Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 46

Ämne: Katalysator?

  1. #1

    Katalysator?

    Vilka customhojar har katalysator?

  2. #2
    Det är väl ngen som kan räkna exakt upp vilka som har katalysator?
    Det är ju en miljökravsgrej så from 2008 så har väl alla hojar det. En del har det före ljuddämparen, en del har den i ljuddämparen.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Det är väl ngen som kan räkna exakt upp vilka som har katalysator?
    Det är ju en miljökravsgrej så from 2008 så har väl alla hojar det. En del har det före ljuddämparen, en del har den i ljuddämparen.
    Min fråga var nog för enkelt formulerad. BMW har ju haft kat länge i Sverige, sen slutet av 90-talet? Själv har jag en BMW som är 12 år gammal som har det. Nu letar jag efter en glidare till frugan och kravet är bl a katalysator och med motor 750 och större. Är det någon som vet eller har en japansk glidare från år 2001-02 - 2007 som är utrustad med katalysator? Väldigt svårt att googla fram resultat på det

  4. #4
    Nej, den var inte för enkelt formulerad, utan mer diffust

    "Ingen" bryr ju sig om katalysator på hojarna och många vet inte ens om att dom har en katalysator på den.
    Dom flesta är ju dessutom glada för att katalysator sitter i ljuddämparen, slipper byta mellanrör när dom vill ha mer oljud.

    Varför är det så viktigt med att det sitter kat på hojen?!? Om nån är sk "miljönisse" så får man ju respektera det,(obs" inget negativt med det) men borde man inte då typ...använda fötterna?!?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Nej, den var inte för enkelt formulerad, utan mer diffust

    "Ingen" bryr ju sig om katalysator på hojarna och många vet inte ens om att dom har en katalysator på den.
    Dom flesta är ju dessutom glada för att katalysator sitter i ljuddämparen, slipper byta mellanrör när dom vill ha mer oljud.

    Varför är det så viktigt med att det sitter kat på hojen?!? Om nån är sk "miljönisse" så får man ju respektera det,(obs" inget negativt med det) men borde man inte då typ...använda fötterna?!?
    Det har du nog rätt i, jag är nog den enda som bryr sig om hojen har katalysator eller ej Om man kör bil med med katalysator så är man ingen "miljönisse" men om man kör motorcykel med katalysator då är man en "miljönisse"??

  6. #6
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Vi är två. Men jag har så gammal hoj så det fanns inte på den tiden. Jag förstår inte heller varför man ska plocka bort katalysatorn, i mina ögon är det idioti.

    Jag tror även på återanvändning, att tillverka nytt tar mycket resurser. Vi har gamla bilar (två 945 och en V70 från -98), min 945 turbo har jag bytt spridare på så att jag kan köra på E85. Har gjort så de senaste 9000 milen. Den andra 945:an hade vi höjt bränsletrycket på och körde så ca 6000 mil, men jag har återställt den då vi ska göra oss av med den. V70 har inte fått någon uppgradering än, så den blandtankar vi bara ca 50/50 med E85. För jag tror på etanolen som ett miljöbränsle. Och det fungerar på nuvarande bilar med enkla modifieringar, så länge det inte är en dieselmotor.

    Har planer på att konvertera hojen också, får se när/om det blir.
    /Erik

  7. #7
    En cat är förutsättningen att den är varm helatiden !
    Montera partikelfilter om ni är miljö medvetna

  8. #8
    Hej Erik, tror också på återanvändning - har en Volvo 850-93 och en S80-00 som bruksbilar. 850:an har jag kört lite med E85. Att hitta eller få reda på om en japansk cykel har katalysator eller ej verkar dock totalt omöjligt! Mycket viktigare tydligen för mc-folket att åstadkomma buller än att köra med katalysator Men den här tråden var inte ämnad för att föra en miljödiskussion utan för att att tipsa mig om "glidarcyklar" som original var utrustade med katalysator och från vilket tillverkningsår. Är det ingen som kan ge input på det??

  9. #9
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Är det inte en enklare väg att gå om du först försöker definiera vilka hojmodeller som är av intresse, och i steg två kollar upp just de modellerna?
    Som din fråga är formulerad så är den svår att besvara om man inte är jättepåläst på alla märken, alla årsmodeller, alla specifikationer. Och det är det nog inte många som är.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Är det inte en enklare väg att gå om du först försöker definiera vilka hojmodeller som är av intresse, och i steg två kollar upp just de modellerna?
    Som din fråga är formulerad så är den svår att besvara om man inte är jättepåläst på alla märken, alla årsmodeller, alla specifikationer. Och det är det nog inte många som är.
    Försökt kolla upp modeller jag är intresserad av men det är inte lätt!
    Tycker jag försökt specificera min frågeställning tidigare i tråden - japansk glidare med motor 750 och större och årsmodell 2001-02 - 2007. Förstår också att man måste vara jättepåläst för att enkelt kunna svara på det men det jag hoppades på är att någon som har en dylik cykel kanske kunde svara på min fråga eller att någon annan som känner till en modell som har kat.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •