Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 49

Ämne: Eriks Yamaha XJ900 -85

  1. #1
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816

    Eriks Yamaha XJ900 -85

    Har haft pärlan i snart två veckor. Har varit lite åka på hojen då jag dels samåkt med döttrarna som har sommarjobb på mitt jobb, dels varit justerad pga klantigt beteende när jag stod på stegen på landet. Har inte kunna få på mig jackan då det gjort fasligt ont i armbågen så fort skyddet nuddat. På sätt och vis kan jag nog vara glad att jag kan gå överhuvudtaget. Inte ett högt fall om det gått som det skulle.

    Jag skulle fixa med loftsängen vi bygger i friggen. Stegen gled iväg lite så jag kom i obalans. Tyckte att det var lugnt att hänga i kanten, men fick inget bra tag. Tänkte då hoppa ner (fötterna max en meter över golvet) men traffade stegen. Fötterna åker in i stegen så att jag roterar runt och landar med övre delen av ryggen, huvudet och helt klart armbågen rakt ner i golvet. Ont som satan, men bör nog glädja mig åt att jag kan röra mig fortfarande. Och att ställningen till sågbordet inte stod kvar fortfarande.



    Så ser den ut utan väskorna på. Nedan med väskorna



    Estetiskt ser det väl bättre ut med den lilla Giviboxen på toppen, men saknar min gamla lite där jag lätt kunde bara lägga ner två plattor med läsk. Tvingade i en 10-liters färgburk igår när jag åkte och lämnade den till mitt syskonbarn, kollade samtidigt in deras nyfödda.



    Med packväskorna på är det ingen hoj jag kommer köra fildelning med (lanesplitting), antingen kommer man bara tro hela tiden att det ska ta i eller så gör det verkligen det. De är enormt breda.





    Än så länge är det snyggt och prydligt, jag hoppas att jag kommer att kunna hålla efter denna pjäs.



    Då jag har rätt korta armar så skulle jag gärna ha styret några cm närmare mig, det är väldigt raka armar när jag kör. Är iofs inget jätteproblem, har hittills inte känt någon trötthet eller så, men jag tror att det skulle vara bekvämare. Men det är ju inte ett vanligt styre på den här, så det är lite problematiskt att fixa.

    Handtagen är alldeles för tunna däremot, där blir jag trött i gashanden, saknar mina tjockare handtag som jag hade på förra hojen. Har kollat lite på nya värmehandtag, men fick otydlig info när jag var in hos AvaMc och kollade på Oxford. Men jag undrar om jag inte beställer samma som förra gången, de har dessutom reglaget inbyggt i handtaget så det blir inga problem med var man ska sätta ett reglage för värmen.



    Kåpan verkar vara original, det står i alla fall Yamaha i kanten på den.

    Vad tycker jag då efter dessa två veckor. Ja, det är en enorm skillnad mot förra hojen

    - Den är lång. I alla fall känns den som det, som ett slagskepp. En del av att den känns mer otymplig att manövrera i låg fart kan ju var tyngden också, den väger 50 kg mer än den förra.

    - Inte alls lika surrig. Skulle trots det vilja ha en 6:e växel, även fast den varvar betydligt mindre än den förra.

    - Effektkurvan är nog ung. lika som den förra, fast här finns tillräckligt (för mig) även på låga varv. På den förra hade man (känslan i alla fall) typ 15-20 hk upp till 7000 varv när resten (totalt 45) kom på en gång. Här saknas det också 20-30 hästar upp till 7000 varv, men det finns totalt 98 så man har att ta av även på låga varv. Och brytpunkten är inte lika tydlig.

    - Kardan är skönt. Inget slabb med att olja kedjan, hålla koll på att den är sträckt m.m.
    /Erik

  2. #2
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Fel funna hittills:





    - Startkopplingen hackar ibland. Trodde att det var ett enkelt fel (kanske är i princip), problemet är bara att den rackaren sitter mitt i motorn. Måste dela blocket för att komma åt. Kan bli ett jobb i vinter, vi får se.

    - Jag har helt klart kört hårdare än ägaren innan. Har redan blåst hål på avgassystemet, se bild ovan. Det var en liten antydning till något på det stället när jag köpte den, nu är det ett hål och en spricka.

    - Givaren till tankmätaren är inte helt ok. När man närmar sig rött så blir det avbrott och nålen lägger sig till vänster, se bild ovan. Men det är i stort sett dags att tanka då.

    - Reserven fungerar inte... På gamla hojen (16-liters tank) kunde jag köra ca 25 mil när den började hacka, sedan körde jag ca 5 mil till och tankade sedan. På reserven kunde jag köra ca 10 mil. Tänkte testa detsamma på den här, och kom idag upp till 42 mil när den började hacka. Var riktigt glad, för det betydde att den är riktigt snål. Blev inte lika glad när den fortsatte hacka likadant när jag slagit över till reserven och inser att det inte är någon skillnad. När jag svänger in på macken så går den nog bara på två cylindrar... Fick i 21,5 liter i en 22-liters tank. Men den hade denna första tank dragit 0,5 liter/mil, den gamla drog 0,45 liter/mil.

    - Ett rackarns vobbel. Kommer att filma för att visa vid tillfälle, men det är ingen fara så länge man håller i styret, det känns ingenting då. Men släpper man styret så borde den bara rulla, men den sätter i gång att vobbla direkt, värst i ca 70 km/h. Har försökt att googla om problemet och hitta möjliga orsaker som man skulle kunna åtgärda men har hittills inte hittat något matnyttigt.
    /Erik

  3. #3
    Jåke
    Gäst
    Kul att läsa! Dina problem med pendling kan ha flera orsaker som de flesta är ganska enkla att kolla upp, den där hojen ska vara stadig upp till toppfart!

    Väskorna/toppbox.Testa utan.
    Däcken. Platta eller fel dim?
    Gaffeln. Kanske borde servas med ny olja osv? Ska ju egentligen göras ungefär varannat år.
    Bakdämparen. Dämpar den fortfarande eller är det bara en fjäder? Ganska gammal nu?..
    Inställningen på dämparen bak. Kolla att förspänningen är relativt rätt om den går att justera.
    Styrlager. Fritt hängande, kan du känna glapp eller fasta lägen. (mitt fram)

    Några saker att börja kolla iaf.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk

  4. #4
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Tjusigt Erik! Tack för den fina rapporten..
    Beträffande styret: byt sida på det så göt vinkeln att det kommer närmare dig.


    Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

  5. #5
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Har kollat däcktrycket idag, var lite lågt men ingen fara. Har kört utan boxar, ingen skillnad. Bakdämparna finns justermojänger på. Ska försöka klura ut hur det fungerar. Framdämparna har jag tänkt plocka isär och byta olja och packning.
    I instruktionsboken står om att fylla luft som jag hade på den förra, men det finns inget. Tror att det bara fanns årsmodellerna innan.
    Styret har jag funderat på att göra som du föreslår, men jag tror att det tar i tanken.

    via Tapatalk
    /Erik

  6. #6
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Det blev bättre med lite högre däcktryck. Men precis vid 70 vobblar det.
    Framgaffeln blir nästa projekt.

    via Tapatalk
    /Erik

  7. #7
    Jåke
    Gäst
    Bakdämparna: Eventuellt finns en ring med avsatser i över- eller underkant på dämparna. Ju högre avsats, desto mer förspänning. Beroende på din vikt och hur mycket last ska den vara olika hård, men en gissning är att den oavsett ska vara på den längre/högre halvan. Om den finns är den "bara" att vrida på med exvis en skruvmejsel.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2014-07-17 klockan 16:30.

  8. #8
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Den fick bekänna lite färg idag i alla fall, var på min första knix-kurs. Väldigt roligt, det enda var väl att det var rätt ojämnt i nybörjargruppen som jag hamnade i vad gäller hastigheterna i kurvorna. Svårt att komma om när man bara fick köra om på rakorna och de gasade ordentligt där, men sakta i kurvorna. Jag måste öva mer på att hänga ut åt sidan, var nere med fotpinnen på höger sida ett flertal gånger (även tårna trots att jag flyttat bak foten) så jag måste få mer häng åt sidan så jag inte behöver luta hojen så mycket.

    När jag kollar i instruktionsboken verkar det finnas justering för både fjäder och stötdämpare, ska kolla vad det är i verkliga livet i morgon.
    /Erik

  9. #9
    Jåke
    Gäst
    Ja, det är lite trist när inte instruktörerna ser till att hålla ner farten på rakorna så den passar, men Knix är lite svårt på det sättet. Kul annars, och i röd grupp är det sällan ett bekymmer sen...

    Skickat från min LT25i via Tapatalk

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Det blev bättre med lite högre däcktryck. Men precis vid 70 vobblar det.
    Framgaffeln blir nästa projekt.

    via Tapatalk
    Framdäck kan vara lite luriga. Om du kör i ca 50 och du inte känner något som tyder på att hjulet inte är absolut runt är det nog ok. Känner du lite av vad som kallas kängurudäck, dvs. vill hoppa lite, så är det troligen felmonterat. Det jäkliga är att det går att balansera bort viktskillnaden, så den inte märks vid högre fart, men däcket kan fortfarande vara orunt. Är däcket lite snett monterat, så är ju centrum på däcket inte riktigt i centrum på fälgen runt om, så det verkar som om du vridit lite på styret lite varje varv varför det kan leda till wobbling. Detta har oxå som följd att däcket slits oljämnt.

Liknande ämnen

  1. oljelampa yamaha xj900 83
    Av snuffens i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-06-27, 23:43
  2. Plastkåpa Yamaha XJ900 -83
    Av Nyte i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-06-13, 09:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •