Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Köp av motorcykel

  1. #1

    Köp av motorcykel

    Hejsan!

    Jag har lite frågor angående motorcyklar och priser.

    Är inte jätteerfaren när det kommer till motorcyklar, då jag bara har ägt en 125cc ett kort tag. Nu har jag blivit sugen på att köpa en hoj och ta ett A2 kort. De motorcyklar jag har kollat på är Ducati 620ie/dark och Kawasaki ER-6n. Motorcykeln kommer främst användas till att pendla till skolan, jobbet och kompisar.

    1) Är det någon skillnad på Ducati 620ie och dark edition förutom den mattsvarta färgen?
    2) Är dessa hojar bra för nybörjare? och isåfall vilken skulle ni föredra?
    3) Vilken hoj passar bäst till de ändamål jag beskrev ovanför?
    4) Ungefär hur mycket kostar det att underhålla dessa hojar och vad är det som generellt är viktigast/dyrast att göra?
    5) Jag vet att försäkringen är dyr, men finns det andra stora kostnader som man kan räkna med förutom det?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Här kan du läsa om Ducati
    http://www.motorcyclespecs.co.za/mod..._daek%2002.htm
    http://www.motorcyclespecs.co.za/mod...20_ie%2002.htm
    De är ok dina alternativ som nybörjarhojar.
    Ducati ger dig mer känsla, allra helst med annat avgasrör och öppen kopplingskåpa.
    Bättre väghållning i Ducatin.
    Du kommer säkert få andra svar.
    Gör valet efter eget val.
    Här kan du jämföra
    http://www.bikez.com/rating/ducati_m...p?idbike=20681
    Senast redigerat av Cy2 den 2014-07-11 klockan 07:31.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Darken brukar vara lite simplare, en bromsskiva, stålsving.
    Bromsarna är överdjävliga på vanliga 620:n lätt att göra stoppies.
    Jag gillar motorkaraktären på twinnen, men har aldrig kört en er-6:a så svårt att jämföra twin mot twin.
    Visst lite mer kräm hade vart kul, men hojjen är bättre än jag=ingen poäng att köpa kralligare grejjer.

    Öppen kopplingskåpa är inte möjlig med 620 då den har våtkoppling.

  4. #4
    Tack för svaren!

    Jag hittade en Ducati på blocket där detta stod i beskrivningen:
    "Det andra, knappt värt att nämnas, är att när man bromsar i låg hastighet, så märker man att det pulsar ett uns i frambromsen. Detta antaglien på grund av att en av bromskivorna är lite ojämn. Detta är dock inget som påverkar bromsverkan. Och man kan bromsa mjukt och fint i alla fall genom att använda bakbromsen de sista metrarna innan stopp. Detta har inte stört mig i alla fall."

    Vad kan det bero på? Är det något viktigt att fixa? och isfåll vad kan det tänkas kosta? Man vill ju inte köpa en hoj som det senare visar sig vara ett stort fel på.

  5. #5
    Jåke
    Gäst
    Det där är bara dumheter, man kan bromsa sista biten med bakbromsen? Varför inte rätta till problemet istället? Kan vara så enkelt att nitarna som håller skivan vid navet sitter fast pga skit och bromsdamm. Då behövs bara en rengöring så de lossar igen så är problemet ur världen. Det är inte så vanligt som det låter med skeva skivor, så det kan till och med räcka med en rejäl rengöring av skivan. Men vilken korkad säljtext...

    I övrigt är servicen på Ducati kanske inte dyrare, men mer frekvent och noga att den sköts. Kamremmar ska bytas med jämna mellanrum oavsett körsträcka så den är dyrare att äga än ER-6. Kawasakin är dessutom piggare, Ducati 620 är en relativt stillsam hoj har jag för mig om än med snyggt chassi.
    Bägge bojarna passar nybörjare bra, andra jag kan tänka mig är diverse Yamaha FZ6/600 olika årsmodell eller nya Honda CBR500 om vi ska hålla oss till samma storleksklass. Eller mitt standard alternativ Aprilia Shiver. Twin är ju faktiskt roligare än rad fyra, speciellt om de är lite mindre.

  6. #6
    Tack för snabbt svar!

    Det lutar mot att bli antingen Ducati monster 620ie dark eller Kawasaki ER-6n. Har hittat två av dessa på blocket för ungefär samma prislapp. Tycker personligen att Ducatin ser snyggare ut, men kanske onödigt/oekonomiskt att bara gå efter det om den är dyrare att underhålla i jämförelse med Kawasakin. Vad tycker ni?

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Duccen är dyrare i service och lite långsammare(?) kanske, men med bättre komponenter och förmodligen bättre väghållning.

    provkör!
    Senast redigerat av Borken den 2014-07-13 klockan 09:41.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Jag hade också det där med huggande/pulsande bromsar i slutet av en bromsning. Blev kurerat med nya klossar och rengörning av nitarna förmodligen hade det räckt med nitarna.

  9. #9
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Men skulle det inte räcka med rengöring så kan bromsskivor vara ganska dyra. Googla för priser!
    Min gamla Yamaha-scooter hade en skrev skiva. Knappt 2000 kr + montering.

    Lätt gjort att få en skev skiva om man t ex glömmer låset i bromsskivan och rullar iväg. Efter 50-75 centimeter tar det stopp med en smäll. En 2000-kronorssmäll, eller värre. Det finns de som har gått omkull och skadat kåpor, tank och annat dyrt. Medicinen kan vara att ha ett s k "senilsnöre" för att inte glömma skivbromslåset. Finns på Biltema, kostade 13 spänn sist jag tittade. Billigare än en ny bromsskiva!
    Senast redigerat av TMax500 den 2014-07-13 klockan 23:03.

  10. #10
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    ... men med bättre komponenter och förmodligen bättre väghållning.

    provkör!
    Tveksamt. Även 620 är en budgethoj, och jag tror ändå inte att det gör någon skillnad i sammanhanget.

    Som en sidokommentar så är ER-6 förresten den hoj Jesper Hubner kör ifrån 1000-kubikare med i Speedster Cup...

    Spelar alltså ingen roll egentligen, det beror på vad TS prioriterar och tycker passar bäst. Kawan är nog den billigare och piggare hojen. Ducati den snyggare. Gör alltså som Borken skriver om möjligt: provkör!

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
    Senast redigerat av Jåke den 2014-07-13 klockan 20:11.

Liknande ämnen

  1. Flygande motorcykel?
    Av BIG1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 08:37
  2. Vätternrunda på motorcykel
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 19:40
  3. Nyare motorcykel
    Av Beppe i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 21:03
  4. USB på motorcykel
    Av Kret i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 19:04
  5. Lastsäkra motorcykel?
    Av Motormannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-07-10, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •