Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 46

Ämne: Katalysator?

  1. #11
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av bigbax Visa inlägg
    Försökt kolla upp modeller jag är intresserad av men det är inte lätt!
    Tycker jag försökt specificera min frågeställning tidigare i tråden - japansk glidare med motor 750 och större och årsmodell 2001-02 - 2007. Förstår också att man måste vara jättepåläst för att enkelt kunna svara på det men det jag hoppades på är att någon som har en dylik cykel kanske kunde svara på min fråga eller att någon annan som känner till en modell som har kat.
    Varför inte göra det lätt för dig, ställ frågan till
    http://www.hondamc.com
    http://www.yamaha-motor.eu/se/index.aspx
    http://www.kawasaki.se/sv/products
    http://www.suzukimc.se/atv/1074866-startsida-atv
    Det är fyra mail eller telefonsamtal som behövs, då det är en japansk glidare som är aktuellt.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Min Yamaha XVS 650 Classic från 2006 har kat, så deras 1100 bör också ha det.

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Min Yamaha XVS 650 Classic från 2006 har kat, så deras 1100 bör också ha det.
    Tack Per för svar! Om man söker på blocket, katalysator och custom så får man tre träffar!
    Varför är motorcyklister totalt ointresserade av att köra "rent" och luktfritt och om man har en cykel med katalysator så varför annonserar man inte ut det? Dom flesta jag kontaktat har ingen aning om huruvida deras cykel har katalysator och är dessutom ovilliga att ta reda på det?? Alltså blir det nog ingen japansk custom för mig, det blir troligtvis en BMW istället med katalysator och abs!

  4. #14
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av bigbax Visa inlägg
    Tack Per för svar! Om man söker på blocket, katalysator och custom så får man tre träffar!
    Varför är motorcyklister totalt ointresserade av att köra "rent" och luktfritt och om man har en cykel med katalysator så varför annonserar man inte ut det? Dom flesta jag kontaktat har ingen aning om huruvida deras cykel har katalysator och är dessutom ovilliga att ta reda på det?? Alltså blir det nog ingen japansk custom för mig, det blir troligtvis en BMW istället med katalysator och abs!
    Låter som ett bra val för dig, förstår fortfarande inte varför du inte frågar importör eller generalagenterna om vilka modeller som är utrustade med kat.

  5. #15
    Citat Ursprungligen postat av Cy2 Visa inlägg
    Låter som ett bra val för dig, förstår fortfarande inte varför du inte frågar importör eller generalagenterna om vilka modeller som är utrustade med kat.
    Ett bra förslag från dig och det tackar jag för men tycker det är en liten omväg när jag söker en privatägd begagnad cykel på Blocket.

  6. #16
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Jag var under intrycket att de har katalysator. Att det är därför som avgassystemen är så stora nu för tiden.

    /F

  7. #17
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Vart tvungen att googla lite. Om jag förstod det rätt så finns det inget specifikt krav på katalysator som komponent. Däremot en tabell med gränsvärden för olika utsläpp. För att leva upp till dessa krav så är ett av de enklare metoderna att sätta dit en cat. Men som sagt inget komponentkrav i sig.

    /Freddo

  8. #18
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Nej, den var inte för enkelt formulerad, utan mer diffust

    "Ingen" bryr ju sig om katalysator på hojarna och många vet inte ens om att dom har en katalysator på den.
    Dom flesta är ju dessutom glada för att katalysator sitter i ljuddämparen, slipper byta mellanrör när dom vill ha mer oljud.

    Varför är det så viktigt med att det sitter kat på hojen?!? Om nån är sk "miljönisse" så får man ju respektera det,(obs" inget negativt med det) men borde man inte då typ...använda fötterna?!?
    Ja tex trampcykeln.Mc åkandet påverkar ju knappast miljön.

  9. #19
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av bigbax Visa inlägg
    Hej Erik, tror också på återanvändning - har en Volvo 850-93 och en S80-00 som bruksbilar. 850:an har jag kört lite med E85. Att hitta eller få reda på om en japansk cykel har katalysator eller ej verkar dock totalt omöjligt! Mycket viktigare tydligen för mc-folket att åstadkomma buller än att köra med katalysator Men den här tråden var inte ämnad för att föra en miljödiskussion utan för att att tipsa mig om "glidarcyklar" som original var utrustade med katalysator och från vilket tillverkningsår. Är det ingen som kan ge input på det??
    Lite försiktigt sagt..tror du dina gamla törstiga volvon är sådana miljövänner,om katten ens är hel.Lite OT men kunde inte låta bli.Jag hade en Triumph från 2005 den hade ingen kat och är oviktigt för mig.Som någon annan skrev så behöver inga hojar kat pga att dom klarar kraven ändå.Men om du nu hittar en typ Honda 750 custom från 2001,ring till Honda och fråga om den modellen har det.





    " Nissan Patrol från 1987 med Dieselsexa o turbo utan både kat och Ljuddämpare."

  10. #20
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av bigbax Visa inlägg
    Tack Per för svar! Om man söker på blocket, katalysator och custom så får man tre träffar!
    Varför är motorcyklister totalt ointresserade av att köra "rent" och luktfritt och om man har en cykel med katalysator så varför annonserar man inte ut det? Dom flesta jag kontaktat har ingen aning om huruvida deras cykel har katalysator och är dessutom ovilliga att ta reda på det?? Alltså blir det nog ingen japansk custom för mig, det blir troligtvis en BMW istället med katalysator och abs!
    Ja men tänk på att många Bmwmodeller släpper ut oljerök vid start.Speciellt Gs

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •