jag fattar inte hur den kan bli så svart när den är klar när man häller i den, och den är innesluten.



    Men jag hade tänkt att jag skulle använda de M12 förlängningsmuttrar (Biltema 19518) jag köpte till förra hojen som är 19 mm utvändigt. Har tejpat fast en i en hylsa med förlängning som mothåll. Fick bli kvastskaftet och mutterdragaren. När jag kollat så var det 22 mm i den här hojen. Visste det inte då, men har hittat en perfekt adapter (efter lite modifiering) som jag ska inhandla till nästa gång. Lär passa bra till vissa hjulinfästningar (framhjulet) på en del hojar också vad jag förstått. Oljefilteravdragare 20322från biltema.



    Har ju tidigare skrivit om vobbel jag har som är värst i ca 70 km/h. En teori var ju att det kunde vara ojämnt med gaffelolja i benen. Kan i alla fall säga att vobblet inte ändrat sig efter packbox- / oljebyte. Man släpper ogärna vänsterhanden när man åker i ca 70, för du måste hålla stenhårt med högerhanden då.
    Lite skumt med wobbling i låga farter. Ett par funderingar. Har haft framhjul som inte varit exakt monterade och hade därför käguruhoppning i farter mellan 50-70. Även om försök gjorts så kan man inte balansera bort en känguru. Det andra är om inte fälgen är absolut rund kanske beroende på en smäll på ena kanten vilket ju gör att däcket vinglar. Kan även vara så att däcket har något konstruktionsfel. Lättast sättet vore ju om du kunde få prova ett annat komplett framhjul. Kanske styrlagret? Lätt att byta själv i så fall. Tar väl lite drygt
    en timme. Ett sniktips i så fall. Lossa de halvor av lagret som följer ut med gaffeln och montera till baka dem och vrid dem ca ½ varv. rengör och fetta in dem.
    Skönt att det ine bara är jag som är lite glömsk
    Lyckades också med kall motor och för lite gas lägga hojen.
    Senast redigerat av Olle Å den 2015-09-20 klockan 09:04.

  7. #47
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Tycker att det skulle kännas någonting i andra hastigheter om det vore hjulet. Hsr åkt uppåt 180 (på bana) utan några som helst tendenser till vobbel.

    Kan meddela att Biltema ändrat utförande på sin oljefilteravdragare. 2/3 av skaftet är numer rund, vilket gör den oanvändbar för min tillämpning.
    /Erik

  8. #48
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Tycker att det skulle kännas någonting i andra hastigheter om det vore hjulet. Hsr åkt uppåt 180 (på bana) utan några som helst tendenser till vobbel.

    Kan meddela att Biltema ändrat utförande på sin oljefilteravdragare. 2/3 av skaftet är numer rund, vilket gör den oanvändbar för min tillämpning.
    Har faktiskt ett par gånger haft en liten käguru i framhjulet. I högre farter försvinner den för att komma till baka mellan 50-70.
    Jag menar att en obalans som sitter i ena kanten av däck eller fälg, kanske beroende på en skada eller fabriksfel på däcket, kan ge en kängurueffekt trots att hjulet är balanserat.

  9. #49
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jahapp. Har börjat läcka i höger packbox. Började skruva isär igår kväll. Känner ett par väldigt små märken i gaffelbenet som skulle kunna förklara det hela. Förmodligen stenskott.

    Hur tar man bort dem? Man ska ju inte gå på hur som helst med sandpapper på den där ytan.

    Och den där oljefilteravdragaren som finns på bild ovan ser inte ut så där längre, så den är det ingen idé att köpa. Får hitta någon annan pryl för uppgiften.

    /Erik
    /Erik

Liknande ämnen

  1. oljelampa yamaha xj900 83
    Av snuffens i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-06-27, 23:43
  2. Plastkåpa Yamaha XJ900 -83
    Av Nyte i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-06-13, 09:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •