Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 49

Ämne: Eriks Yamaha XJ900 -85

  1. #21
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Nu är jag en gammal jävel så man har ju lite extra barlast och är inte supervältränad. När jag skriver att jag vill ha styret närmare mig så är det ju en fråga om bekvämlighet. Klart att jag kan luta mig fram och ha bättre läge på armarna, men det är ju väldigt jobbigt för rygg och mage i farter under 150 km/h.

    Motstyrningen gör man väl ändå innan kurvan för att komma in rätt i den? I kurvan har man ju svängpunkt och apex att tänka på (kände till innan knix-kursen) och se till att man har en bra linje genom kurvan.

    Ska bättra mig vad gäller kroppsställning till nästa gång det är knix, tror att det är den 9:e augusti på Tuvängen. Då tänker jag välja gul grupp, och öva mig på att fixa kroppen i kurvorna. Titta långt fram (typ nästa kurva) känner jag att jag redan kan, och även att gasa ut ur kurvorna.
    /Erik

  2. #22
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Motstyrningen gör man väl ändå innan kurvan för att komma in rätt i den? I kurvan har man ju svängpunkt och apex att tänka på (kände till innan knix-kursen) och se till att man har en bra linje genom kurvan.
    Jo, men om man är lite stel i armarna så blir det gärna att man håller emot och man får inte riktigt till en sån insvängning som man borde kunna få. Råkar ut för det hela tiden själv, speciellt om jag inte är så aktiv när jag kör. Märker det oftast på att det går brett och att jag inte kommer "in" i spåret.

    Hoppas det funkar bättre med gul grupp nästa gång och att det blir en bra dag. Själv åker jag till Gelleråsen på onsdag för att tävla i Endurance... Borde kanske valt gul grupp jag med.

  3. #23
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Får se om det blir någon åkning på Knix mer i år. Var på Gotland ett par dagar den här veckan och hälsade på släkten. Fick under resans gång vibrationer (kan vara inbillning, men i alla fall) tycker jag framför allt vid 3500 varv och uppåt.

    Idag kollade jag kompressionen. Inte kul, för jag hade mycket lägre på 2:ans cylinder.

    1 9 bar
    2 7 bar
    3 9 bar
    4 10 bar

    Provade att hälla i lite olja, ingen skillnad. Antingen topplockspackningen eller ventiler. Bläh. Kommer nog åka med hojen i alla fall, men tar det lugnt resten av året.
    /Erik

  4. #24
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Och ännu mer att göra...

    Gjorde idag min första vurpa. Ingen högre hastighet (ca 20 km/h), ut från vårt område har vi en korsning där man har hyfsat bra sikt. Trots det överraskades jag när jag hade 10-15 meter kvar till korsningen av en bil ute i den, och drog helt klart i bromshandtaget för hårt. Har gått igenom vurpan i huvudet ett antal gånger och jag tror att jag drog i bromsen precis när jag motstyrde för att lägga hojen inför svängen ut på den större vägen. Har tidigare inte ansett att ABS är ett måste, men har fått en tankeställare nu. La i alla fall hojen ner och det blev lite skador på den. Ont som fan i foten, för en vriden fot och 250 kg ovanpå är inte skönt.

    Återkommer med lite bilder senare. Kommer nog även att skaffa kraschbågar, även om det inte är speciellt snyggt på den här hojen. Men en kåpa på motorn gick sönder, och den verkar vara svår att få tag på.
    /Erik

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Ajdå! Skador på sig själv är inte bra - hojen kan repareras....

    Motorbågar är bra. Dom skyddar inte bara hojen, dom kan även ge en extra cm för att man inte ska bli klämd under. Fungerar om man har tur. Min Sigrid lägger sig inte helt platt tack vare motorbåge och fästbågar för väskor ibak. har nog räddat fötterna någon gång - tror jag.

    Om foten inte blir snabbt bättre eller känns instabil så kolla upp så att du inte har någon fraktur.
    Ove

  6. #26
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Den är redan bättre, och jag kan gå utan att halta om jag anstränger mig. Så fraktur tror jag inte att det är. Gled väl på asfalten ca 20-30 cm, hade som sagt ingen fart. Men det gjorde så att tåspetsen fastnade och foten vreds runt innan hojen la sig på, så den var vriden bakåt. Och på något sätt lyckades jag stuka vänster tumme.

    Förutom hojen så fick jag skrapmärken på stöveln, höger knä och knogarna på höger handske. Litet skrapmärke på en knapp vid armbågen på jackan.
    /Erik

  7. #27
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    De flesta delarna jag behöver byta ut finns att köpa på Yambits för överkomliga belopp.

    Trasig blinkers.


    Repa på ljuddämparen. Troligtvis polera upp och låta den vara.


    Repa toppboxen. Polering hoppas jag döljer det mesta.


    Repa på kåpan. Dessutom har bromshandtaget fått sig en kyss så att det är krokigt. Kopplingshandtaget var krokigt när jag köpte den, så det ska också bytas ut.


    Fästet till kåpan (snett ner på insidan från Y:et sett på föregående bild) gick sönder också. Blir lite jobb med att plasta där.


    Men, här kommer den svåra näten att knäcka. Har kollat ebay m.fl. ställen efter en ny, men inte hittat än så länge. Ska kolla med hojdelen och spinnin wheel om de har.


    Sedan blir det som sagt någon variant av dessa till den, om det blir exakt den här vet jag inte, finns lite olika fabrikat och modeller.



    http://www.keewaymotorcycles.com/Ren...version)-black
    /Erik

  8. #28
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Åh så trist, men huvudsaken att du själv klarade dig någorlunda bra. En sån där kåpa kan vara svår att hitta, hoppas de som säljer skrotade mc kan ha nån. Prova också kanske att kolla med Raceway, de säljer grejer till gamla veteraner. Värt att lyssna med dom i alla fall, tycker jag. De köpte upp Roffes Motor, fanns förr på Wollmar Yxkullsgatan på söder men nu finns de på Lagervägen 5 i Jordbro ind omr. Du behöver bara ta slingerbulten från Tumba, gissningsvis med bil denna gång.

    Tel nr 08-640 43 46.

  9. #29
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Beror på när jag åker. Smärtan i fotleden har blivit värre igen, så jag kanske åker in till läkare i morgon, får se vad den natts sömn gör. Den har svullnat upp ganska rejält, så det blev nog en stukning där, men jag tror inte att det är något brutet. Den vreds som sagt bakåt innan hojen la sig ovanpå, gjorde bra ont.

    Efter vurpan (som skedde ca 500 m hemifrån) så åkte jag till Högdalen för att besöka kiropraktor. Tyvärr visade det sig att jag inte skulle dit idag, det var nästa torsdag...

    Innan jag åkte kollade vi (de som hjälpte mig också) att det inte rann ut vätska någonstans, sedan startade jag den och kollade. Fungerade bra (förutom höger blinkers) så jag åkte dit i alla fall.

    Hur som helst ska jag ringa och fråga.
    /Erik

  10. #30
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Okej, foten i högläge under natten och ett par Alvedon före sänggåendet. Hoppas du får sova någorlunda i natt. Jag lider med dig, hoppas det bara är en stukning.

Liknande ämnen

  1. oljelampa yamaha xj900 83
    Av snuffens i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-06-27, 23:43
  2. Plastkåpa Yamaha XJ900 -83
    Av Nyte i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-06-13, 09:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •