Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 46

Ämne: Katalysator?

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Lite försiktigt sagt..tror du dina gamla törstiga volvon är sådana miljövänner,om katten ens är hel.Lite OT men kunde inte låta bli.Jag hade en Triumph från 2005 den hade ingen kat och är oviktigt för mig.Som någon annan skrev så behöver inga hojar kat pga att dom klarar kraven ändå.Men om du nu hittar en typ Honda 750 custom från 2001,ring till Honda och fråga om den modellen har det.





    " Nissan Patrol från 1987 med Dieselsexa o turbo utan både kat och Ljuddämpare."
    Tycker inte att någon av mina gamla Volvobilar är speciellt törstiga. Javisst kan jag köpa en nyare mindre bensinare men så mycket snålare blir den inte på landsväg, kanske ett par deciliter. Småsträckor i stan cyklar jag Apropå katten i mina Volvobilar så måste den vara hel annars går den inte igenom besiktningen. Angående oljerök och BMW vet jag inte vad du pratar om, min GS Adventure släpper då inte ut något dylikt.

  2. #22
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av bigbax Visa inlägg
    Tycker inte att någon av mina gamla Volvobilar är speciellt törstiga. Javisst kan jag köpa en nyare mindre bensinare men så mycket snålare blir den inte på landsväg, kanske ett par deciliter. Småsträckor i stan cyklar jag Apropå katten i mina Volvobilar så måste den vara hel annars går den inte igenom besiktningen. Angående oljerök och BMW vet jag inte vad du pratar om, min GS Adventure släpper då inte ut något dylikt.
    Har kompisar som åker gs och dom blåröker lite ibland vid start,har tydligen med att dom står på sidostödet att göra,vad vet jag.Har sett andra som gör det med.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Har kompisar som åker gs och dom blåröker lite ibland vid start,har tydligen med att dom står på sidostödet att göra,vad vet jag.Har sett andra som gör det med.
    Min gamla BMW R5-72, släppte ut blårök vid start, när den stått på sidostödet men inte när den stått på centralstödet.
    Så det kan nog stämma.
    Oljan rinner inte tillbaka från vänster cylinder när cykeln lutar åt vänster.

    Men åter till kat, jag gillar det, finns ingen anledning till att en nyare mc skall lukta bensin (dessutom luktar den nya bensinen inte lika gott ).

  4. #24
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Fast det finns väl inget egensyfte i att ha kat sålänge hojen lever upp till gränsvärdena? Eller hur menar du?

    /F

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Fast det finns väl inget egensyfte i att ha kat sålänge hojen lever upp till gränsvärdena? Eller hur menar du?

    /F
    Nej absolut inte, bara man kommer dit man skall.
    Men det fanns en tid just innan katten kom till Sverige, när bilar ställdes så snålt att de gick pissdåligt, man slängde också in en massa konstiga tekniker tex EGR (avgasrecirkulation), då föredrar jag en kat.

    Innan Yamaha XVS 650 fick kat fanns något som heter AIS, det puttar in lite luft i avgasrören, funkar mest under tomgång, den skiten kunde jag slita bort eftersom katten, renar mycket effektivare än detta gör.
    http://ziariderblog.com/2009/10/v-star-650-ais-removal/
    Senast redigerat av Per Lindström den 2014-09-04 klockan 12:25.

  6. #26
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Ok, men då blir det ju lite jobbigt för dig. Då måste du ju först ta reda på vad tillverkarna gjort för att komma ner i utsläpp för att därefter fundera på om det blir bättre med kat eller inte. Den tar väl mest hand om kolmonoxiden vad jag vet och är den redan låg så tillför ju inte en kat så mycket.

    /F

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Ok, men då blir det ju lite jobbigt för dig. Då måste du ju först ta reda på vad tillverkarna gjort för att komma ner i utsläpp för att därefter fundera på om det blir bättre med kat eller inte. Den tar väl mest hand om kolmonoxiden vad jag vet och är den redan låg så tillför ju inte en kat så mycket.

    /F
    Jobbigt? varför skulle det bli jobbigt för mig? min mc och min bil är luktfria, jag är nöjd, låter som att du förväxlat någon annans inlägg med mig.

    Jag tycker att det är trevligt om bilen framför inte luktar, men att en del fordon luktar är inget som jag bekymrar mig över, så länge de flesta är luktfria.
    Lukten kommer från oförbrända bränslerester alltså kolväten.

    Vad jag vet är katalysatorn det i dag det mest effektiva sättet att rena avgaser från bensinbilar, det är därför alla nya har en, jag misstänker att alla nya MC också snart har det, om inte alla redan fått det.

    http://www.europarl.europa.eu/news/s...na-motorcyklar

    Kanske vi kan få slippa katten i framtiden när motorerna blir mer effektiva, men än så länge får vi dras med den.

    Dieselbilar är undantagna, en katalysator förstörs om en kopplas in i en diesel, fast där hade jag fel.
    Senast redigerat av Per Lindström den 2014-09-05 klockan 08:45.

  8. #28
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Jobbigt? varför skulle det bli jobbigt för mig? min mc och min bil är luktfria, jag är nöjd, låter som att du förväxlat någon annans inlägg med mig.

    Jag tycker att det är trevligt om bilen framför inte luktar, men att en del fordon luktar är inget som jag bekymrar mig över, så länge de flesta är luktfria.
    Lukten kommer från oförbrända bränslerester alltså kolväten.

    Vad jag vet är katalysatorn det i dag det mest effektiva sättet att rena avgaser från bensinbilar, det är därför alla nya har en, jag misstänker att alla nya MC också snart har det, om inte alla redan fått det.

    http://www.europarl.europa.eu/news/s...na-motorcyklar

    Kanske vi kan få slippa katten i framtiden när motorerna blir mer effektiva, men än så länge får vi dras med den.

    Dieselbilar är undantagna, en katalysator förstörs om en kopplas in i en diesel.

    Har katalysator och partikelfilter på lastbilen.Ryker och luktar inget trots belastning.Blir inte ens sot i avgasröretSitter även kat på personbilsdieslarna med.
    Senast redigerat av engström67 den 2014-09-05 klockan 08:37.

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Har katalysator och partikelfilter på lastbilen.Rycker och luktar inget trots belastning.Blir inte ens sot i avgasröret
    Så det går alltså att ha en katalysator på en diesel.

  10. #30
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Så det går alltså att ha en katalysator på en diesel.
    Ja sitter då på volvo V70 diesel.Antar det är så på dom flesta nya dieslar.Många är ju så rena att vissa är skattebefriade några år.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •