Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 49

Ämne: Eriks Yamaha XJ900 -85

  1. #11
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Den fick bekänna lite färg idag i alla fall, var på min första knix-kurs. Väldigt roligt, det enda var väl att det var rätt ojämnt i nybörjargruppen som jag hamnade i vad gäller hastigheterna i kurvorna. Svårt att komma om när man bara fick köra om på rakorna och de gasade ordentligt där, men sakta i kurvorna. Jag måste öva mer på att hänga ut åt sidan, var nere med fotpinnen på höger sida ett flertal gånger (även tårna trots att jag flyttat bak foten) så jag måste få mer häng åt sidan så jag inte behöver luta hojen så mycket.

    När jag kollar i instruktionsboken verkar det finnas justering för både fjäder och stötdämpare, ska kolla vad det är i verkliga livet i morgon.
    Testa med att ha endast framdelen av foten på fotpinnarna, tåspetsen med övriga foten uppvinklad. Hoppas att du förstår. Med foten på detta vis tar inte tån i marken.
    Sätt dig på en stol dra tillbaka nederdelen av benet, då åker foten upp endast tåspets i marken där har du en bra fotställning för aktiv körning.

  2. #12
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Det var så jag gjorde, trots det tog tåspetsen i.
    Jag måste bli mer aktiv på cykeln så att jag inte lutar cykeln så mycket. Iofs kan man då åka ännu fortare och då kommer man i alla fall luta så mycket. Hojen är väl inte gjord för så aktiv körning. Eller så gör jag fel.

    via Tapatalk
    /Erik

  3. #13
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Olle Å, det hoppar ingenting vid 50. Men jag ska kolla hur hjulet är monterat i gaffeln.

    via Tapatalk
    /Erik

  4. #14
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Det var så jag gjorde, trots det tog tåspetsen i.
    Jag måste bli mer aktiv på cykeln så att jag inte lutar cykeln så mycket. Iofs kan man då åka ännu fortare och då kommer man i alla fall luta så mycket. Hojen är väl inte gjord för så aktiv körning. Eller så gör jag fel.

    via Tapatalk
    Tror inte du gör fel, träffar nog mer rätt med din analys av hojen.
    Vad fick du för feedback från instruktörerna?
    Har kört senare variant av din hoj,

  5. #15
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Inte så mycket feedback. Tror att de som behövde mer återkoppling fick mest uppmärksamhet. Får bli gul grupp nästa gång.

    via Tapatalk
    /Erik

  6. #16

  7. #17
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Ser ut som det typ är Max lutning på hojen där.
    Jag har anmält mig till Knix i aug. Skall bli kul!


    Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

  8. #18
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Lite mer lutning på kroppen (överdelen) inåt kurvan, flytta bak foten mer än det är gjort på bilderna.
    Kolla bakdäcket om det går att lägga ner mer. Hur långt ut är det slitet, använt.

  9. #19
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Att jag behöver jobba med kroppens placering på hojen är man väl medveten om efter att ha sett bilderna.
    Samtidigt gick det inte att köra så mycket fortare i grön grupp då man kom ikapp folk hela tiden.
    Den sista bilden jag länkade till så ser man innerfotens placering rätt väl. Ska man ha foten ännu längre bak?
    Nu var det inte i varje kurva som fotpinnen tog i, men mycket mer än så är väl dumt att lägga ner hojen?

    via Tapatalk
    /Erik

  10. #20
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Att jag behöver jobba med kroppens placering på hojen är man väl medveten om efter att ha sett bilderna.
    Samtidigt gick det inte att köra så mycket fortare i grön grupp då man kom ikapp folk hela tiden.
    Den sista bilden jag länkade till så ser man innerfotens placering rätt väl. Ska man ha foten ännu längre bak?
    Nu var det inte i varje kurva som fotpinnen tog i, men mycket mer än så är väl dumt att lägga ner hojen?

    via Tapatalk
    Ja, foten längre bak alltså i princip tåspetsarna på fotpinnen. Sådär sitter jag när jag åker rakt fram...

    Tar densamma (fotpinnarna) i ska du inte luta hojen så mycket mer, det nästa som skrapar är avgassystem respektive centralstöd och de viker inte upp sig när de tar i som fotpinnen gör. Du lyfter bakdäcket istället...

    Körställningen och de tokstela armarna har du redan koll på, trots att du i tidigare inlägg skriver att du knappt når fram. Det gör du visst utan problem om du bara inte är så stel och sitter med så väldigt raka armar. Du är ju inte kort direkt, eller hur? Det ser till och med ut som att du håller emot dig själv när du försöker motstyra och jag misstänker att du kommer ganska långt ut mot kanten i utgången av böjarna? Men det kan ju lika gärna vara illusion från fotovinkeln.

    Vill du åka fortare i så tvära kurvor måste du som du redan insett få in kroppen innanför hojen, vilket kommer kännas väldigt, väldigt märkligt till en början. XJ900 är ju inte direkt någon hoj anpassad för små gocartbanor, inte däcken som sitter på den heller. Däremot så går det ju om man verkligen, verkligen vill. Jag har kört knäskrap på Knix med en 1100 Dragstar...

    Kommer du ihåg namnet på någon instruktör? Jag har jobbat med de flesta som varit instruktörer i mer än 3 år.
    Senast redigerat av Jåke den 2014-07-20 klockan 21:35.

Liknande ämnen

  1. oljelampa yamaha xj900 83
    Av snuffens i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-06-27, 23:43
  2. Plastkåpa Yamaha XJ900 -83
    Av Nyte i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-06-13, 09:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •